Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettoff-topic
Läst 4661 ggr
Zabbio
0

Hur ser tölten ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville bara höra om ni kunde säga något om denna 'tölten' utifrån bilderna. Om det går.

Ser den taktren ut? Eller passtaktig? På de två första bilderna är bakhoven inte riktigt i marken, svårt att se på bilden men jag ser det tydligt när jag tar filmen bild-för-bild, den försvinner neråt en bra bit till innan den tar stop.

Hade kunnat visa filmen iofs, men det är väldigt mycket nästan ren pass inblandat där, plus lite galopp inslag på något ställe, så hade jag gjort en film med tölten hade den bestått av två eller  tre  4 sekunders intervaller hopklippt.. :3Och hade ni sett alltihop är risken stor att ni sagt ''det är pass'' och missat de få sekunderna som kändes rätt för mig.. jag fick ju själv lete i slow motion för att hitta dem trots att jag visste att de fanns där och ungefär när.

Jag bytte sadel och efter det försvann all tölt, fanns bara ren pass och ren trav. Och fyrtaktig galopp. Men sadeln ligger bättre än den förra, ger jämnt tryck enligt shabrak och svettmarkering (den förra hade några torra punkter som oroade mig en del) och helt plötsligt söker han sig framåt-neråt av sig själv i skritt, trav och långsam pass/tölt. Jag tyckte att sadeln var obekväm men efter ett par timmars uteritt började den mjukna lite för mig och då kom tölten tillbaka. Så nu trivs jag i den, hästen verkar trivas, gäller bara att fåp tebax lite 4-takt snarare än 2-takt.

Och eftyersom jag för en gångs skull hade fotograf med mig, så vad kan ni säga om bilderna?

Mest så att jag vet vad jag ska känna efter när jag rider, om det är bra som det är taktmässigt eller om jag ska lyssna efter et annorlunda ljud och känna efter en annan känsla..

De två första är relativt snabba medans den tredje (till höger) är ganska långsam. Sen ska ju form m.m. sitta lite bättre snart.. menmen.

(Han har föresten lärt sig Piassera. Det är en ny dressyrövning; passa på stället med studs i steget och  ''på tygel''.. lustig häst.)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fridalej
0

Den här videon har ett ganska bra ljud sådär ska tölt låta :)
Förut lärde jag mig att det ska höras "Blakk o Dekke-blakk o dekke" om det är tölt :)

På dina bildet är Bild 1 ren tölt, bild 2 är jag osäker på om det är något travtaktig tölt, hasen är inte lika rak som den "ska" vara. Men det kan också vara vinkeln. Bild 3 är jag faktiskt osäker på..

En väldigt bra sida för att lära sig mer om just gångarter och hur man kan se är på den här sidan "Gångartsskola".

MVH Frida

may-britt
0

hej

det förste og det siste bildet er tölt  rak ? hästen behöver inte väre helt rak i  tölten

may-britt
0

ossen sadel har du  nu? jag vet at ner jag red Eldfari i sin bomlöse sadel så  var inte tölten bra men ner han fikk sin nye så  jag kunne flytte bak lite på  den da kom tölten.

på  Filma har vi  fått til formen i  tölten ved og ride inte rak frem hele tiden men på  stor volte och indre tygle er kortere enn ytre  och  flytte på  henne til siden 2 runder volte så  en runde rakt frem  hvor jag flytter henne til siden i  gjörnene och  så  inn på  volte så  fort hon la seg ned i  form slipper jag på  indre tygle efter gift och  rider rakt.

det fungerer helt enkelt.

Alex
0

Nu är det ju lite svårt att döma de bilderna, när man inte riktigt ser vart benen är i förhållande till backen och så… Men om jag går efter vad du säger så skulle de två första bilderna möjligtvis kunna gå lite mot passtakt, medan sista bilden snarare skulle kunna vara lätt mot travtakt… Men som sagt, svårt att döma av de bilderna så det kan mycket väl vara helt rent också. Tydlig fyrtakt är det ju i alla fall, så det är ju inga stora taktfel! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

#1 Tack för tipset.. har tyvärr läst sådana sidor tills jag är nurrig i huvudet :P

--

På sista bilden har han bägge bakfötterna precis i marken när frambenet står rakt ner och det andra frambenet är högst upp, om jag spolar tillbaka ett par ramar i filmen. Han går så när det blir långsammare, utom ibland då han går mkt mer passtaktigt (då brukar jag flytta bogen så brukar han jämna ut sig). Det känns mjukt, inte stötigt, i varje fall. Men han brukar ha bättre form :3

--

#3 Jag har nyss skrivit en tråd om sadeln, den är väldigt lång och lite komplicerad hiastoria så jag skriver inte om allt här.  Här är tråden.*klicka*

Men denna sadeln ligger bra på honom och bogarna går fria.

#4 Då duger det som skogsmulle tölt iaf :) Skönt att höra! Idag gick han mycket trevligare, ville bryta av mot galopp när det började gå fort meningen två takts pass iaf :)

Maja
0

Du får se till att fixa fram en annan film tycker jag, det är ju häftigt med din töltare tycker jag! :)

Zabbio
0

Det får bli nästa gång pappa är med i så fall, blir så spänds när någon ska filmna och ''hinner'' inte värma upp ordentligt eftersom jag inte vill tråka ut dem :P