Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 2195 ggr
pollymine
0

få fram traven

Skriver här för att fråga om någon har några tips på hur vi ska träna med en islandshäst..

Thufa, ett sto på 8 år som inte är särskilt utbildad annat än att hon stannar när man andas djupt och tar lite i tyglarna och lägger i en "högre växel" när man skänklar lite.. Hon är VÄLDIGT känslig, om man i misstag nuddar henne med foten när man tappat stigbygelns eller något hoppar hon till direkt.. Problemet är det att den högre växel hon tar är tölt, sen snabbare tölt, sen pass med blandad skengalopp. Hon travar alltså inte, och kan inte hålla en lugn samlad galopp. Det leder till att hon får en stor muskel vid halsen och inte jobbar tillräckligt med andra muskler..

Jag undrar om ni har något förslag på träningsmetoder för att få fram traven och den lugna galoppen?

Alex
0

Jag skulle först och främst kolla upp henne, equiterapeut eller veterinär. Det kan mycket väl bero på spänningar eller smärta att en häst beter sig så. Annars är det att börja jobba på samling, från skritt självklart, bygga upp muskler och kondition så hästen orkar bära sig rätt och orkar göra det man ber den om. En häst som bara ökar gör det ofta antingen av smärta eller pga att den inte orkar samla sig, så det är lättare att bara rusa.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

Som #1 sa, kolla upp henna, kolla sadel också.

Sen börja i skritt och vänj henne vid att skänkeln ligger mot. Hon får inte bli ''rädd'ä' för den och tro att det betyder framåt, då kan man som ryttare inte inverka rätt eller sitta rätt.

Crow var väldigt svår att få i trav. Jag kan fortfarande bara få trav antingen på volt genom att rida lätt, hålla ner nosen på honom (lite fult men går det inte på annat sätt så) och skänkla rytmiskt med inner benet tills han travade. Blev inga snygga fattningar i början, men när han väl fattat trav kunde jag släppa fram honom och arbeta ner den till en bra trav genom att rida lätt i långsammare takt än han sprang, tills han höll in och travade lagom. Numera behöver jag inte hålla ner nosen,  utan jag kan rida honom i ok form i skritt, böja honom och skänkla med innerben så brukar jag få trav ganska lätt. Han är fortfarande ovan vid att fatta trav och emellanåt blir det fortfarande en del riktigt fula ''skänkelvikningar''  på vägarna när jag vill ha trav. Men fattningarna blir iaf bättre och det blir trav. :)

Underhalsen får du bort genom att inte låta henne använda den. Det går att tölta utan att den spänns ut också (fast Crow är ett levande bevis på att jag inte alltid lyckats..) Men träna med att skritta i form och bärighet, kunna ha benen liggandes normalt mot sidorna. Sen sitt lite tillbaka och tryck lätt med benen så att hon skrittar fortare. Jobba på att göra det och behålla formen. Sen fortare osv så lär hon sig att tölta lugnt och sansat och då är det lärttare att trava och galoppera lugnt och sansat occkså,

Träna trav och galopp på en volt i början. Crow lärde sig galopp genom att jag gungade in i galoppen, sen gubngade jag långsammare när han skulle galoppera långsammare, dvs han får lära sig att följa min sits och takt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Toltaren
0

Träna i tömmar, i en rundpaddock eller på en avstängd yta! Gärna med tömmarna "runt" henne så hon vänjer sig vid trycket och låt henne kanske springa av sig lite löst innan så hon kan vara koncentrerad på dig när ni tränar. Och absolut inte stressa henne. Kanske lära henne trav och galopp med rösten.