Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 3863 ggr
bunnyheart
0

Signal till tölt och pass

Jag har aldrig ridit tölt elr pass förut så jag undrar vilka signaler man ska ge hästen?^^

Precis som när man ska fatta galopp så ska man ju ta fram den indre skänkeln och bak det yttre skänklen,

hur gör man då med tölt och pass?

Mvh Johanna

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

bunnyheart
0

putt

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Killen
0

Allt är lite olika från häst till häst, vissa hästar är det bara att diva på (som du gör när du ska trava) och de töltar.

Men oftast så göra man halvhalt, driver, halvhalt driver osv för att tölta

kissmekate.blogg.se

bunnyheart
0

#2 Tack :) Men blir hästen inte förvirrad om man gör halvhalt sedan driver på, halvhalt och driver på?

Men hur gör man då halvhalt? Tror det bara blir halt om jag gör det :D

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Maja
0

En halvhalt är inte en halt. En halvhalt gör du bara så att hästen blir uppmärksam och förstår att "snart kommer ryttaren att vilja något" eller som i tölten så kan man göra lite halvhalter för att hålla hästen uppmärksam så att den inte faller ner i trav, grisepass eller något annat.

Sedan så måste du alltid jobba fram hästen till tölten, du kan inte bara helt plötsligt ge ett kommando för tölt, utan det är en del förberedande arbete innan - samling, jobba med baken, få den lyhörd, få in hela kroppen osv. Sedan måste du underhålla hela tiden på många hästar.

Passen finns inte på alla islandshästar och rids ytterst sällan om man inte tävlar i det. Den tas i alla fall oftast från galoppen och hur man får hästen i pass är lite olika från häst till häst. Min kompis häst behöver man bara säga "pass" till så lägger den sig direkt.

Om du köper en islandshäst skulle jag dock rekommendera att du tränar för en tränare. Det är supersvårt för oss att veta exakt hur just din häst ska tränas på bästa sätt då vi inte kan se den "på riktigt" så att säga.

bunnyheart
0

#4 Tack så jätte mycket Maja för råden!                                          (OT) Det blir en Islandshäst, de är så otroligt charmiga med fint temperament och mjuka att rida :)

Till alla fast lite OT: Sen vet jag ju hur tölt är eftersom de visade på provridningen men vad är pass? Haha lite pinsamt att jag inte vet det *haha* men vad är det för någotOskyldig? Vet bara att det är en gångartCool.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Maja
0

Passen rider man som sagt i stort sett aldrig som "vanlig" ryttare, men den ser ut så här. Hästen rör båda benen på samma sida samtidigt och det går mycket fort.

bunnyheart
0

Oj vad snabbt det går!^^

Haha jag vet ju att man sitter mkt bekvämt i sadeln när man rider pass och att det inte skumpar mycket alls men i pass då?

Oj vad många frågor jag harOskyldig.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Maja
0

Njae, det är ju ingen gångart som man vill rida längre sträckor i, den är en bra bit ifrån tölt i känsla. Hästen "vaggar" liksom fram så det blir lite "skumpigt" eller vad man ska säga.

bunnyheart
0

Okej tack Glad.

#alla Detta är bara för skojs skull men har ni någon film när ni rider tölt/pass som ni kan lägga upp?Oskyldig

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥