Svår att börja trava!
Min medryttarhäst Garpur vägrar ibland att trava. Det första han gör när man skänklar är att tölta. Ägaren säger att det kan gå ibland att trava ifall man lägger två fingrar på manken och skänklar. Det funkar för henne, men inte för mig!
Finns det något annat knep, har ju kanppt travat honom pga detta! ;O
Jag red en häst för några år sedan som aldrig travade, förutom i hagen! Enda gångerna han tog några travsteg var om man gjorde en galoppfattning, då tog han några travsteg innan han gick in i galoppen. Så du kanske kan prova det?
Du kan också prova att vara övertydlig med travfattningen. Stället dig upp och ha jättelånga tyglar. Kanske rida över bommar? Var inte rädd för att driva på lite och släppa på tyglarna.
Bara några tips som du kan prova :) Dom kanske inte alls fungerar på din häst, men man vet ju aldrig.
Jag har ridit ett par sådana hästar också. Ibland är mitt sto på samma humör, vill tölta och tölta (ibland är hon tvärtemot, vill bara trava :P). Testa att skritta och sedan resa dig ur sadeln samtidigt som du ger långa tyglar (så hästen söker sig neråt mer halsen) och skänklar på. Håll händerna lite framför manken, stå upp och börja inte rida lätt förrän han verkligen travar. Och - tänk trav :)
Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Min förra häst ville bara grisepassa när jag började rida honom. Han hade ingen annan gångart än grisepass (jo, möjligtvis galopp, men den var inte ren). Sedan var det bara långsam, mellansnabb och jättesnabb grisepass.
Jag lade all vikt vid traven och det tog nästan sex månader innan den satt bra. Nu red jag i och för sig bara en gång varannan vecka i genomsnitt och jag var den enda som red honom så det var inte så många "lektioner" han fick om man slår ihop det… Det var två ord som hjälpte mig: ställ, driv. Jag ställde honom lite lätt (ingen superställd häst, bara lite lätt) och så drev jag på. Drev, drev, drev. Red så på stigar och på sandvägar, ställde åt höger och åt vänster. Till slut så släppte det och han föll in i traven helt självmant. Sedan satt den perfekt!
Jag red honom igen för några månader sedan (efter att inte ha sett honom på drygt ett år - där han bara hade stått mesta delen av tiden) och tro mig eller inte, men visst tusan var det trav han ökade till när jag red! :)
du kan ride i en liten oppover bakke still deg opp i stigbyglene och len deg lite forover og sett begge dine hender ned i hans manke forand sadelen och trykk lett da går han nok over i trav du moste gi han tygler och trykke lite så han fatter han skal over i trav.
Han är 23 år gammal och har utläkt spatt, så ingen hård träning.
#1 Har inga bommar, men kan kanske testa lite terräng"bommar"?
#5 Ja, det går lika bra :) Vi har smala trädstammar i våran paddock.
Kan man ta det på typ en äng, då jag inte alltid ha tillgång till volt. :)
Ja, det spelar ingen roll var du gör det :)
Okej :)
Jag menade mest bara att vi använder smala trädstammar som bommar, så man måste inte ha "riktiga" för att det ska fungera :)
Nä, för det har jag inga ;)