Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 3541 ggr
Pia-Lena
0

Ny häst!

Ska åka och titta på en ny häst i morgon, spännande!

bunnyheart
0

Kul :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Pia-Lena
0

#1 Hur går det för dig, har du varit och sett på några fler utöver Baldur?

bunnyheart
0

#2 Ja en till, Welshen ;) Sen skulle vi kolla på en till vid Kullaberg :)

Vad heter hästen du ska kolla på?

Färg? Ålder?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Pia-Lena
0

#3 Han har inget namn ännu, är bara 2 månader. Han är gulsvart.

bunnyheart
0

#4 Jaha, naww vad gulligt med ett litet föl <333

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Maja
0

Skoj!

Vad är det för stam på honom?

Pia-Lena
0

#6 Han är e.Pyrnir från Skáneyland ee. Birkir från Skáneyland, u. Hrid frá Skuggabjörgum ue.Dökkvi frá Fagranesi.

Maja
0

#7 - Spännande! =) Lycka till!

Pia-Lena
0

#8 Tack !

bunnyheart
0

Hur har det gått?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Pia-Lena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är han.

Pia-Lena
0

Och här i helfigur.

[vretenskaniner]
0

Vilken snygging! Glad

Pia-Lena
0

#13 Ja, inte sant. Och väldigt rar.

bunnyheart
0

Naaw vad söt! <3 <3

Skulle du vilja köpa honom?

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Pia-Lena
0

#15 Jag har lämnat handpenning!

bunnyheart
0

#16 Aha ;)

Han var iallafall ur söt!

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

FeliciaS
0

Vad kul, han ser väldigt fin ut :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Maja
0

Fin! =)

may-britt
0

så  söt

Pia-Lena
0

Ja, han är väldigt gullig. Nu återstår bara en lång väntan innan jag får hem honom.

Alex
0

Ser fin ut! Lite kort hals möjligtvis, men det brukar ju inte vara några problem. Flört Grattis till köpet i alla fall! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Pia-Lena
0

#22 Tack! Precis det där du skrev om halsen  sade uppfödaren till min nuvarande häst, hon följde nämligen med mig och tittade på lille Ódinn. Sådant där är jag dålig på att se, det är mer om "kemin" stämmer. Därför hade jag ett kritiskt öga med mig. Hon var dock inte alltför kritisk så jag bestämde mig för honom. Jag får väl stretcha hans hals lite när jag får hem honom.Glad

Alex
0

#23 Haha ja, det är ju absolut ingen fara! Mitt sto har också kort hals, vilket hennes föl ärvde (syns på bilden). Men det är ingenting jag märker av i alla fall, det är väl mest på en ev. bedömning det kan dra ned poängen. Men så länge det inte är extremt så är det ju inga problem! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Pia-Lena
0

#24 De där två gillar jag, de är lite mer robusta. Med risk för att sticka ut hakan så måste jag säga att det där någon (jag tror det var Göran Häggberg) en gång kallade "töltande araber" inte riktigt faller mig i smaken. Men… de är väl tur att det finns en hästtyp för varje smak.

Alex
0

#25 Ja, jag gillar den typen också. De får ju fortfarande vara högresta, alltså kvadratiska i kroppen och inte rektangulära. Långa ben har jag ingen emot! Men det ska ju fortfarande vara kraftiga ben (vilket ju också fortfarande ska premieras på bedömning!) och kroppen behöver ju inte vara som en pinne heller…

Jag gillar verkligen utseendet på Forkur, pappan till fölet. Långbent, slank och snygg utan att på något sätt vara klen (enligt min åsikt i alla fall). Omusklad på bilden dock, då han stått rätt länge.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Pia-Lena
0

#26 Trevligt utseende. Har en liten undring angående hans färg; alldeles ovanför kronranden är pälsen vit, ser det ut som i alla fall. Är han skäck då? Såg en med liknande vita tecken och den påstods vara skäck, för mig är det dock bara vita tecken. Men vad vet väl jag, född på stenåldern som jag är. Saker och ting heter inte alltid samma sak som när jag växte upp och lärde mig om hästar.

Alex
0

#27 Det är bara ljusare färg, i stort sett alla fuxar är lite ljusare nere vid hoven. Det är inte vitt, även om det kanske ser ut så på bilden. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Och för att svara på din fråga så beror det på. Vissa kan ha tecken, oftast är det dock en antydan på att hästen är bärare av ett bukskäckanlag, då vita tecken inte är så vanliga på islandshästar, framför allt inte på benen. I vissa fall kan det ju även vara ett vanligt skäckanlag, dvs att hästen är skäck men med väldigt lite utbredd vit färg. Dock brukar väl det oftast resultera i lite större tecken än en vit kronrand, strumpor t.ex.

Sen krävs det ju att minst en förälder är skäck för att hästen själv ska kunna vara "vanlig" skäck (dvs inte bukskäck-bärare). Ta mitt sto i inlägg #24 som exempel. Hon har tre vita strumpor, inget som hör till vanligheterna på islandshästar. Ena föräldern är skäck. Så möjligheten finns ju att hon faktiskt är en väldigt diskret skäck, men det är omöjligt att veta säkert förrän hon får ett skäckföl med en icke-skäckhingst. Flört Alternativt om man testar henne för anlaget, men det har jag inga planer på att göra. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Pia-Lena
0

#29 Tack, utförlig, som vanligt. Färger är spännande men svårt.

Alex
0

Jo, det är ju himla intressant! Och det kan bli riktigt snurrigt i huvudet för en ibland även om man är insatt i det hela kan jag lova. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport