Hosta
Den 7 / 4 hörde jag Hind hosta för första gången. En torr djup hosta. När massören var ut och han jobbade över lungorna hostade hon också. Vi tempade. 37,5. Inget rosslande när hon andas. Ingen flytning från nosen, bara lite vattnigt kan man se ibland. Inget som droppar ur nosen. Massören trodde att hon var förkyld ,inget ovanligt enl. honom. Hon hostar ibland och häromdagen när vi skrittade ut i nästan en timme kom inte en enda hostning. Idag hostade hon när jag gjorde i ordning henne men sen inget när jag red, ej heller när hon travade´o galopperade i rundcorallen. Hon ätersom vanligt och är pigg med mkt spring i benen. Ingen annan häst hostar och hon har alla vaccineringar. Har inte varit med henne någonstans ej heller träffat nya hästar., Ny halm i ligghallen blev inlagd 6/4. Har ingen erfarenhet av hosthästar o vad man ska göra. Tycker inte det är nödvändigt med vet. eftersom hon inte verkar sjuk eller har jag fel. Vad tycker ni????????????
Kan det vara så att hon är dammallergiker, eller i alla fall problem med damm (s.k "hosthäst")? För som du säger, hostar hon inte vid ansträngning lär hon ju inte vara sjuk. Har du stått inomhus med henne när massören varit där och du gör i ordning henne inför ridturer? Eller vad är du i för miljö då?
Annars kan det ju vara så simpelt att det är en massa grus och damm som dyker upp nu när snön smält, och att det är det hon hostar av.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja, just nu är det oerhört mycket i luften som grus, damm, pollen och annat. Det kan mycket väl vara det som stör henne.
Paddocken är inte torr efter all snösmältning. Hagen är numer blöt o lerig så jag tror inte beror på den miljön. Stallet är rent o fint luktar inte ens häst. JAg sköter henne i stallgången eller ibland ute vid bindstocken där det är grovt grus. Hon har stått på det här stället sen i oktober och har inte hostat tidigare. Har kollat i hälsoråd för häst och inget av det som står angående andningsvägarna stämmer på Hind. Jag avvaktar ett tag.
Klättrade 1 timme i skogen i dag, inte en hostning. Jag sprang med henne på slät mark så hon fick trava, ingen hostning då heller. Hon frustade ut en snorbobba direkt när vi började gå men sen ingenting
Vad skönt att det kändes bättre idag! :)
#3 Fast även om det inte är torrt kommer det fram damm och sånt. Och stallet kan vara hur rent som helst, har ni strö där inne så kan det lätt dra åt sig damm. Så det kan mycket väl ha med det att göra ändå. Finns ju i luften även om man städar golvet…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
I dag har veterinären lyssnat på Hind. Hon hörde inget anmärkningsvärt. Andningen var också helt normal. Avvakta och rid som vanligt var hennes råd. Det är bara bra om de rör på sig. Har sett att hästarna står o gräver i backen och äter rötter eller vad det nu är för gott de hittar. Att stå med nosen i backen o andas in jord kan nog ge hosta. Men hon är mycket bättre i allafall. I förrgår o i går hostade hon inte en enda gång när jag var där och i dag en hostning när jag gjorde iordning henne
Jag vet att Glói hostade en gång när vi kom till en tävling (jag blev skitskraj eftersom jag trodde han hade blivit sjuk) men veterinären bad mig gå en bit med honom och sedan komma tillbaka, och eftersom han mådde bra i övrigt trodde veterinären att han hade satt i halsen eller haft något höstrå kvar i halsen som gjorde att han hostade till