Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: off-topic
Läst 1785 ggr
740tjejen
0

Hur skulle ni gjort.

Jag är vuxen, (29 år). Har ett brinnande intresse för hästar mår dåligt när jag inte får komma ut. Men min familj och sambo sätter stopp för alla mina planer. Ingen som förstår hur jag mår. Sambon tycker att jag kan skaffa en ny kille då som kan erbjuda detta. Men vi har hus och möjlighet och hålla häst här. Hade inte tänkt köpa utan ha foderhästar. Men blir alltid nertryckt. Sonen på snart 2 år visar lite hästintresse. Vill alltid provsitta min sadel och rida på ponnysar när det finns ponnyridning. Mår så dåligt och det gör att jag stoppar i mig ännu mer godis. Börjar gå upp i vikt igen, vägde efter förlossning ca 105 kilo va nere på 85 men på väg uppåt igen bara för att jag mår dåligt.

Vet ej vad jag vill med denna tråd. förutom och skriva av mig.

Maja
0

Usch, det är ingen lätt situation det där. Det är oerhört svårt när ens partner inte förstår sig på ens intresse. Visst behöver han inte älska hästar och ha ett brinnande intresse för just det, men han ska ju ändå kunna respektera och stötta dig i det.

Om du känner att du mår bättre av detta så ska du givetvis inte lägga ner det. I vissa fall måste man vara lite egoistisk och tänka på sig själv. Det är ditt liv och du kan inte enbart se till vad andra tycker och tänker. Kanske du kan åka på en turridning för att må lite bättre en stund? Skaffa medryttarhäst? Om din sambo kommer att se att du blir gladare av detta så kanske han inser att det är bra för dig?

Jag håller tummarna för att det löser sig snart! :) Kram!

740tjejen
0

Problemet här på obyggden är att det är svårt och hitta Islandshästar eller westernridna hästar. Har frågat i alla stall som finns,

Närmaste turridning är 6-8 mil bort.

Han vet att jag mår bra med hästar, haft häst förut. Då gick jag till och med höggravid de 4 kilometrarna till hästen när bilen var trasig.

Alex
0

Varför vägrar han gå med på att du ska ha hästar? Är det ekonomiska biten, eller att han bara inte "vill"? För han borde ju ha intresse för ditt välmående också tycker jag ju! Ursäkta om jag låter lite hård nu, men säger han att du ska leta efter nån ny om du ska ha häst, så låter det i mina öron inte som att du är det viktigaste för honom (om det inte är pengar som inte räcker till, eller att det krävs att han hjälper till med hästarna och stallet). Så då borde du nog helt ärligt fundera på vad som är viktigast för dig.

Har du berättat för honom precis hur du mår gällande det? Annars kanske du helt enkelt borde säga att du tänker skaffa hästar, så får han avgöra hur viktig du är för honom då (i många lägen är det ju bara sånt folk säger för att de helst inte vill, men när det väl kommer till kritan går det bra ändå).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

monsi
0

Min sambo är inte hästitreserad o skulle nog bli glad om jag sålde mina hästar.

Men han vet de är mitt liv o hjälper o stöttar mig.

Han har till och med hjälpt mig att leda unghästen nu när jag rider in den fast han var jätte nervös.

Inte lätt att leda en unghäst med ens flickvän på ryggen när man inte är van vid att hålla på med unghästar, men vet vad som kan hända om något går snett.

Han ställer upp för han älskar mig o vill jag ska må bra.

Jag stöttar honom med hans hobby fast jag inte är intreserad.

Ett förhållande handlar om att ge o ta.

Tycker din sambo  låter lite ego trippad som inte bryr sig om vad du mår bra av.

Du har haft häst innan hur fungerade det menar ekonomiskt o hemma?

Varför är de så imot att du har en häst?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

740tjejen
0

Ekonomin är det ju inga problem med. Han gillar hästar själv. Men är lite ego. Han har själv köpt traktor, skogsvagnar snöblad för lite mer än 25000.- Men jag får inte ha nån hobby för varken han eller mina svärisar och föräldrar, ja ska tydligen vara hemma och ta hand om sonen dygnet runt.

powderpuff
0

Tycker du ska ta och skaffa dig häst om du vill. Han ska inte bestämma vad du ska eller inte ska göra. Han har ju sina intressen så varför skulle du inte få ha dina. Går han inte med på de så då är han itne mycket att hänga i julgranen. Du är värd bättre än så.

Stå på dig och skaffa häst Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

monsi
0

Är de rädda för att få ta hand om sonen ett litet tag var dag?

Stå på dig vilket kommer att bli tufft men som du vet väl värt det.

Du beskrev att ni bor långt från andra så vet inte om traktor mm kan räknas som hobby, kanske növändigt för att komma ut i vinter?

Klart vad klara att ta sig fram bättre i snö än en häst?

Ni har råd med häst, ni har platts till häst vad har de för argument till att ni inte ska ha en?

Okej en häst måste ha sälskap så okej två hästar.

De måste ha starka argument imot om det ska fungera för att stoppa dig från att må bra.

Hoppas du snart kan få ett par timmars njutning, av koppling i skog o mark på en trevlig foderhäst.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

740tjejen
0

Tack ni får mig på bättre humör. :) Gubben var med ut och red när jag hade unghästen. Red då en nordis. Han trivdes också, men sen jag gjorde mig av med unghästen så är han vrång och tror inte att jag klarar att ha häst igen. Jag vill ju ha en lite äldre häst som jag kan känna mig trygg på. ( finns dock unga som är trygga också) hade tänkt ha en islandshäst och nått kallblod så även han kan få följa med ut. (för tung för islandshäst) för även han trivs på hästryggen. Visst jag pluggar nu och ska fortsätta med det även under våren, sen eventuellt öppna eget. Om jag inte får jobb som säljare efter plugget. har dock stadig inkomst på 8000.- under tiden betalar inge på huset då gubben står för lånet själv. Dock kommer jag bekosta ligghalls bygget. Annars finns allt redan.