Trygg Islandshäst
Hej söker efter en lugn och trygg Islandshäst för härliga turer i skog och mark, är ingen tävlingsmänniska men åker gärna på kurser. Hästen bör vara van vid tåg och tung trafik. Kan erbjuda ligghall härliga hagar och hästkompis. Bör vara runt 135-142 och viktbärande. Gärna ovanlig färg och 4-gångare då jag inte är van vid passen. Har haft islandshäst förut, dock bara 4-gångare. Är dock ett tag sen jag red ordentligt så är lite ringrostig och ovig. Finns hästen inom 15-20 mil kan jag komma och provrida. Hör gärna av er om ni har vad jag söker. Maxpris 30-35000.- Eksem inget hinder. jag bor lite utanför Bäckefors ca 6 mil norr om Uddevalla. Har inte bråttom och hitta hästen utan köper den gärna till sommaren, Mvh Hanna
Hittade lite annonser som kanske kan vara intressanta?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Hitta två som verka intressanta :) tack.

kissmekate.blogg.se
Det stoet verka intressant, har skicka iväg ett mail till henne.

#5 Ja hon var faktikst jättesöt :)
Hoppas du hittar den du letar efter :)
kissmekate.blogg.se
Tack :)
En dum fråga. :) jag är ju rätt osäker i sadeln och jag är absolut inte en bra ryttare, Kan ju inga skänkelvikningar och sånt. kan fatta galopp trava och så men tyvärr är min balans inte på topp. Är de dumt med hästar under 10 år då. Är de bättre och försöka satsa på en stabilare läromästare då.
skicka mail till hon i den sista länken, :) verka som om det skulle kunna vara något :)
har tittat på massa annonser men tydligen missat några guldklimpar :) För ser jag bara fuxar så brukar ögna igenom dom snabbt då jag inte är så förtjust i färgen. Fråga mig inte varför. (kanske för att de inte passar i rosa :) hihi saknar dock min Eldur :( även om han är fux.
#8 - Njae, jag tycker inte att du ska stirra dig blind på åldern. Bara för att en häst är över 10 år så behöver den ju inte vara lugn, stabil och trygg. Det finns många hästar under 10 år som är betydligt bättre för en ovan ryttare. Du skriver att du är villig att gå kurser och träna med hästen så där kommer du ju att utveckla din ridning och bli bättre och bättre! :)
Titta på individen istället. Det finns många utbildade hästar på 8-9 år som är lugna, stabila och trygga. Mitt sjuåriga sto är jättetrevlig att hålla på med (alla kan "åka häst" på henne), men jag skulle inte klassa henne som bra nybörjarhäst med tanke på att hon behöver rätt träning för att gå bra och hon gör inte rätt om inte jag gör rätt.
Sedan tänker jag på många hästar i 15-årsåldern som absolut inte skulle kunna klassas som nybörjarhästar eller hästar som alla kan rida. Så åldern är inget säkert tecken. Hör istället med ägare. Tala om hur din situation ser ut, att du har haft häst, men att det var länge sedan. Att du ska skaffa dig en ny, men känner dig lite ringrostig. De bör kunna avgöra om deras häst är en bra "nybörjarhäst" eller inte. :) För du borde nog ändå satsa på en tryggare och stabilare, mer lättriden häst om du känner att du inte är helt säker, utan fortfarande lite ringrostig. :)
Lycka till!
Tack för bra svar. :) Men om ni skulle sälja häst. hade ni vågat sälja till mig då. Säg att jag kommer och provrider eran ögonsten och det går helt fel, för att jag är nervös och lite ur balans, Vad ska man tänka på om man skulle iväg och provrida.
Först och främst så bör du ju vara ärlig när du pratar med ägaren om din egna nivå för tillfället och att du söker en trygg och stabil häst som fixar det och kan hjälpa dig på rätt spår igen. Anser ägaren då att dens häst inte är lämplig lär ju han/hon säga det och så slipper du provrida över huvud taget. En person som tror att det kan fungera med sin häst är ju då förberedd när du kommer och ska provrida, så lär ju inte få någon chock. 
Sen så ska du ju inte stirra dig blind på åldern, men att gå för långt under 10 skulle nog inte jag säga är någon bra idé. Visst kan en 7-åring vara välutbildad och duktig, men eftersom den (förhoppningsvis) inte är riden i så många år så kan den nog vara i behov av en balanserad ryttare för att inte tappa sig själv. En häst som rids av en duktig och balanserad ryttare kan ju verka ha bra balans och "kunskap" själv, trots att det egentligen är ryttaren som gör mycket och blir det ständigt en obalanserad ryttare under en längre period så kan det ju som sagt hända att hästen tappar sin egen balans mer och mer.
Så under 8 i alla fall är väl kanske inte jättelämpligt, och sen bör du väl inte stirra dig blind på åldern uppåt heller, utan bara koncentrera dig på att hitta en trygg, stabil häst som du trivs med. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tack för kloka ord Alex. :) Jo balansen är ju inte dålig jämt, kanske bara d eförsta veckorna innan jag kommer in det igen. Annars brukar den vara rätt bra. :) rider rätt mycket barbacka eller gjorde när jag hade häst.
#13 Jo, men då ska det ju gå bra med en häst med någorlunda stabil grundbalans.
En nyinriden är väl kanske inte jättelämpligt, men annars kan nog de flesta åldrar fungera, bara allt är rätt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jo det är väll så :) Synd bara att när man väl hittar hästen med stort H, så brukar den vara så långt bort :(
Avstånd ska inte avgöra sånt, det är värt med långa resor för ens framtida bästa vän! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jo Men tyvärr har jag ingen möjlighet och åka långt. Max 20-30 mil Annars måste jag övernatta och då blir de så dyrt.
Hur går det? :)
Det går trögt, var nästan på väg och sätta mig i bilen så ringde det, då hade de sålt henne, så tur jag inte hann iväg. Och nu verkar det mest vara unghästar ute. har dock hittat några gammla annonser jag svarat på.
Fanns två intressanta, Dock är den ena fux :) är inte så förtjust i den färgen men han verkar härlig, ska se om det finns möjlighet och komma provrida,
Lycka till! :)

#21 Sirra dig inte blid på färgen.
Jag sa "aldrig en fux" när jag skulle köpa häst, gissa vilken färg min häst har?
Han är fux är och är värdens finnaste 
kissmekate.blogg.se
jo har ju haft fux förut, tycker inte de passar i så många färger bara, jag gillar starka färger. Fast alltid roligt och reta nån.:)
Jo tyvärr passar han inte mig då jag behöver en trygg häst. Jag blir lätt spänd.
Henne har jag faktiskt pratat med. Så ska eventuellt iväg och provrida, hon hade en före. :) Men det är en perfekt häst för mig.
Hur har det gått med hästletande?
Det går trögt. Vill ju helst ha på foder för senare köp.
ok, de du var och tittade på ville de inte lämna ut på foder först?
Kom aldrig iväg, för de ringde dan före eller samm adag och sa d evar sålda endå hade man bokat tid för provridning.
ok, de var ju tråkigt