Rätt sorts träning?
Hej, som sagt så är min halvfodervärds häst Eyra envis, lite bångstyrig och väldigt stark. Hon går emot bettet och har lite "sväng" problem. Jag undrar nu om det kan vara en bra ide att öva väldigt mycket på tempoväxlingar, volter, övergångar och bommar för att hon ska lyssna mer och bli mer uppmärksam på ryttaren? Hon lyssnar inte till skänklarna och kan man gå gå bredvid och visa henne vid handen och sen sitta upp och testa om det går? Har en kompis som gärna ställer upp och sitter på medans jag går bredvid och visar henne då jag kan säga till kompisen vad och hur hon ska trycka och visa signalerna. Hon har inga dumheter alls och är väldigt lydig så som att hon står still om man säger till henne, hon stannar när man stannar, hon följer efter en som en hund och så, men hon gör tvärtom när man sitter på ryggen. Något träningstips eller så som kan få henne att bli lika snäll att rida som att hantera? Skulle även vilja ha tips på hur man får henne att tölta då hon ofta går i sidlleds och sticker iväg i trav istället för att tölta, hon har även gått in i elstaket med mig 2ggr och ägaren 1gång då hon gått i sidleds och inte aktar sig för något. Något tips? Ska jag testa att rida henne med grimma och grimskaft för att få bättre kommunikation eller vad ska jag göra för att hon ska lyssna bättre? Lägger in en bild på henne i hagen.
Tycker det låter som bett problem, men jag kan nog ha fel.
Har inte häst själv men tycker det låter lite som det då hon är jätte snäll och hantera annars, men bångstyrig när man rider henne som du uttryckte det.
Vad har hon för typ av bett? kan du lägga upp en bild när hon rids? och när hon bara står men har träns?
Då kan man ju lättare hjälpa till.
ta med hästen och reis til vet och kolla hennes tennner det er hva jag gjorde med min hon höres ut som det er noe galt med hennes tenner
min hadde taggar på hele venstre side och det er jätte ont ner bettet kommer i munden.
du får resa til en tanlke med henne
trenar du bare med det der så fordervar du hennes munn
Hej! Jag lägger ut en bild när jag rider henne när jag bara haft henne en liten tid och ska fota henne på söndag och kan då ta bilder när hon är tränsad och helt utan saker. Jag kan inte ta nya bilder när jag rider men kan ta när jag ligger på henne och så då hon är lite sjuk nu då hon fått i sig för mkt socker av gräset. Jag ska be mamma hålla eller något så ni kan få se hela henne då jag inte har en bra bild när hon står med bara träns. Men ska försöka. Lägger upp en bild när jag rider henne :D Tänk på att jag knappt kände henne då och rider bättre nu. Ett gott tecken är att jag fick henne i tölt några steg i onsdags och vet nu att hon måste först skritta fram länge och sen vara precis i början då hon är som piggast :D
Hon rids på tredelat tränsbett :P
Ett tips med tölten: hur du än gör när du förbereder, som är väldigt viktigt, så måste det vara roligt för henne. Tänk framåt, och beröm mycket. Försök inte tölta 5km första gången, ta 5-6 steg och sakta av igenom och ge beröm.
Så får jag göra med min häst som har svårt för tölten och att bära sig, men han är klockren när vi väl får till det.