Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etiketttävling
Läst 1688 ggr
Luva
0

Tävla i bomfritt?

Hej!

Får man tävla i en bomfri sadel?

Om man ska tävla i lättklas, får man ha eggbett( är som tränsbett fast med fasta ringar)?

Maja
0

Hej!

Bomlös sadel vet jag tyvärr ingenting om. Jag tror inte att det ska vara några problem men lovar inte säga någonting, det finns förhoppningsvis någon som vet säkert! :)

Gällande betten så får du använda alla bett som är "lämpliga för ridhästar (d.v.s. inga körbett) och lämpliga för islandshästar." (Källa: FIPO 2008) I lätt klass får du dock inte tävla på stångbett. Så ja, ett vanligt tränsbett får användas - med fasta eller rörliga ringar spelar ingen roll. :)

may-britt
0

du  får tevla med bömlös sadel viss den er godkjent for tevling inte alle bomlöse er det ossen bomlös sadel har du?

Luva
0

Supreme t

Carroee
0

Jag har en diddi dyna som funkar jättebra att tävla i. Tror de är okej att tävla i dom flesta bomlösa. Men dom måste vara godkända.

Väldigt vanligt med bomlös vid passgrenar :)

may-britt
0

jag har en SENSATION G3 och  det er lov och  tevla med denne sadelen oxå viss du  söker på  nette på  navnet på  din sadel så  vill  det stå  der et sted om den er godkjent for tevling.

Luva
0

#4 Varför är det just vanligt i passgernar?

may-britt
0

hmm ja si det kan väre at  hästen får mere frihet vet inte????

Toltaren
0

#6 Kan tänka mig att hästar som är lite svårare att lägga i pass kanske är lättare att få ur balans i galoppen? Tror även som #7 att de får mer rörelsefrihet och alltså kan gå snabbare :)

may-britt
0

jag tycker der er så  vanskelig och holde balagsen rett i  bomlös nå  har jag ridet i  bomsadel en stund ner jag prova och  rida i  min bolöse sadel så  föler jag at min balagse er semer

Carroee
0

Jag tror som er. Hästen får mer frihet/rörlighet och mer kontakt med sin ryttare. Så ryttaren har lättare att "störa" hästen och på så vis lägga den i pass, eftersom den blir störd. Hästen känner varje rörelse ryttaren förmedlar och på så vis mer kontakt.

Jag upplever också att min balans blir sämre -I början. Men sen bättre. De är för det blir mindre stöd (Finns oftast bara knä kåpor som stöd) sen eftersom de inte finns någon bom blir de vingligare upplever jag. Men när man lärt sig så är såna sadlar underbara :)