Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 4708 ggr
Iderika
0

Mankhöjd !?

Jag har en fråga

När man letar "islandshäst säljes" på nätet så är det mycket ovanligt att annonsören "lägger ut" mankhöjden på hästen!

Är detta ointressant för islandshästköpare eller ?

Själv är jag intresserad av en som är över 140 cm.

Som annonserna ser ut så måste många säljare få många samtal i onödan, eller?

En som är undrande!

Maja
0

Nja.. Helt ointressant är det inte. Jag tror att anledningen till varför det inte står någon mankhöjd är att alla islandshästar klassas in i samma kategori (istället för c-ponny, d-ponny och storhäst etcetera). När man köper ponny/häst så kan mankhöjden spela in mycket beroende på om man ska tävla. Sedan är hästarna överlag rätt så jämnstarka och stabila. Bara en gissning dock. :)

Men ja, annonsörerna får ju räkna med ett par mail och telefonnummer om de inte sätter ut vissa uppgifter. :)

Lycka till med hästköpet!

bunnyheart
0

Vad konstigt! VARJE gång jag kollat på hästar så står det mankhöjd!'

Om du fortfarande letar kolla på denna länk jag skickar med för där finns nästan alltid mankhöjd med:

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/allt.php?inriktning=&typ=3®ion=

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

bunnyheart
0

#2 Jag vet, lite OT XD

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Alex
0

Dels, som Juve skriver är det väl inte så väsentligt i alla lägen, sen, vilket jag tror är främsta orsaken, så mäter långt ifrån alla sina hästar. Så jag tror helt enkelt de flesta inte vet exakt mankhöjd. Dock vet jag många som skriver ut den, i alla fall på ett ungefär, om det handlar om vuxna färdigvuxna hästar. Och är de lite "extra stora" eller "extra små" skulle jag tro att de flesta skriver det också, annars ligger antagligen de flesta utan uppgifter runt 135-140 cm.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Iderika
0

#2 på hästnet ja

men det är ju många fler som annonserar om hästar"Till salu"  på bl.a. sina hemsidor.

Hitintills har jag inte funnit många som skriver ut Mkh.Obestämd

Alex
0

#5 Som sagt, då brukar det handla om att det ligger runt medel. Oftast i alla fall. Men sen är det väl väldigt få islandshästryttare som anser mankhöjden vara direkt viktig, då det finns flera hästar som är under 140 cm som känns betydligt större än vissa över 140.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

selfrejection
0

Jag hoppas att det inte göra något att jag lånar tråden lite, men varifrån mäter man mankhöjden? Jag är lite intresserad av att se hur hög min blivande häst är :)

Alex
0

#7 En lodrät linje från backen (om hästen är oskodd) till mankens högsta punkt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

selfrejection
0

#8 Tack, då ska jag ta med ett måttband någon dag :)

Emmss
0

I dom annonserna som jag har kollat på (har köpt en häst för bara någon månad sedan så jag har kollat runt ganska mycket) så skriver dom inte den exakta mankhöjden. Så har jag uppfattat det iallafall. Dom skriver oftast "en häst i den lite större modellen" eller "en kraftigt byggd häst" eller "en häst i den mindre modellen". Bara några exempel men ni förstår nog vart jag vill komma :)

Emma och Hreimur
www.emmaochhreimur.blogg.se