Så stolt!
Hej på er här på islandshäst.ifokus! Jag har smygt omkring nu flere gånger så kanske det är dags för mig att visa mig, haha :)
Jag vill bara skriva av mig och berätta hur otroligt stolt jag är över min femåring, Brandi fra Heimsendi!
Vi har biltränat honom nu de senaste två veckorna, och idag kunde jag rida ut på honom ordentligt för första gången på snart 2 år, då han inte var livrädd för bilarna! Han lär sig så otroligt fort och jag är verkligen stolt över honom
Idag så skulle jag rida honom på ridplan en sväng och tänkte att jag kör ett avslappnat lugnt pass. Jag red på relativt långa tyglar hela tiden och övade på att böja och ställa lite i hörn eftersom han haft svårt med det. Halvhater har ej heller funnits i hans värld. Efter endast 10 minuter på ryggen ställde sig min fina svarting i hörnen, lyssnade intensivt på mig och jobbade riktigt jättefint med ryggen!
Han har inte klarat av att gå på volt eftersom volten blir mer fyrkantig än rund, men det är inget som stört mig eftersom unghästar ofta har balansproblem och faller inåt. Tror ni inte att han klarade av det idag?
Som pricken över i:et töltade han ett helt varv REN tölt med mig, det brukar han inte göra på ridplan, han vill hellre ha en lång raka som sluttar lätt nedåt. Annars blir det lätt grisepass och diverse andra gångarter.
Varför är detta så superhäftigt? Jo, jag köpte honom i februari 2009, då tyvärr redan inriden. Jag lät honom så gott som stå i ett år och började sen träna honom igen. Brandi är en otroligt lättlärd häst och han är så underbart ärlig, han VILL lära sig saker och han VILL att matte ska vara nöjd och glad. Pga personliga problem har jag inte haft inspirationen att ta honom vidare, även om jag vetat att han är en blivande tävlingshäst. Nu har jag hittat orken och lusten igen och det är så underbart när det klickar så som idag!
Jag har mått speciellt dåligt de senaste dagarna, och så åker man till stallet och möts av en supersamarbetsvillig underbar liten svarting, det var en obeskrivlig känsla.
Ville bara skriva av mig och berätta hur glad jag varit idag! :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Åh, grattis! Sådana stunder är så himla härliga när allt bara släpper och fungerar! Grattis! 
Jag hoppas att vi får höra om er utveckling i framtiden också… :) Lycka till!
#1 Tack! Ja, det kändes verkligen underbart! Särskilt då vi inte har tränat speciellt mycket alls på att gå på volt eller tex tölta på ridplan. Jag har inte velat begära för mycket av honom iom att han är för tidigt inriden.
Men idag var verkligen en superdag! Även om jag "bara" red i 20 minuter så var det mer än tillräckligt, jag var nöjdare än vad jag nånsin varit efter ett hårt intensivt dressyrpass med halvblodet :)
Välkommen hit!
Och grattis till framstegen, alltid lika roligt när det går så bra, och även att höra om andras glädjeämnen!
Ska bli roligt att följa eran utveckling.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#3 Tack! :)
Igår skulle jag bara rida lite lösgörande och gympa killen lite, men han var så medgörlig och framåtbjudande så jag valde att rida lite mer krävande.
Det gick bättre än jag någonsin kunnat ana, han ställde sig i hörnen, jobbade verkligen super med bakdelen och så hade jag läst nånstans om en jättebra övning, man ska skritta hästen så långsamt som det bara går, hästen ska knappt röra sig framåt, men den ska ändå vara lyhörd och vilja gå framåt. Jag provade och kan ni gissa vad som hände?! Jo, han klarade det med glans! Shit vad stolt jag var, eftersom det är en övning som kräver ganska mycket av hästen. Såklart gjorde jag det inte många gånger, men ååh vad bra det kändes!!
…Så blev han rädd för en fågel, stegrade, landade och tog ett språng rakt ut åt sidan och bockade som avslutning. Och där satt jag och spottade sand, haha :D