Hjälp med övningar/lekar
Har två brorsor som blivit intresserade av ridning och hästar. Har ni några smarta lekar/övningar på barn som är 11 och 12 år? Nybörjare och hästar som klarar det i skritt iaf. (För annars går de undan! Haha)
Vill ha allt ifrån istappen till förslag på hinderbanor! :)
Åh, vad roligt! Jag höll en lektion för två tjejer i den åldern för ett par dagar sedan. De fick rida barbacka och så började vi med att värma upp med lite skritt i volter, serpentiner och lite olika ridbanor, även halter och sådant.
Sedan byggdes det upp en slags "hinderbana" där man skulle:
- Hoppa av hästen, leda den runt en stol två varv, sedan kliva upp på stolen och hoppa upp på hästen igen. Här får de använda hjärnan för att få hästen att stå sill och lyssna på sin ryttare.
- Rida fram till en pinne (kvastskaft, vägpinne eller vad som helst) som stod i en tunna och plocka upp den, sedan rida 10 meter till nästa tunna och sätta ner pinnen där. Här gäller det att ha kontakt med hästen och se till så att den lyssnar bra på ryttaren - mycket uppskattad övning från barnen!
- Kliva över cavalettibommar utan att nudda dem.
- Kliva över ett hinder på 20 cm utan att riva det i skritt.
Sedan fick de även 10 poäng per avklarad gren så blev det genast mer "tävling" av det och det gjorde att barnen blev mer taggade. :)
Låter toppen! Det ska jag testa :D
Sedan kan man ju hitta på andra övningar:
- Backa runt en kon
- Hoppa av hästen och springa en långsida, hoppa upp igen
- Hoppa av på höger - hoppa upp på vänster (och tvärtom)
- Rida med enhandsfattning
- Slalom mellan koner (även här med enhandsfattning)
- Rida utan att hålla i tyglarna (vi fick ofta rida och dra hela ramsan "huvud-axlar-knä-och-tå" på ridskolan)
Finns massa skoj! :)
"Huvud-axlar-knä-och-tå"-ramsan brukar jag köra när jag har barbackalektioner, funkar även med vuxna.
Sedan har vi en lek som kallas Blomkrukan. Ungefär som hela havet stormar, fast man använder koner och man ska inte sätta sig på dom utan rida fram och stanna. Från börjar berättade vi en historia om en som bodde på gården och hennes blomkruka, men nu för tiden skriker vi bara blomkruka istället.
Sedan brukar det bli damsadel, kaptensvändning och jordenrunt på barbackalektionerna :)
Lät också spännande, ska testas. Men vad är kaptensväning? =)
#5 Först sitter man i damsadel, lägger sig på mage över hästen och sedan upp igen. Kort förklaring :)
Jaha :) skall testas !
Kanske testa själv också för skojs skull. Haha!
Sen finns det.. kaptensvänding tror jag det hette. Först sätter man sig i damsadel, vänder sig om på mage, sen ska man sätta sig upp i sadeln. Börja med det när hästen står still, sen kan man testa i skritt. Det fick vi göra på ett ridläger :) Knepigt, kräver balans :)

Göra serpentiner med bommar(när man är över bommarna så ska ställa sig upp i lättsits). Då blir det stora fina serpentiner då man ska komma rakt på bommen.
Testa en gång med stigbyglar och en gång utan. Då måste de använda hjärnan och tänka hur de ska göra för att ställa sig upp i lättsits utan stigbyglarna. Testa likadant fast de rider i en volt med en bom, då blir det stora fina volter.
Testa jorden-runt när de rider barbacka, både stilla och i skritt (om de klarar det i skritt, annars kan du ju leda i skritten om det behövs).
Voltige! Kanske stå upp på hästryggen när hästen står stilla, Sträcka ut en hand i trav, rida bakomfram i skritt. Det ger bra balans. Testa voltige fast med sadel då de ska sträcka ut en arm/två armar utan stigbyglar, då kommer de djupare ner i sadeln och får en bättre sits.
Testa också blomkrukan, den värkar rolig! :D
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Tack tack :D Bara skriva mer övningar om ni kommer på! :D
Kommer testa alla