Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 2481 ggr
Rafflan
0

Tölta och/eller trava?

Varför ska man lära sin häst tölta? är det enbart för ryttarens skull eller är det nåt posetivt för hästen?

Hur är islandshästar att rida dressyr med?

Alex
0

Varför ska man inte? Flört Nä, det är ju för ryttaren. Det är dock inte alltid så lätt att själv välja att inte använda tölten alls, åtminstone inte om du inte har kunskapen till att rida och träna alla gångarter.

Hur menar du med att rida dressyr? Dressyr rider man även på islandshästar, dock är de väl inte gjorda för att konkurrera i större "riktiga" dressyrtävlingar bland andra raser, som är avlade för det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rafflan
0

#1 tänkte mest på gångarterna och deras kompakta kroppar, hur dem är i dressyren pga det ;)

Okey, ja jag vet inte, jag gillar traven bättre än tölt helt enkelt ;)

Alex
0

Är man inte ute efter de extra gångarterna finns det ju många andra raser att välja på. Glad Men kompakta kroppar behöver ju inte vara något negativt. Se bara på andra kallblodsraser, de kan man ju rida alldeles utmärkt dressyr på. Dock är ju de flesta andra betydligt tyngre än islandshästen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rafflan
0

#3 men få raser är ju lika söta, och har lika trevligt temperament som en islands hästar (a)

Jag vet ej, men nåt med dem islands hästar har fångat mitt intresse, jag gillar dem helt enkelt, dem är så personliga å kul att rida ^^

Maja
0

Hade en häst i förra stallet som tävlade i dressyr. Kunde piaff, passage och alla möjliga saker och var superduktig! :)

Odinn
0

Jag vet en islandshäst som rids i tre gångarter. Hon har inte visat tölt eller pass i varken hage eller under ryttare. Så om du hittar en häst som är så behöver du ju inte tänka på tölten. :) 

Annars kanske du kan tölta någon gång under ett ridpass, du behöver ju inte göra det hela tiden. Jag brukar bara ta någon sträcka där jag tränar tölt. Annars rider jag oftast i trav.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

selfrejection
0

En häst som fanns i mitt stall för flera år sedan har tävlat i dressyr sedan han såldes som privathäst. Har vunnit många gånger över "vanliga hästar".

FeliciaS
0

Jag tycker inte riktigt det handlar om att lära hästen tölta, majoriteten av islandshästarna har tölten medfödd och det är på så sätt en naturlig gångart som de kan utföra även utan ryttare. Precis som pass hos femgångare. För bra länge sedan hade andra hästar (alla?) också tölt, men den har försvunnit iom. att man inte avlat på att den ska finnas där. Varför man vill rida tölt är väl för att det är en underbar gångart, så mjukt och bekvämt :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Natali
0

Det man ska tänka på med en Islandshäst som inte används i tölt är ju att de kan "tappa" tölten helt. Även på en ung häst som man rider in ska man inte vänta för länge med att tölt sätta då det kan bli svårare att lära in tölten.

Traven är jätte bra att jobba med på Islandshästen, för att stärka kroppen och muskulaturen. Ofta travar vi alldeles för lite med våra Islänningar.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.