Exemhästar
Hej! Jag tänkte att det kunde vara roligt att prata lite om exemhästar. Hur tar du hand om din exemhäst? Klarar den sig utan täcke eller måste du laga det flera gånger i veckan? Vad smörjer du med? När fick den exem? Vad kostar det?
Skriv om vad ni vill, ge tips till andra eller ställ en fråga om något du undrar.
Jag kommer snart att köpa en exemhäst, som jag ridit och tagit hand om i snart ett år. Han hade inte exem när han kom till gården, tror jag iallafall. Han hade inget täcke då iaf. Nu har han haft täcke i två år. Förra året såg han riktigt skabbig ut, kliade av massor med man och svansen. Jag började rida honom i augusti, men innan dess var det nästan aldrig någon som smörjde eller duschade honom. I år är han otroligt fin, manen har växt ut och är ca 30cm lång. Svansen har ingen stubb. Han har inte alls mycket mjäll och jag smörjer ungefär 2 gånger i veckan. Dusch blir det en gång i månaden ungefär. Han måste ha täcke med huva för att inte klia sig.
Det är inga som helst problem att dra täcket över huvudet, men han är livrädd för stötarna han får av täcket. Jag får rulla av det från kroppen och sedan dra det fort över huvudet. Det går bättre om man än inne och låter han stå med det på en stund, antagligen solen som gör det. Någon som har något tips för att få bort det statiskt i exemtäcket?
Jag har även en del problem med själva täcket. Jag köpte en nytt förra helgen och det gick sönder på en gång, för de små spännena mellan frambenen och som man sätter fast huvan i täcket är felkonstruerade. Jag har ringt till hon jag köpte det av, så jag ska få ett nytt. Just nu väntar jag på en grej så jag kan skicka det till företaget som tillverkar dom så jag inte behöver betala någon frakt. Så just nu får man oftast leda någon del i hagen varje gång man hämtar honom.
Nu har jag tack och lov ingen eksemhäst, utan mitt sto är eksemfritt. I förra stallet hade vi dock en eksemhäst som fick gå med täcke dygnet runt (hon gick på lösdrift). Vilket medel hon hade innan kommer jag inte ihåg, men jag har fått många rekommendationer om Absorbine Ultra Shield så det var vad vi köpte med en gång. Fungerade riktigt bra, hon kliade sig inte lika mycket och fick i alla fall behålla rätt så mycket man och svans. :)
Jag har inget minne av att hennes täcke gick sönder allt för ofta, men i andra stall som jag har varit i minns jag hur jag knöt, sydde och svor över de där täckena som var hela på kvällen men hängde som trasor dagen efter.
Hon hade haft eksem rätt så länge, tror att hon hade haft det sen hon kom till Sverige (10-15 år?).
Kan tyvärr inte uppskatta hur mycket det kostade, men jag tror inte att det var så oerhört mycket ändå. Det var sprayen, täckena (som hon hade haft ett bra tag) och lite nål och tråd någon gång. Tvättades någon gång då och då.
Jag googlade lite på statiska eksemtäcken och hittade ett par tips:
- Spraya vatten på täcket innan du tar av det
- Tvätta det med mycket sköljmedel (se dock till så att det inte blir för mycket så att det irriterar huden, finns ju "snällare" sköljmedel)
- Pälsglans på hästen innan du tar på täcket
- Vik/Rulla av täcket, dra inte av det
Vet som sagt inte om detta fungerar, men det kan vara värt att testa :)
#2 Det där ska jag komma ihåg och prova nästa gång jag ska upp :)
#3 - Pälsglans-tipset var det jag läste på flest ställen så det skulle jag testa i första hand :)
#4 Då blir det att shoppa sånt! :)
Berätta gärna hur det gick sedan! :)
#2 Sköljmedel hjälper mot att det är statiskt, men tar bort förmågan att stänga ute fukt och väta. Så det är väl en prioriteringsfråga… Jag har läst på en del annonser om eksemtäcken och där står det att de är vattenavvisande, dock vet jag inte hurpass bra.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Förutom vad #7 skrev kan även hästar reagera på sköljmedel och parfymen i det, så jag hade undvikit det.
Nu har jag ingen eksemhäst (peppar, peppar…) men när hon kom från Island behandlade jag henne som en eksemhäst första sommaren, i förebyggande syfte. Då var det täcke på, Absorbine UltraShield (kanonbra!) samt smörjning med AVS14 vid intag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Min fd medryttarhäst hade kraftiga exem.
Både i manen, unde rmagen, på skapet, frambenen och i ansiktet.
Vi smorde med alovera i manen och resten i kärolja.
Han gick med täcke med maglapp och luva hela tiden.
kissmekate.blogg.se
Nu har jag köpt en liter glansspray som ska testas imorgon :)
Väntar fortfarande på att få skicka iväg det trasiga täcket och få ett nytt. Ska nog ringa igen imorgon.
#10 - Åh, lova att tala om hur det gick! Min kompis klagade precis över samma problem för ett par dagar sedan… =)
#11 Det ska jag göra :)
tycker att ni med exemhästar ska kolla in på www.fjallterapeuten.se
där finns de hopp även för hästar med exem 
Har glömt bort helt, men glanssprayen fungerade faktiskt. Fast är endast täcket från Jacson som han får stötar av, de andra av mer okända märker ger inte alls några stötar.
Just nu ser Guffi ut som en smurf i sitt blåa exemtäcke. Tur att han inte är skimmel! :p
Min förra häst var en exemhäst men av den lite lindrigare varianten. Vi hade täcke på honom både ute och inne i alla väder. Duschade honom ca 1 gång i veckan med prob exemshampo och smörjde även varje dag med prob olja (speciellt för exemhästar). Fungerade riktigt bra och han tappade inte mycket man och svans, bara lite. :)
Emma och Hreimur
www.emmaochhreimur.blogg.se
Jag har exemhäst, han står med täcke på dagarna och ibland på nätterna om det är mycket knott och sånt inne i stallet. Prayas med flugmedel som ska hålla dom borta. Har pälsglans i man och svans så kan han inte klia av det, det bara grider då. :)
Smörjer med lite olika salvor. En Aloe vera som jag tycker är rätt dålig. Men superbra hästsalva som jag har i sår och där det kliar. Samt Helosan.
Täcken syr vi minst en gång i veckan då andra hästen gärna hjälper till och kliar…
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Tuffis min shettis har lindrig exem. Han går utan täcke och har fri tillgång att klia sig i skogs hage. Vi behandlar det med första hjälpen spray och det var det som stoppade upp det och har lindrat det sen han fick det. Provade aloeveran på honom och märkte ingen skillnad alls.
Dock tycker jag han klarar sig rätt bra. Det sitter i man och svans och han kliar inte sår.
(bild på Tuffis för ca 3 veckor sedan, ser lika ut idag har bara ingen nyare bild x) )
Vi är/har varit oroliga för nya isläningen elja. Hon är otroligt känslig för insekter och de dras till henne som en magnet. Hon kan bli mkt stressad av det på kvällar tex. Skulle inte säga att hon har eksem än (inga sår, svullnader, mjäll, hudirritationer, torr hud eller liknande) Dock stor risk att hon utvecklar det om man inte ser upp då hon får rätt ordentlig klåda när det är mkt insekter ute, så hon är av med mkt man på nacken(vilken blev avkliad en speciell dag efter de hade ståt ute en natt och detta var innan vi behandlade henne med något speciellt medel) och ruggad i toppen av svansen. De går in på nätterna och så smörjs hon morgon och kväll med aloevera. Har fungerat mkt bra på henne (undra om det beror mkt från häst till häst då Tuffis inte svarade alls på det och henne märker man skillnad på bara någon dag).
Vi har också använt Absorbine UltraShield på alla våra hästar och det tar nästan ingenting. Lite precis när man sprayat på (dock inte mer än något annant medel) och dagen efter kan man inte tro att det är använt alls. Så vi har sagt att vi åter går till vårt gamla sommarspray när denna sista flaskan är slut.
undviker täcken in i det längsta pga skaderisk att de ska fassna och för att undvika d-vitamin brist som är vanligt på täckta hästar. (finns fler anledningar tex musklerna i hårfästerna, oljor från huden m.m)
Men så kliar inte våra hästar sönder sig häller utan vi har ju haft tur att det bara är lite tagel som försvunnit.
Vad roligt att folk ha fått upp ögonen för tråden :)
Jag kan tipsa om Bio-Skin Oil Leovet som alla i mitt stall med exemhästar använder. Mjukgörande och tar bort kliandet, och dessutom luktar det väldigt gott och är bra för ens egna händer :) Det är ganska dyrt och finns inte på alla ställen, man får leta lite. Men det fungerar väldigt bra på våra hästar.
#17 Jag tror också att alla medel fungerar olika på olika hästar, precis som på männsikor. Man får helt enkelt prova sig fram :)
Idag har jag äntligen fått mitt nya Jacsontäcke. Det jag fick när jag köpte det hade måndagsexemplar av de små spännena så hela täcket gick sönder på en gång. Nu har jag ett helt, fint täcke med spännen som fungerar! Och en huva.
istället att köpa täcken och gud vet vad tycker jag att ni kollar in http://www.fjallterapeuten.se/index.htm 
hon har "fixat" en häst från sönderkliad till i princip frisk på bara några veckor. finns massa före och efterbilder på hennes blogg som ni hittar längst ner i menyn på hennes hemsida.
ta en titt!
har själv en häst som gått med täcke på sommrarna för att annars kliar hon av manen, med hjälp av denna tjej har hon klarat sej utan täcke och fått behålla manen 

Mina exem hästar har täcke på dygnet runt o får gå ut o in som de vill i stallet.
De brukar ha kvar både man o svans får sällan sår o då är det mest vid skapet o magen smörjer med spensalva några gånger i veckan så försvinner det.
Har provat en massa olika saker men detta är vad som funkar bäst på de två som har det.
Har boetts täcken på dem har även ullareds exem täcke men boetts är det som håller bäst.
Har läst om olika örter man kan ge dem o sen skulle de bli helt exem fria, har dock inte prövat dem själv.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad