Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettexteriör
Läst 4390 ggr
Harekur
0

Hur ser han ut??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur tycker du att min häst ser ut?

Hur är hullet?

Hur är hans exteiör?

Behövs han musklas någonstans?

Andra kommentarer?

Valack född 2001, 5 gångare!

Alex
0

Alltid svårt att döma bilder med vinterpäls, men hans hull ser bra ut vad jag kan se, det jag kan tycka är att överlinjen ser lite svag ut, och att han skulle behöva lite mer muskler framför allt på ovansidan halsen, men kanske även rygg och bak.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Harekur
0

Jo det behövs ju lite muskler där, har du några tränings tips?

Alex
0

Klättra är ju alltid bra, ut och vandra i skogen utanför stigar och så, så hästen får lyfta på fötterna och jobba med ryggen. Och ta vara på snön, ut och pulsa i snön är ju hur bra som helst nu! Glad Belasta ryggen så lite som möjligt vid sånt bara, och låt honom se vart han sätter fötterna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Harekur
0

Tack för tipsen Skrattande

Harekur
0

Här är en bild från i sommras någon vecka efter vi köpt honom

Alex
0

#5 Nu är det ju himla svårt att jämföra vinter- och sommarbilder, men på den bilden ser faktiskt överlinjen bättre ut, men det kan ju vara lite vinkeln som luras också, samt manen eftersom man inte ser exekt hur halsen ser ut.

Men det är ju egentligen oväsentligt, då det är hur han ser ut nu och vilka muskler som behövs som är det viktigaste. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Harekur
0

Fler kommentarer? Skrattande

Praefatio
0

Jag håller med om att överlinjen ser rätt (väldigt) vek ut på vinterbilden. Även resten av muskulaturen ser lite dålig ut. Det blir ju lätt så att de faller ur på vintern, på sommarbilden ser det bättre ut vad jag kan se. Det är jättesvårt att hålla hästen i toppform på vintern! Ser också ut som att underhalsen har vuxit på sig. Bästa tipsen för att stärka överlinjen och muskulaturen är som sagt att klättra mycket, jobba med galoppfattningar och framför allt rida i rätt form. Det är bara arbete i rätt form som kan ta bort underhalsen enligt min erfarenhet, både från marken (longering med lätt inspänning) och från ryggen. Underhalsen ska vara helt avslappnad när man rider! Det är överlinjen som ska jobba. Du kan hjälpa hästen på traven genom att massera och mjuka upp underhalsen, den är oftast väldigt spänd.

I övrigt är han lite överbyggd, jag vet inte om han brukar stå sådär konstigt med bakbenen (?), om du ställer honom bättre, med bakbenen under sig, så kommer den kanske att bli mer extrem men som det ser ut nu så är det ingenting som stör jättemycket. Har han svårt att arbeta med bakbenen under sig även i ridningen?

För övrigt så tycker jag att han är toppenfin! Mörka fuxar är ju bara sååå läckra, och med lite muskler på kroppen så kommer han att bli hur fin som helst. Han är precis den typen som jag gillar, lite grövre typ och härligt kvadratisk i kroppen. Fining! Skrattande

Maja
0

#8 - Han är inte mörk fux, han är gulsvart :)

Ja, jag har inte så mycket mer att tillägga än det som redan har sagts! Sedan är det ju som Alex säger i #1: Det är svårare att bedöma en häst i vinterpäls. :)

Praefatio
0

#9: Jag är värdelös på färger Tungan ute Tjusig var den i alla fall.

Maja
0

#10 - Det är inte lätt! Glad

Harekur
0

#8: Han jobbar ganska bra under sig, men har inte så lätt för att gå i form. I höstas hade han kotledsinflamation då han tappade mycket musker som vi börjat bygga upp igen.

Hans tölt har också blivit sämre efer att han har stått, och jag vet inte riktigt hur jag ska få tillbaka den på rätt sätt?

Tack för svar!Glad

Alex
0

#12 Eftersom han tappat muskler så är det inte konstigt om han tappat tölten, han orkar antagligen helt enkelt inte tölta. Så börja med att fokusera på resten, få muskler i bak och rygg. Han behöver absolut inte gå i "dressyrform" utan bara det är en lång, låg form där han trampar under sig med bakbenen och höjer ryggen, det är det viktigaste.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Harekur
0

Hárekur

Harekur
0

Här är en nytagen bild på Hárekur, hur tycker ni att han ser ut nu??Skrattande

Alex
0

#15 Oj vad snygg! Nu ser han ju riktigt fint musklad ut och nacken/halsen ser riktigt bra ut den med. Snyggt jobbat! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Emmss
0

#15 Nu är ju inte jag så duktig på att se olika muskler och överlinjen och exteriört osv. Men till och med jag ser att det har skett en stor förändring, och en positiv sådan! Allting ser mycket bättre ut och han ser ut som en trevligare häst helt enkelt! Skrattande

Emma och Hreimur
www.emmaochhreimur.blogg.se

Harekur
0

Tack så mycket!!Skrattande