Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettunghästen
Läst 3065 ggr
Odinn
1

Älskar unghästar!

Måste bara säga att jag älsklar unghästar. :)

När jag var 11 år red jag en fyra årig hingst och ett femårigt sto. Tycker om hästar som det är lite fart i och som gärna hittar på lite bus. Därför fastnade jag för Odinn. När han kom till mig arbetade jag på att få honom till en lugn ridhäst. Innan stack han bara. Mitt mål var att galoppera en sträcka utan att han stack eller slängde sig åt sidan. Sen blev han för lugn, nästan seg. Han fick vila i två veckor och nu är han jättepigg igen. Lite pinsamt men jag brukar låtsas att Odinn är en unghäst. Jag hanterar honom som än, och rider som om han är under inridning. Fast han är en valack född 94. hehe Skäms

Snart börjar jag på gymnasiet och ska då gå på Vreta med islandshäst inriktning. Då kan man bli utbildad till unghästutbildare.  Roligt! :)

Är det någon av er som håller på med unghästar?

[IMG]http://i30.tinypic.com/2dv98cx.jpg[/IMG]

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Maja
0

Ja, visst är unghästar roliga att hålla på med! Kul med lite variation. :)

Jag tycker inte om ouppfostrade unghästar (då menar jag sådana som har noll respekt för mig) men med lite träning så brukar det lösa sig. Själv har vi en treåring i stallet som tränas lite lättare nu med longering, flytta för tryck och sådant. Har inte suttit på honom än och det dröjer nog ett tag men han är verkligen stencool när det kommer till hantering. Har haft sadel och sele på sig och undrade "Öh, jaha, ska det här vara något speciellt menar du?" :)

Jag hjälper även en kompis att träna hennes unghästar som ska säljas. Man lär sig oerhört mycket av det! :)

Det jag tycker om med unghästar är att man kan forma dem själv som man vill ha dem. Om man köper en lite äldre utbildad häst så får man inte samma sak. :)

Maja
1

Förresten, vad kul att plugga i Vreta! Låter som en riktigt spännande utbildning… :) Tar du med hästarna dit?

Odinn
0

Nej det finns många unghästar som är för "bråkiga" och då blir det bara jobbigt. I skåne brukar jag och en kompis ta hand om en unghäst. Gått promenader med honom, hängt på honom och lite sånt, jättespännande. Han har nu börjat bli riden så det ska bli kul o komma ner igen. :)

Om några år hade jag tänkt skaffa unghäst och utbilda den själv. När Odinn gått i pension och bara rids lite då och då. ;) Så när jag går på vreta får jag lära mig lite mer om det. Kommer bli jättekul!

Ja, där har jag velat gå i flera år. Men jag vet ju inte ens om jag kommer komma in dit. Men det går ganska bra för mig i skolan så man får hoppas! :) Jag kommer iallafall ta med mig Odinn dit. Panter kanske vi lånar ut eller något sålänge. Blir för dyrt och ta två hästar där. :)

Maja
0

Åh, vad roligt! :) Panter får mer än gärna komma och bo i min lägenhet… ;)

Ja, när jag så småningom köper häst så kommer det nog också att bli en yngre variant. Inte allt för ung dock, utan i ridbart tillstånd (runt fem år kanske). :)

Odinn
0

#4  Haha ja det vill han nog. ;)

Ja, man vill ju iallafall att man kan sitta på dom när man köper den. Men den behöver inte vara utbildad. :)

Odinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar leka att odinn är unghäst, haha, men ibland är han som än.

Maja
0

#5 - Precis. :) Jag ska ju till Island så vi får väl se vad jag kan hitta där!

#6 - :)

Odinn
0

#7 Åh vad kul! :)

Jag sitter och letar annonser hela tiden fast jag vet att jag inte kan köpa en än.. :)

Zinoida
0

Passar på att krypa in och presentera mig i den här tråden då… Är ganska ny här, men det är väl lika bra att ge sig tillkänna Tungan ute

Jag heter iaf Sandra, är från Stockholm. Har haft 3 islänningar förut, fast det var några år sen sist. Köpte min drömkille för lite mer än 2 månader sen, en 3-årig valack som jag precis börjat jobba lite smått med. Jag valde att köpa en unghäst just för att få vara med från början den här gången och förhoppningsvis forma honom lite så som jag vill ha honom.

Han är verkligen en supermysig kille med enorm personlighet, cool i alla situationer (än så länge Flört). Det enda lilla minuset han har är att han kan vara lite väl närgången när man leder honom och har inte riktigt koll på sin egen kropp och sina ben. Men det har vi börjat jobba på.

Visst kan jag känna ibland att "åååååh jag vill ha en inriden och klar häst jag bara kan hoppa upp på och rida iväg" men samtidigt ångrar jag inte en sekund att jag valde en unghäst den här gången, det ska bli så spännande och se vad det blir av honom. Men hade jag haft råd och tid skulle jag säkert köpt mig en till, färdig att rida på Skrattande

Odinn
0

#9 Välkommen hit! Skrattande

Det är det som är så roligt. Att forma den efter vad man själv vill. Om jag skulle få den känslan så gör det inte så mycket eftersom jag har en ridbar häst§ också, även om det är några år kvar tills jag kan köpa unghäst. Glad

Alex
0

Unghästar är himla roligt att jobba med! Jobbade ju en del med unghästar när jag var på Island, väldigt lärorikt. Dock är det enligt min mening lika roligt att se resultat av träning på äldre hästar som unghästar, även om det väl är lite speciellt att göra allt jobb från grunden. Har ju ingen unghäst själv nu, dock ett två månader gammalt föl som jag har tänkt rida in när det blir dags. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Odinn
0

#11 Vad roligt!  Jag var ju medryttare åt en fryaårig hingst och femårigt sto, var jätteroligt och lärde mig så mycket av att vara med dom. Fick mycket bättre balans då dom gärna hittade på bus. Min valack jag har nu blir rädd för väldigt mycket, så han kan sticka ibland, även då tränar jag upp min balans. :)  För det måste man väl ha när man ska rida in? Man vet ju aldrig vad dom kan hitta på. Kul att vara med från början, med fölet då.  Glad

På bilden blir han orolig för kameran, haha han är så töntig ;)

Alex
0

#12 Bra balans är viktigt att ha när man rider in en häst, ja. Dock inte främst för att de kan hitta på saker, det kan ju även en äldre häst. Utan mest pga att hästen har fullt upp med att hitta sin egen balans med ryttare på ryggen och en obalanserad ryttare kan förstöra mer än den hjälper i det läget… Blans, mjukhet, följsamhet och kunskap är A och O vid inridning. Men visst lär man sig mycket och det är en fantastisk upplevelse! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Odinn
0

#13 Ja men precis. På vreta kommer man ju få hålla på med unghästar, kommer bli sååå spännande. Skrattande

powderpuff
0

#14 Jag har en unghäst som jag funderar på att låna ut om något år men kommer att vara väldigt noga med var hon kommer. Hon kommer naturligtvis att vara inriden innan hon åker ifrån mitt. Tror mycket på henne nämligen, min "lilla bäbis" (hon blev 2 år i år) Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Odinn
0

#15 vad roligt! Vem är hon efter? Skrattande

powderpuff
0

#16 Hon är efter Askur Frá Hoftadaseli (Silver-Askur) och morfar är Mökkur Frá Varmaleake.

Här finns lite bilder på henne från det hon var nyfödd:

Blædis

Odinn
0

#17 Gud vad fin hon var!

powderpuff
0

#18 Tack och jag kan inget annat än att hålla med Ska bli spännande att se hur hon är som fullvuxen. Just nu är hon något betesfet men det försvinner väl nu när betet är slut.

Maja
0

OT:

#17 - Vi har ett sto efter Askur i stallet. :) Superrolig häst! :) Får 6-6.5 på tävlingar, tölten behöver dock tränas upp mer. :)

powderpuff
0

#20 Hon har vackert huvudSkrattande Överlag tycker jag Askur har gett vackra avkommer. När min lilla kommer att lånas ut (alt säljas) så hoppas jag hon kommer till någon som vill ta till vara på hennes kapacitet så hon inte blir en "hag-häst"

Odinn
0

#21  Om jag har råd och tid då skulle jag nog kunna vara intresserad, när jag går på vreta. :)

powderpuff
0

#22 Vi kan hålla det öppet och se vad som händer framöver men det är ju ca 2 -2,5 år framåt och mycket kan hända.

Maja
0

#21 - Det är en av de roligast hästarna jag känner. Stencool! Rör inte en min. Vi hade med henne när hennes ägare tog stundenten och stog där med en häst och ett par hundra människor, skrik, tjut, tutande ljud, ballonger… =)

powderpuff
0

#24 Det är ju tyggt att ha en sådan Skrattande Har alltid gillat Askur så jag blev så glad han skulle stå nere i Skåne innan han åkte till Danmark, så jag fick sista chansen där. Skulle gärna betäckt med honom igen men vill inte lämna iväg stoet så långt Skäms

Odinn
0

#23 ja precis, lång tid kvar ju . :)