Måste bara fråga...
Pga en livlig diskution på shetlandsponny iFokus måste jag bara fråga er med isisar.
Hur ställer ni er till om någon kommer in här och frågar en massa och visar lite bilder på en isis utan stam?
Kommer ni med stora pekfingret och säger att det är så ingen isis eller vad gör ni?
Självklart får man ställa frågor och visa bilder även om det är en oreggad isis! Sen när det kommer till utan stam så kan den vara godkänd islandshäst ändå, under förutsättning att den är född på Island. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#2 Har du problem med de på Shetlandsponny iFokus eller hur de sköter sajten får du ta det där, med dem. Det är inget som hör hemma här på Islandshäst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Du har nog missuppfattat hur jag menar.
Min fråga är hur ni ställer er till att det kommer en med en oregistrerad isis med icke godkända föräldrar. Är de välkomna hit eller är det bara de som har papper och är registrerade?
#4 Det skrev jag redan i inlägg #1, självklart är de välkomna. Vi slänger inte ut nån, vi har till och med haft töltdiskussioner om travare. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Härligt
kanske bara shettisfolket som är lite märkliga 

Här är alla välkomna oavsett om man har en häst med VM-kapacitet med toppstam, en vanlig skogsmulle med okänd härstamning eller ingen häst alls. Vilken stam hästen har är inte viktigt för oss, det är individen som vi tycker om!
Tycker det spelar inten roll om de har stam eller inte på ett forum. Ägaren vet ju själv vad de kan göra och får göra mid sin häst ute i verkliga livet, typ som tävlingar och sådant.
#8 jag vet inte hur avelsarbetet går till på isisar, men på shettisar så är det A och O att stammen stämmer.
Det finns ingen partbreed-punkt du kan regga dom i, utan ALLA shettisar utan stam/oreggade föräldrar hamnar under kategorin "korsnngsponny".
Rasen är en urras som ska hållas ren. Korsningar är välkommen att skriva om sina små inne på shetlandsponny, när det kommer till utrustning osv. Men du måste förstå att du kliver på en öm tå om du skriver om avel på dessa oreggade småttingar.
Jag kan hålla med om att det har blivit en del syrliga komentarer, men det hela har drivits så långt så de flesta går efter uttrycket "anfall är bästa försvar".
Du har ju 3 renrasiga hundar själv. Jag har en Pudelpuff, alltså en korsning powderpuff-dvärgpudel. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga att han är pudel eller powderpuff, för det är han inte, han är och förblir en korsning.
Han kommer aldrig bli pappa, eftersom jag inte är intresserad av korsningsavel. Historien om varför vi köpte en blandis är inget jag tänker ta på öppet forum. Men fakta kvarstår, han är inte en pudel bara för att han ser ut som en, han är en korsning.
#9 Det är ingen rolig stämning.I de trådar jag läst där så har ingen handlat om avel på a-ponny utan mest alldagliga frågor så det är det jag inte fattar hur de kan reta upp sig så. Tror det är ren ovetskap från a-ponny ägarna att de kallar sina hästar shettisar. Har själv fått massa förfrågningar om jag lånar ut mina hingstar till avel men de får blankt nej då bägge då den ena är a-ponny och den andra är ite godkänd.
PS, jag tycker det är vansinigt att para en nakenhund med en annan ras men jag flyger inte i luften så som de gör inne på shetland iFokus 
DS
#9 Det fungerar på samma sätt när det gäller islandshästar. För att ett isisföl ska få reggas i SIF så krävs det inte bara att båda föräldrar är det (godkända islandshästar då, de kan ju vara reggade i annat land) utan även att hingsten löst betäckningslicens/betäckningsbevis. Fram till nyligen behövde hingsten även ha en totalbedömning på minst 7,75 för att få lösa betäckningslicens och betäcka, nu har dock aveln "släppts fri" och även lägre bedömda kan lösa betäckningsbevis. Även unghingstar med en viss BLUP kan godkännas i avel, innan de genomgått full bedömning. Sen krävs även härstamningskontroll mot DNA.
Så visst, en islandshäst kan mycket väl komma från två renrasiga islandshästföräldrar, men inte bli godkänd själv. Och jag skulle ju aldrig sitta och tjafsa med någon om att det inte är en islandshäst pga det, för det är det ju, om än oreggad.
Handlar det dock om avel på denna individ, eller så, ja då hade jag nog reagerat annorlunda, då jag är för kvalitetsavel och ser ingen mening med korsningar alls om man inte har ett välplanerat mål med det hela (t.ex korsa in olika ridhästraser för att förbättra vissa egenskaper i en annan ridhästras). Men korsa islandshäst med annan ras kan jag inte se någon som helst mening med, vad man vill ha ut av det, heller inte att avla oreggat (vilket jag inte kan se nytta med i någon ras).
Sen har ni väl lite större problem med det inom shettisaveln också, då en ostammad shettis eller shettiskorsning inte blir så mycket mindre värd än en renrasig, då även de riktigt fina hästarna säljs för rejält underpris egentligen… Kommer det till oreggad islandshäst förlorar den en hel del i värde, framför allt ekonomiskt sett och även att den inte får delta på islandshästtävlingar. Och "okontrollerad" A-ponnyavel finns det väl rätt gott om idag, så det förstår jag att det inte alls är roligt att höra om folk planerar mer, det är väl lite det som gör att ni tvingas ha så låga priser på era renrasiga shettisar, att folk vill ha en "snäll barnponny" och priset är betydligt mer viktigt än stammen?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Precis Alex, så är det. Många är de a-ponnyägare som köper sig en ostammad "shettis", sen vill dom ut på utställning eller tävling och först DÅ inser dom skillnaden på en ostammad a-ponny och en stammad shettis, för dom får ju inte visa sin ponny som shettis.
I dagsläget har vi ett överskott på a-ponnyer i landet, vilket till stor del bottnar i alla dessa ostammade a-ponnys som betäcks till höger och vänster, med "grannens söta hingst".
Ännu en ostammad a-ponny föds och när den blir större så inser man att man egentligen inte vill ha kvar ytterligare en ponny och bestämmer sig för att sälja.
Iom att man fick betäcka gratis med "grannenes söta hingst" så kan man slänga ut en annons på ponnyn till en struntsumma.
Oftast väljer man att skriva just shetlandsponny i annonsen oxå, vilket egentligen är falsk marknadsföring eftersom man egentligen inte har en aning om vilka raser som finns inblandade, då man inte har ngn stam att kolla på.
Den nya köparen står och väljer mellan shetlandsponny A, med stam, som säljs för 10 000:- och får sedan syn på shetlandsponny B utan stam för 2000:-, inte svårt att förstå vilken h*n väljer… Proceduren startar om och den nya ägaren vet inte att h*n köpt grisen i säcken, förrän intresset för tävling eller utställning dyker upp…
Jag kan ju bara tala för mig själv. Jag har bara renrasiga djur förutom min lilla a-ponny. Jag skulle absolut inte ha fler hästar men när jag såg honom så fick jag ett sådant "ha-begär". Jag har fått en del förfrågningar om jag vill låna ut honom som hingst och jag har fått förfrågningar om att låna ut mitt isis-sto till en som har en icke godkänd isis hingst men alla har fått nej…
Ska man köpa en shetlandsponny eller om det nu blir en a-ponny så ska man ju först och främst sätta sig in i vad det handlar om.. Det gäller ju igentligen alla raser utan stam…
Hade jag hävdat att Crow var en islandshäst så hade jag nog inte fått medhåll här.. :3 Men så länge jag inser att han är en travare så är han välkommen. Tror att många förstår att det kan vara ensamt när man vill tölta en travare, eftersom de inte är kända/accepterade som töltras.
Jag har även skrivit om min islandshäst på shetlandsponny iFokus och blivit väl bemött, när jag frågade om körning där. Och sett trådar med icke renrasiga a-ponnyer som blivit väl bemötta. Skillnaden är när man hävdar att hästen är något som den inte är. Speciellt bland shettisar iFokus är avel huvudämne så det är väl inte konstigt om man kallar en korsning för shetlandsponny att de inte går med på det. Dessutom är väl shetlandsponny folket lite trötta på att alla a-ponnier automatiskt antas vara shettisar, liksom ridtravarfolket är trötta på att höra att travare inte duger till ridning.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#14 Där slog nu nog huvudet på spiken (hoppas det inte gjorde för ont
)! Det är ju rätt stor skillnad på att be om råd bland folk som är kunniga inom ämnet och att hävda att ens häst är nåt den inte är…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#14 Jag har många gånger fått höra att mitt isis sto är ett russ men inte för jag blir otrevlig och fräser av mig att det är en isis, men kan faktist vara lite trevligare att förklara istället för de som inte är så insatta i att det är en stor skillnad på a-ponny och shettis.
Det är ju dock betydligt större skillnad på en travare och en isis
.
#16 Att någon annan tror att din islandshäst är ett russ är väl en annan sak, då ser de ju bara fel. Det är ju skillnad om du skulle hävda att din islandshäst faktiskt är ett russ…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Men det är väl det samma som man säger fel om a-ponny och en shettis. Ibland är det inte så lätt att se skillnad…
#18 och så länge du inte hävdar att din a-ponny är en shettis så är du mer än välkommen att diskutera inne på shetlandsponny iFokus. =)
#18 Nä, fast handlar det om hästen man äger bör man ju veta om man har papper på den eller inte, och inte bara gå efter utseendet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#19 Jag har 1 st väldigt trevlig A-ponny och 1 st äkta shettis
Och jag kommer aldrig att säga något annat om de.