Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 4841 ggr
Maja
0

Vad har ni gjort idag?

Jag tänkte att vi kunde starta en tråd där vi berättar vad vi göra med våra islandshästar!

Man kan bli inspirerad av att läsa vad andra gör, tipsa andra och läsa om våra framgångar! Så berätta för oss alla vad ni har gjort och hur det gick!

Maja
0

Jag har inte ridit alls idag, men igår fick det bli en tur!

Då vägarna som jag tänkte rida på har blivit omöjliga att ta sig fram på (plogbilen har kört upp all snö över våran väg, så man måste klättra tre meter upp på en snövall för att komma dit och det vågar jag inte) så fick vi öva på annat. Jag hittade en ny väg där jag övade på att få hästen att lyssna på min röst och mitt säte, utan att ens hålla i tyglarna. När jag sade "traaava" så travade hon, när jag sade "galopp" så galopperade hon, när jag sa "hooo, stanna" så gjorde hon halt - helt utan att ens hålla i tyglarna!

Sedan övade vi lite på trafiksäkerheten. Hon brukar inte reagera, men om det är en buss/lastbil eller annat stort så kan hon stå på två ben och bli rädd. Jag hittade en bro som ledde över motorvägen och den gick vi över, fram och tillbaka, några gånger. Lite läskigt var det, tyckte hon, men med beröm och uppmuntran så visade hon att det inte var några problem!

Hon är så oerhört tacksam att jobba med, ställer alltid upp och vill verkligen prova på allt som jag ber henne om. Det gick toppenbra igår! :)

Taktur
0

Efter gårdagens massör besök gjorde jag lite av de tips han gav mig för att mjuka upp Hind. Sen skrittade jag o en kompis ut i härligt soligt väder. Hind fick gå i rumpan på Våfflan för att inte ha så bråttom. Vi tog ett par töltpass och kom hem efter ca 45 min, lite lagom svettiga. Lite stretching på det, godis i bunken , sen ut i hagen igen.

Killen
0

Han inte skriva igår, men då skulle jag rida ut en stund och öva på kort tölt.

På väg till sträckan jag tänkte öva tölten på finns en uppförsbacke, tänkte då galoppera. Jag fattar vänster galopp, han tar höger. Han var envis som bara den, så vi fick hålla på i 15-10 min tills det blev vänster.

Den korta tölten gick bra, blev nästan tölt sittastående.

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Idag gjorde vi ett riktigt konditions pass.

Ess började med att springa i hagen och ville inte bli fångad, han gav sig efter 10 min.

Sen red vi ut med arabkompisen Canalj. Vi red till travbanan. På väg dit travade vi med viss inslag av tölt, sen lite galopp. Vi red två varv på travbanan i tölt, galopp och ökad tölt.

Även om Ess flåsade en del efter det så var han full med enegri. Vi skrittade en stund, sen på en raksträcka där Canalj skulle öva kort galopp övade vi (tydligen) på ökad tölt. Sen taktade han i tölt hem.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Idag tog vi en mysig tur i solskenet och tränade tölt och trav. Jag hittade en ny väg, en supermysig bred stig som sträcker sig i flera km utan några hinder (eller ja, en gran låg över stigen och där hoppade vi). Först så var det mycket skritt, jobbade med formen, halt, fram- och bakdelsvändningar. Jag fortsatte även träna henne på att lyssna på min röst. När jag sade "halt" så stannade hon, när jag sade "skritta" så skrittade hon, när jag sade "trava" så travade hon och så vidare.

När vi kom in i skogen så blev det travträning med form, hon har en tendens att vilja slänga upp huvudet när det blir för jobbigt för henne, men idag var hon toppenduktig! Tog även en kort galopptur.

När vi sedan kom ut från stigen på en grusväg så fick det bli töltträning. Hon var väl inte så jätteförtjust i början, men det släppte och sedan gick hon toppenfint!

När vi nästan var hemma så hoppade jag av och ledde henne sista biten, hon är så underbart trevlig från marken också. Övade lite halt, skritt, halt, skritt från marken.

Taktur
0

Gick en timmes promenad uppför o nerför backar för att Hind skulle få  jobba med ryggmusklerna utan mig på ryggen. På väg från stallet krånglade hon o stannade ideligen. Varje gång hon gjorde det fick hon rygga och sen  gå framåt igen På hemvägen gick hon däremot som en klocka. Hon fick lite massage när vi kom hem.

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först så tog jag en promenad med unghästen. Det var kul att se hur han reagerar, han brukar ju alltid vara den som är kvar i stallet när ridhästen försvinner! Han skötte sig mycket bra, lite läskigt att vara ensam tyckte han dock. ;) Övade lite skritt, backa och joggade några meter. Den hästen kommer ha tölt vill jag lova!

Sedan blev det ridtur med hästen. Det gick inte allt för bra, underlaget var otäckt och hästen kändes okoncentrerad och omotiverad. I skogen så var det tungt och blött, på vägarna så hade det smält, men sedan frusit på så det var halt som tusan. Hästen var rädd för allting: hundar, bilar, traktorer, grävskopor, stenar… Det blev bara en bra töltsträcka idag på vägen hem, de andra gångerna blev hon ruskigt travtaktig.

filipuss
0

Jag och Filipus har inte tränat nåt idag och inte igår heller.

Men jag måste bara berätta vad som hände för någon dag sen..

Filipus har haft jättesvårt att trava, när vi köpte honom var han en grisepassare. Jag har jobbat jättemkt med honom, mest för att han skenade ofta och skenade han inte så blev det grisepass och spändhet.

Nu har äntligen Filipus fått en sån pass bra trav att jag kan både rida lätt och sitta ner utan att han slår över till tölt eller rollar. Men iaf så skulle jag samla lite i traven, vi hade travat i arbetstempo. Filipus har humör (han är som ett sto ibland) och han tyckte väl att jag samlade lite för mkt för helt plötsligt började han nästan trampa på stället. I trav. Förvånad

Jag satt o såg helt förvånad ut men han trampade på några steg, sen drev jag honom framåt och han flög fram i traven. Ibland undrar jag om han är 19 år gammal.. Oskyldig

Muninn (f. 03) har jag tränat mkt från marken nu, mest för att han är barfota och det känns lite riskabelt att ta sig till ridbanan nu när det är halt ute. Herregud vilka framsteg denna häst har gjort! När han kom till mig (sommaren 09) vågade han inte ens komma fram till mig. I dagsläget går han lös in i stallet, bakom mig. Han har mognat så mkt, och är hur duktig som helst. Ber man honom om en sak, då gör han det. Inga protester!

mbwj
0

Jag har ju ingen egen häst. Men idag var jag i stallet och red på medryttarhäst, Strokkur. Idag var även min kompis med och gick bredvid/fotade. Jag började mitt att skritta ganska långt bort till den såkallade "galoppsträckan". Det är en raksträcka på 2,5 km som är jätterolig att galopper på. Strokkur var väl någurlunda pigg och glad idag, men hemåt var han lite hetsig. Det finns ju mat därhemma så han var väldigt ivrrig på att komma. Försöka få honom att gå lite i form och han höll på att kasta lite med huvudet och "leka" med tränsent i munnen och lite så, han är världens sötaste.

mbwj
0

Bild 1 från dagens ridpass

mbwj
0

Bild 2

Killen
0

#11 Snygg bild!

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Idag tog vi en tur till Galne Åke och tillbaka.

Vi var 5 st, en arab, en connemara och tre islandshästar, fast de som red de andra islandshästarna är inte islandsryttare.

Vi var ute i 1 timme. Vi travade (Skrattande), töltade och galopperade. ja skritta också.

Ess är så duktig, om de andra drar i väg i galopp så kan han stå kvar med långa tyglar utan att röra en fena tills jag säger till.

Vi övade på ökad tölt när de andra galopperade, det gick jätte bra. Vi travade också, det gick bra, fast han har alltid lättare för trav utomhus.

kissmekate.blogg.se

filipuss
0

Igår tränade jag och Filipus trav!

Han gick inte alls bra, noll framåtbjudning så idag ska vi ut och busgaloppera i skogen så att han bjuder mer framåt.

Killen
0

Idag var jag, Ann/Canalj och Alex/Casper på travbanan. Det blev mycket galopp, lite pass provade vi och det gick bra.

Eftersom de andra bara är tregångare så förseökte jag vara som dem, alltså trava. Det gick sådär i början, men tillslut gick det väldigt bra :)

Som sagt, de andra två är ju en arab och en connemara, så det är mycket snabbare än oss, så på själva travbanan han de lång före, men vi väntar alltid in varandra vid hemfärd.

kissmekate.blogg.se

Taktur
0

Red lektion häromdagen. Det var svettigt värre för både ryttare o häst. Men fick till slut  tölt på liten volt i lugnt tempo, En dag löslongerade ja Hind. En del av paddocken var plogad och det var höga vallar runt om. Rätt var det är drar hon över vallen till andra delen som var oplogad. Där stod jag o gapade. Det var bara att pulsa efter i djupsnön o hämta damen som sen fick ha longerlinan på.  Tur att hon inte drog över vallen som var mot vägen.   I dag har vi tränat i paddocken. Bara flytta för skänkeln, volter, rygga och one rein stop i skritt. Sen blev det trav  på volten

Maja
0

Idag så tog jag först en promenad med unghästen. Repgrimma på och morot i handen. Vi går en bit, sedan stannar vi, jag ber honom att backa några steg och sedan får han en morotsbit som jag lägger ner på marken åt honom. Han är superduktig, stannar så fort jag säger åt honom, backar när jag ber honom om det och följer mig snällt. Lite skrikig, vill ju tillbaka till kompisen i hagen.

Ridturen med stoet var inte heller en av de bästa. Först så är vi tvungna att pulsa genom halvmeter djup snö för att sedan få en rejäl utskällning av bonden för att vi gick ett par meter på hans uppfart. Han ville "minsann inte ha några *censur* hästspår på vägen". Jag ursäktade mig och han accepterade innan han drog iväg i full fart på vägen. Sedan mötte vi en stor sopbil, där föraren var supersnäll och frågade om hästen var rädd, om han skulle flytta på lastbilen, om allt gick bra och så. Sådana människor blir man glad över! :)

Vi fortsatte över åkern till ridhuset. Det rasade för ett par veckor sedan på grund av all snö och jag ville se hur det såg ut. Ingen vacker syn vill jag lova. Vi red lite på banan utanför ridhuset, men den bestod mest av is och vatten, så vi fick göra små volter i trav innan vi gav upp. Fortsatte vägen hem och övade tölt. Det gick inte alls bra idag. Hon ville bara slänga med huvudet, falla över i trav eller gå i världens mest travtaktiga tölt. Jag jobbade lite mer med tölten och lät henne springa 5-6 meter i ren tölt innan jag bröt av. Huvudsaken är att hon i alla fall går rätt en liten bit och att jag inte ger upp. Sedan blev det skritt hela vägen hem genom samhället.

Riktigt skönt väder att rida i, men jag kände inte att det var någon lyckad tur. Stoet brunstar förmodligen också, så jag hoppas att det bara är en tillfällig svacka och att det blir bättre nästa gång! :)

Killen
0

Red på volten, eller snarare försökte.

Våran volt består 90% av is, förutom i mitten.

Jag övade på att trava, och då var det bäst att hålla sig till det icke isbelagda partiet.

Dock när jag som bäst håller på kommer det in en annan person med sin häst och utan att fråga börjar rada upp massa koner, precis där jag rider. Tyckte det var lite oartigt att bara sätta upp saker, specielt när jag just höll på att rida just där. Även om man kan svänga förbi konerna, men jag höll på att öva på trav och såfort jag styr förmycket övergår han i tölt, så konerna störde en del. Hon frågande inte ens om det var ok.

Tillslut gick jag in i rundkorallen, då gick det ganska bra med traven, visserligen på halvlånga tyglar bara.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#18 - Oj, det där skulle jag inte ha tyckt om. Att de bara kommer in och slänger upp koner lite här och där när de ser att andra tränar… Ett "Är det okej?" hade ju inte skadat. :)

Vad kul att det går bättre med traven!

Killen
0

#19 Nä precis, och just precis på det stället jag höll till på…. Men hon är lite speciel, tack och lov står hon inte i mitt stall (vi är två stall som delar ridbana).

Traven går bättre, och på måndag blir det domedag (ridlektion).

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#20 - Får man fråga vem du ska träna för? :) Det kommer nog att gå toppenbra!

Killen
0

#21 Ja, Frida Skogh heter hon, b instruktör.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Okej! =) Det kommer att gå bra! =)

Maja
0

Idag red jag lektion för min tränare. Vi övade på tölt där jag släppte på tygeln mer och mer och till slut så töltade vi med ganska lösa tyglar. Jag har kommit på mig själv att jag är så rädd för att hon ska falla över i trav när jag släpper på tygeln (vilket hon gärna gör), men min tränare konstaterade att jag är för seg med skänklarna och inte driver på henne tillräckligt mycket med sätet och benen. När jag väl gjorde det så gick hon toppenfint! Sedan fick jag låna hans bil och köra efter honom när han red henne för att se hur han vill ha henne, riktigt intressant och lärorikt!

Vi pratade även lite om hur jag ska lägga upp träningen nu till tävlingen och det kommer nog att gå bra det här! Jag har inga krav på att komma till final eller så, utan bara att ta mig runt med rätt gångart är ju det viktigaste. Hon har inte gått på tävling på länge och detta blir min första riktiga tävling. Får vi 3-4 på allt så är jag nöjd, vi satsar mer på tävlingen månaden efter! Då ska vi slå alla! ;)

Killen
0

#24 Kul att det gick bra på lektionen, antar att det inte regnade så mycket?

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Idag (ja igår) så hade jag med mig min medryttare eftersom hon har problem med att fånga Ess i hagen så jag ville se hur han beteer sig.

Han stog längst upp i skogen, och ha leker med henne med att springa runt henne i cirklar.

Tillslut fick jag komma in och ta honom.

Sen fick medryttaren öva ledarskap i rundkorallen och sen på volten, det gick bra så hoppas han blir bättre i hagen med henne.

Sen red jag ut själv eftersom jag inte (igen) fick följa med några ut. Det är tydligen svårt att bli av med rykten, blev aningen besviken/ledsen.

Men vi hade en underbar tur fast på vissa ställen var det dåligt underlag.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#25 - Ja, det var riktigt kul! :) Tack och lov så kom inte regnet förrän jag kom hem. :)

#26 - Ess i hagen. Haha, jag kom och tänka på en ganska kul sak som hände mig en gång när jag stod i hagen och hälsade på en annan häst. Då hör jag hur någon kommer smygandes bakom mig och helt plötsligt puttar någon mig i ryggen med sin mule. Då var det Ess (när han fortfarande var hingst) och bredvid honom stod en shetlandshingst (inackorderad) och deras welsh som då också var hingst. Det såg ut som att de hade tävlat om vem som vågade putta lite på mig. :P För så fort jag vände mig om så sprang småhingstarna iväg, men Ess stod kvar och såg stolt ut. :P

Hemskt tråkigt att de inte låter dig vara med… Du får lasta honom och komma hit! Jag har ingen alls att rida med! :)

Killen
0

#27 Jag han är en liten buse lilla Ess :)

Hade jag haft bil+transport hade jag inte tvekat om att komma förbi :)

Idag ska jag iaf rida med arabkompisen, om hon inte ställer in, för just nu vräker det ner med snö :(

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Vi red en sväng trots det icke behagliga väderat.

Vi tänkte ta travbanan men fick redapå att den var helt vattenbelagd, så vi tog en annan slinga längs ett villaområde.

Redan innan vi har lämnat stallets marker får vi problem, mellan några hagar är det översvämning, ser inte så djupt ut, men Canalj som är maxad d ponny får vatten upp till magen, jag ocj Ess lyckas hittan där det är lite grundare.

Helt ok underlag i villaområdet, dock fick vi småjogga för att inte få styltor.

På hemvägen valde vi att ta bilvägen så våra små hästar skulle slippa bada, det gick bra :)

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Idag så red jag ut tillsammans med två andre ekipage. Kul med lite sällskap!

Det blev tölt och skritt, jag övade på en kort tölt med lös tygel och hon klarade det riktigt bra, men det blev ju läskigt när kompisarna sprang iväg i ett fortare tempo tyckte hon. När vi hade ridit en runda så skiljdes vi åt och vi skrittade hemåt. Jag tog dock en liten extraväg för att få tölta själv och se om hon var lika duktig då och ja, hon töltade på i ett fint tempo med tygeln helt lös. :)

Killen
0

#30 Kul med sällskap :) och att hon var duktig :)

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Red lektion i dag då. Så kul det var, men vi fick go back to basic. Fast det behövdes.

Så vi övade på att göra halt, det ska vara stopp direkt, inte fem steg senare, sen att han ska flytta bakdelen utan gå framåt. Först gick det sådär, men det blev bättre.

Fast mycket är ju mitt egna fel, jag sitter och lutar mig åt alla möjliga håll, gungar mig själv i sadlen och petar stigbyglara utåt.

Men vi ska öva öva och åter öva.

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Idag tog vi en slinga som kallas " Hagbyslingan", den var faktikst helt ridbar, underbart!

Det blev en härlig tur med lite av varje, skritt, trav, tölt och galopp. Mycket mysigt fast vädret inte var det bästa.

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

Idag har jag varit ute på en tur med min pojkvän :) Han tycker det är ganska roligt att rida. Han fick för första gången rida en lätttöltad häst så han fick känna hur det ska kännas. Min häst skötte sig väl ganska bra, vill hellre springa fort än riktigt :p Och när vi mötte en lastbil hoppade han rakt ut i snön. Men det var en mysig tur iaf.

Maja
0

Hm, okej, det var inte idag, men i torsdags. Har missat att skriva så jag skriver det nu istället! :)

Jag red för min tränare. Vi övade på att rida på volt men med hästen "ifrånställd", det vill säga ställd utåt. Mycket för att jag skulle öva som en tok på att alltid ha med mig ytterskänkeln. Den kan ofta få för sig att bli lite slapp. :P

Vi red på en mycket liten volt på en stor yta där jag skulle rida med enbart ytterskänkeln för att hålla kvar henne på den lilla volten. Hon ville gärna dra ut på en större volt (speciellt i tölten). I början var det väldigt jobbigt både för henne och mig, men mot slutet gick det bättre. Min tränare red henne även några minuter och ville få henne att trampa på stället och tölta på hellösa tyglar, men hon var lite småtjurig.

Killen
0

Först övade min medryttare på att fånga in honom i hagen då hon har haft problem med att fånga honom, och i dag gick det ok.

Sen red jag ut i lite över en timme, det var trevligt, solen lös så det var varmt.

Idag upptäckte jag en knöl på slutet av bogkammen. Han ar inte halt eller ont för han reagerade inte när man klämde på den.

Som tur i oturen hade en annan i stallet ute en vetrinär, så jag rådfrågade. Vi ska vänta en månad, är den kvar så måste jag åka in på klinik och undersöka det hela, men det kan vara att han har gått omkull i hagen bara och den försvinner av sig själv.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Idag blev det bara skritt (eller ja, tölt 20 meter också). Stoet är nyskott och lite felskott dessutom. Hon är rätt så öm och bjuder inte på sig själv som hon brukar. Vi red för tränaren och övade på att flytta henne med ytterskänkeln samt att flytta baken på volten (släppa innertygeln, samla upp på yttertygeln, flytta henne med innerskänkeln och samtidigt hålla kvar henne på volten med ytterskänkeln). Kul!

På vägen hem så red jag inte utan gick bredvid och då passade vi på att öva lite ledarskap. Jag gick, hon följde efter utan att jag höll i henne på något sätt. Jag stannade, hon stannade. Jag backade, hon backade. jag gick rakt fram men vände helt plötsligt och gick tillbaka, hon följde mig som en hund. :)

Väl hemma så stretchade jag hennes hals, ben och rygg, masserade lite och mjukade upp henne. Tror att det var uppskattat för hon stod med slutna ögon och njöt. :)

filipuss
0

Jag lyckades skada ryggen för någon dag sedan när jag halkade nerför en trapp så jag har haft jättesvårt att gå i några dagar nu. Stödjer jag för mycket på ett ben hugger det till i ryggen. Rynkar på näsan

Så hästarna har fått vila lite men idag känns ryggen mkt bättre och jag ska rida Filipus en sväng. Bara skritta men vi ska ändå träna på det vi behöver träna på, som sidvärtsrörelser och att få Filipus att arbeta mer med bakdelen.

Så nu ska jag pallra mig ut en sväng! :)

Killen
0

Vi red 30 min på volten, barbacka. Det gick jättebra. Tycker det är superkul att tölta barbacka, trava är inte lika kul, specielt nu när jag har gjort illa mig i två ryggkotot.

Ess knöl var kvar idag… hoppas den försvinner…

Ess är otålig, han väntar på sin kraft

Ess

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

Idag red jag ut med en kompis. Gråmulet tråkigt väder så man blev lite kall :( Och mycket vattenpölar efter spöregn tidigare på dagen. Guffi gick ganska bra i tölten, det går iaf framåt med den. Han reagerade på en del pinnar på marken, men bara man driver så han går framåt så slutar han med det.

Senare på kvällen red vi ut med en lektionsgrupp med 5 tjejer runt 9-12 år tror jag. Vi pullsade i snön i skogen så att vi slipper rida fram och tillbaka på landsvägen. Thokka är en riktigt bulldoser. Stor och tung så henne tar man sig fram med överallt. Det började regna mer och mer och vi fick en störtskur över oss. Men tjejerna var nöjda och glada ändå :) Jag kände mig mest dränkt.

Killen
0

Var bara i stallet en snabbis (ca 5 min). Jag kollade till knölen som var kvar, så fick han lite pussar.

Han är så go, fast han hade fått sin kvällsmat så stog han och kollade på mig och ville gosa :)

kissmekate.blogg.se

Taktur
0

Tog en ridlektion för min gubbe i paddocken. Gick så bra. Vi struntade i tölten o körde trav o galopp. Duktig Hind i dag

Killen
0

Vi red Hagbyslingan, gick bra. Dock i skogen vid varje stor vattenpöl så stannar Ess och dricker, han till och med går till vattenpölar som inte är på stigen utan en bit ifrån.

Åkte även ut på kvällen och smorde in hans knöl, jag gör det 2 gg/dagen nu för att se om det blir någon föränding

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Vi hade lektion igår och iprincip så ska vi börja om från böjan med lydnad.

Så idag övade vi lite halt oh att flytta för skänkeln. Det gick bättre idag än vad det gjorde igår.

Men sen helt plötsligt fick Ess för sig att han inte kunde gå en cm till så han tvärstanna och stog stilla som en sur ponny medans jag sänklar på och smackar för glatta livet. Tillslut frammåt ett halft varv, samma sak igen.

Tillslut gick han frammår igen. Vi börjar tölta, efter några steg, tvärrstopp och så håller vi på.

Efteråt spötränade vi i rundkorallen, det gick iaf bra. Igår så slet han sig minst 5 gånger för intersuktören när hon skulle testa, idag ingen gång, så framsteg.

Sen skänker jag en tanke åt Huginn  som står på Ultuna mycket sjuk, inte så stora chanser att överleva, men vi håller tummarna och hovarna.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#44 - Envis häst det där. ;)

Usch, stackars Huginn, jag håller också tummarna!

Maja
0

Idag red jag för min tränare igen.

Vi övade på tölt och trav på volt och det gick helt okej. Hon var rätt så seg och blev riktigt trött på slutet (var rätt så varmt och hon har lite vinterpäls kvar). Sedan lekte vi lite ledarskapsövningar på vägen hem och det gick toppenbra, hon följer mig som en hund. :)

Killen
0

#46 Så kul :)

Lite vinterpäls? Ess har inte börjat fälla än…

kissmekate.blogg.se

Dilizi
0

Viking blev skodd, och min pappa fick en "tappskokurs", så han fick pröva slå på lite sömmar, det gick jättebra! När han var färdigskodd longerade jag en stund och tog sedan en promenad med honom.

På bilden: Pappa spikar på söm :)

/Emilia

Maja
0

#47 - Haha, då har du ditt roliga kvar då! Flört Den som spar han har heter det väl?

#48 - Åh, vad bra med en pappa som kan slå på tappskor! :) Viking är så fin! :)

FeliciaS
0

Idag var det äntligen sol! :) Jag red ut med en i stallet, vi red en runda som tog ca 1 timma och en kvart. Mest skritt i skogen, men också tölt och trav samt öven galopp uppför två backar. Hekla var jätteduktig och lugn, men pigg och framåt, hela ritten så jag är jättenöjd :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Killen
0

I dag så spötränade vi, det gick jättebra, han är hur lugn som hällst nu, men ska vänta ett tag innan jag sitter upp med spö.

kissmekate.blogg.se

Taktur
0

Har nyss ridit en svettig lektion i paddocken. Vi tränar att tölta på liten volt,ställd inåt o flytta bakbenen. SÅ jobbigt tycker Hind o gör allt för att komma undan

Dilizi
0

#49 Ja, det är jättebra! Tack :)

Jag var halvdöd igår när jag kom hem från stallet, så jag skriver vad jag gjorde igår idag istället :)

Igår var det lektion för Haffi Gíslason, får låna en häst vid namn Skotti (Viking har varit skadad i tre månader och är precis igångsatt). Skotti är en väldigt framtung häst, men efter nån timme med arbete på volt med halvhalter, i skritt och tölt var han jättefin, lätt i munnen och trampa in under sig. Jag är jätenöjd med resultatet från lektionen! När jag var klar med Skotti longerade jag Viking en stund och stretchade honom.

/Emilia

Maja
0

Igår så red jag på banan på kvällen. Regnet släppte inte under hela ridturen, utan vi fick traska fram i lera tills vi kom till banan. På de ställen där det inte var lera övade jag på att flytta henne för skänkeln till höger och vänster. Tanken var att öva galopp på volt, men när jag kom till banan så var det fyra andra hästar där, samt att en fjärdedel av banan inte går att använda på grund av en stor vattenpöl och jag kände inte riktigt för att lägga galopp i den. I stället så övade jag på tölt och trav, lite som vi hade gjort på lektionen dagen innan.

Hon gick så oerhört bra! Jag fick massa kommentarer av de andra ryttarna om "Åh, vad snygg hon är!", "Vad duktiga ni är!", "Wow, vilken häst!" osv. Då det inte blev någon galopp på volten så tog jag det på grusvägen bredvid. Galopp åt ena hållet, tölt åt andra hållet, galopp igen, tölt tillbaka. Töltade på långa tyglar och hon gick på så himla fint!

Sedan hoppade jag av och "ledde" henne hem, det vill säga att jag hade henne lös bredvid mig och lekte lite med henne så att hon hela tiden följde efter mig - om jag gick till höger, vänster, började jogga, stannade, vände tillbaka eller vad som helst så gjorde hon precis samma sak. Älskade häst!

Killen
0

#54 Så kul att det gick bra och var roligt att få positiva kommentarer!

kissmekate.blogg.se

FeliciaS
0

Idag red jag ut med en till i stallet, vi red 1,5 timma i det underbara vädret :) Först rätt lugnt i skogen och sen en del tölt (hon töltade jättefint på helt långa tyglar, hon brukar annars övergå i trav på helt långa tyglar eftersom hon gärna sänker ner halsen lååångt), lite trav och galopp. Hekla blev rätt så svettig, men tyckte det var jättekul! Det tyckte jag med förstås, en jättehärlig tur.

Mvh Felicia

Maja
0

#55 - Ja, jättekul att få höra att man är duktig, då växer man verkligen! Elfa tycker också om uppmärksamhet. Så fort någon säger att hon är fin så sträcker hon på sig och vill showa lite extra… ;)

Maja
0

Idag har det varit en heldag i stallet! Vilket härligt väder det har varit också! :)

Åkte ut i förmiddags och så har jag putsat alla träns, grimmor, sadeln, remmar och allt vad jag kunde hitta. Städade ur förråd och sadelkammaren, gjorde det fint nu inför våren. :)

Sedan badade vi hästarna och fick bort massa smuts och vinterpäls på dem. Skönt! Efter det så fick det bli en liten barbackatur på stoet där vi övade lite på tölten och hon gick riktigt fint bitvis (ägaren gick bakom oss med unghästen och hon sade att vi gick fint tillsammans). Tyvärr så var det rätt så länge sedan jag red barbacka så min balans var inte på topp, men den blev bättre och bättre ju längre tid vi var ute (red dock bara i ca 15 minuter).

Taktur
0

Äntligen var snön borta från rundcorallen. Idag blev det NH-övningar med bl.a plastpåse o paraply. Det var andra gången Hind fick stifta bekantskap med dessa läskigheter, men det gick så bra. Sen var det trav o galopp o stanna när jag whoade. Hon tvärnitade från galopp o bytte varv av sig själv. Lär sig snabbt. Efter lektionen blev det rykt med kammen ute i solen. Lossnade rätt bra med hår.

Maja
0

#59 - Vad härligt att det går så bra med henne! :) Grattis! Har du ingen nytagen bild som vi kan få se? :)

FeliciaS
0

Idag red jag en sväng barbacka i det underbara vädret, mest skritt på lång tygel i rätt många och långa uppförsbackar men även lite tölt, trav samt galopp uppför backar. Sedan tränade jag lite NH, hon var väldigt lugn och harmonisk och accepterade presenningen utan problem, hon gick runt med den som ett stort skynke över sig :)

Mvh Felicia

Taktur
0

# 60   Vet inte hur man gör för att få in bilder- Är en teknisk idiot. Ska fråga någon mer kunnig.  I dag har vi ridit på volten, Ff problem med att få igång tölten. Min tidigare medryttare på Taktur hälsade på o provred Hind en sväng. Det är 4 månader sedan hon såg oss sist och hon tyckte att Hind var mycket mer avspänd och att vi gått framår sedan dess o det är ju alltid kul att höra.

Maja
0

#62 - Jag väntar med spänning! :)

Idag red jag lektion på en ofokuserad och lätt irriterad häst. Hon ville inte jobba med mig utan det var mycket "Men sluta, jag orkar inte arbeta idag!"-tjafs med henne och hon ville både slå med huvudet och streta emot. Gick dock bättre mot slutet. Övade på tölt med bättre tramp under sig samt trav i form. Jag måste bli bättre på att hålla stilla min hand utan att flytta den upp eller ut.

Taktur
0

I dag har vi skrittpromenerat utan mig på ryggen. Vi gick till skogen o klättrade i backarna. Det var nog jobbigare för mig än för Hind. Hon fick också noppra lite av det första gröna stråna som kommit upp. Vi var ute i en timme och det var så skönt i skogen. När vi kom hem körde jag över henne med ryktstenen och oj va hon lossade.

Killen
0

Vi fortsatte att öva halet, halvhalter och att han ska flytta sig för skänkeln. Gick faktiskt ganska bra :)

Sen spötränade vi inne på volten, han var hur lugn som hällst och min instruktör som var inne och red sin häst kom fram och var inponerad, så det var kul!

kissmekate.blogg.se

Dilizi
0

Jag tömkörde Viking, tränade på skänkelvikningar, gick helt okej när han väl förstod vad jag ville. Red även fram och tillbaka på en grusväg i skritt, trav och tölt.

/Emilia

740tjejen
0

Hej vad menar du med spöträning, Är Ess rädd för spön.

Killen
0

#67 Japp, han är rädd för spön, så vi gör lite enkla övningar med att leda honom och hålla i spöet, sen att jag går vid sadelläget och har spöet mot min axel som är nämast honom. I början fick han panik och stack, men nu är han hur lugn som hällst, så snart kanske jag kan pröva med att ha det när jag rider, men att inte använda det.

Övar också på att strycka spöet på hans kropp och det går bra nu :)

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Idag så blev det en lång, härlig tur i det fina vädret!

Övade på att behålla formen i trav, men även tölt. Hon kändes lite stel och irriterad, vilket hon har gjort de senaste gångerna nu. Hoppas att det släpper, för hon verkar inte ha ont eller så, utan jag tror att hon bara tycker att det är lite jobbigt att behöva hamna i hårdträning nu. :)

Red hem till min tränare och tittade på hans hästar. Superfina! Han har två tjocka ston som ska föla om drygt en månad - spännande!

Red hem igen och tog skritt nästan hela tiden. Hoppade av drygt en kilometer hemifrån och ledde henne resten av vägen. När jag skulle gå mot bussen sedan så ställde hon sig och gnäggade efter mig flera gånger, sötnosen!

740tjejen
0

Har också haft en spörädd häst, så gjorde mycket utav dom övningarna du gjorde :) var till stor hjälp.

Blev hon ovillig i samband med pälsfälning, en del blir ju lite sega och hårömma. Eller hur en ska förklara.

Jag ska iväg och rida lektion på söndag, (dock vanliga hästar) och så brukar jag vara på ridskolan och hjälpa till på tisdagar plus få en ridtur utanför paddocken, fast vi rider ju ut ofta på lektionerna endå. Sist fick jag rida stallets högsta häst på 174cm och jag som är skrajj för höga hästar satt och spände mig. Tur hästen är snäll. Men för första gången i mitt liv fick jag reda på vad ridning är. För jag hade verkligen träningsvärk i magen, Aldrig haft förut eftersom jag ridit fel.

Denna hästen är en perfekt läromästare eftersom man måste rida rätt för och få henne i trav och galopp.  :) Synd hon är 30-35cm för hög.

Maja
0

#70 - Ja, du har nog rätt. Hon fäller som tusan just nu och idag var det ju rätt så varmt. Pressade henne inte så mycket just på grund av värmen och att hon har en del päls kvar. :)

Dilizi
0

Hade äntligen fått hem min pälsskrapa, så efter en lång ryckt med den var massor av vinterpäls borta :) Sedan promenerade jag i skogen så Viking fick lyfta ordenkligt på hovarna, sedan skrittade och travade vi runt en golfbana. Viking blev bara piggare och piggare, men jag trodde nog att jag skulle få en hjärtattack (a) (min kondis existerar inte). Men allt gick jättebra och jag är jättenöjd med dagen :)

/Emilia

Taktur
0

Skulle ha ridit lektion i går men eftersom Hind är hostig avstod jag och körde Nh i rundcorallen . I dag blev det en skritt tur i soligt väder o då hostade hon inte en enda gång. det kanske börjar ge sig

FeliciaS
0

Idag var jag och Hekla ute på en underbar tur på ca 2 h med fyra till från stallet. Underbart väder och fina vägar! Hekla var pigg och glad :) Inte bara hon var trött när vi kom tillbaka, det kändes att jag suttit på hästryggen ett tag när jag gick sista biten till stallet då vi skrittade av. Det var den längsta turen jag ridit med henne sedan hon kom ;)

Mvh Felicia

Taktur
0

Idag blåste det som 17. Gjorde iordning Hind ute vid bommen. Tvättade leriga ben bl.a. Skulle sätta på svansspray för att hålla leran borta o det gick bra, men när jag skulle spraya benen så blev hon så rädd. Kastade sig bakåt o visade vitögonen. Sen sadlade jag o gick ut i paddocken. Började med uppvärmning med volter,rygga sidförande, sidepassm.m. Damen var inte med på noterna. Sen skulle vi gå på liten volt, ställd och tölta. Nix sa Hind. Kastade med huvudet, bet tag i bettet o travade. Avbryta och så försöka igen- Nehej då. Efter fler försök i båda varv gav jag upp. Av med sadel, in i rundcorallen, av med träns och så blev det NH. Plastpåse-OK. Paraply-OK. Sprayflaska som pös- vA Läskigt. Hind backade o backade. Där har vi något att träna på. Sen fick hon gå i trav och så fort hon försökte öka sa jag Traaaaav och då tog hon traven igen. Sen gav jag lov till galopp och jäsingen va hon rejsade. Halt-byt varv o trav igen.Ingen ökning förrän jag sa OK och då blev det kuta av. Väl färdiga så gick vi till stallet o hela vägen sprayade jag i luften , men då gick hon  lugnt.  Inne i stallet fortsatte jag spraya och öppnade boxen o sa varsågod o gå in, då tog hon ett jätteskutt in i boxen.

Killen
0

Vi red Hagbyslingan, det var kul. Fick in flygande pass, det gcik i 180 :)

Vi hittade några terränghinder som Karin och Sofia hooppade med sina hästar, jag skulle ta kort men min mobil men den hängde inte med så fick bara ett innan de hoppar

Hopp

kissmekate.blogg.se

Dilizi
0

Det var arbets/städdag och stallmöte idag. På stallmötet pratade vi lite om stölderna som pågått i stallet, men även lite roligare saker, som betessläpp osv. Sedan satte vi igång och arbeta, jag röjde bort grenar och buskar i en av hagarna. När allt var klart tog jag in Viking en stund och ryktade honom, tog även fram eksemtäcket.

/Emilia

Killen
0

#77 Stölder? Vad för slags stölder, utefrån eller internt? Vad har ni blivit av med?

kissmekate.blogg.se

Dilizi
0

#78 Ja, internt. Massor av foder (från en låst foderkammare), höbalar, stigläder, nosgrimmor, ländtäckem m.m

/Emilia

Taktur
0

Klättrade 1 timme i skogen idag. Jag gick med Hind uppför o nerför, över stock o sten,  hej o hå va jobbigt ( för mig) Hon fick noppa lite grönt på hemvägen

Killen
0

#79 Va tråkigt att folk inte kan vara ärliga

kissmekate.blogg.se

xero88
0

Var på invigning av ett nytt hästställe strax utanför Kristianstad. Millhorse AB heter det. Såg annons i lokaltidningen.

Mycket fina hästar av raserna P.R.E och Frieser. Ja, de hade faktiskt en islandshäst också. En mycket välskolad herre utbildad på klassiskt vis. Det var uppvisningar, unghästauktion för köpsugna och lite tornerspel med några riddare från Arn-filmen.

Jag kunde inte låta bli att drömma lite. Tänk om det varit jag som vunnit de där 215 miljonerna på lotto. Då skulle jag handlat!!! Lätt som en plätt! Nu fick jag bara drömma och dregla. Men kanske jag någon gång kan skaffa mig en frieser.

Men jag har ju Bangsi från Konga. Han har snart lika mycket man och svans + förhoppningsvis flera gångarter. Haha!

Mvh. Carro

Maja
0

Idag blev det träning för min tränare igen!

Vi övade på galoppen. Galopp på lång tygel - halt - galopp på lång tygel - halt. Jag får henne inte att tvärnita som jag vill, utan hon vill gärna ta tre travsteg först… :/

Sedan töltade jag en bit med en annan tjej och fick massa beröm för hur fint hon gick i tölten med mig, så det var ju kul att höra! :)

Taktur
0

Idag skulle jag introducera cavaletti för min  Pålla, Ställde upp tre stycken i paddocken o hämtade damen för en introduktion. Ville visa henne och att vi kunde gå över dom tillsammans, men ICKE sa Hind. Tvärnit. Vad är detta ???? Vi tjafsade i 20 minuter men över gick hon inte , inte ens när bommarna låg på marken. Hon kunde sträcka sig så långt som att nosa lite på dom. Alltså ny plan för det hela. In  med damen i rundcorallen  och så hämtade jag en bom i taget, lade den på marken och sen kunde jag få henne att gå över . Blev en annan drivning när jag hade henne lös. När hon skrittat över med nosen i backen ( lång o låg , BRA ) så tog vi trav.  Sen hämtade jag de vita blocken bommarna ligger på. Lade ut först en i ena änden av bommen så körde vi så ett tag innan jag hämtade de sista och vips hade jag fyra cavaletti. Nu fick Hind lyfta på benen och när hon slarvade och slog i blev hon SÅ rädd. Tog t.o.m. ettv¨varv i galopp o skuttade över. Mycket beröm fick hon och sen plockade jag bort en bom i taget och hon fick nosa på dom. Tveksamt backade hon undan men vågade sig till sist på en liten nosning. Likaså med blocken. Där har vi mer att jobba på.

Killen
0

Red för tränare idag. Vi övar fortfarande på att göra halt.

Visst är det kul /bra att rida för tränare, men jag inser att jag är en värdelös ryttare och då blir det inte så roligt

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#84 - Oj, där har du lite träning framför dig! Men det klarar du galant, det är jag säker på! :)

#85 - Nej, du är ingen värdelös ryttare. Man utvecklas hela tiden, det kan inte gå bra hela tiden, utan alla har sina sämre dagar. :) Ibland känner jag mig superkass när hästen bara går emot mig och det känns som att jag tappar formen helt och hållet, men sedan går det bättre nästa gång. Jag tror att du är superduktig! :)

Killen
0

#86 Njä om man efter tredje gången fortfarande öva på att göra halt så känner man sig värdelös, när hon prövade honom gick det ok.

Fast han kör med när man gör halt så drar han en ur sadelen, det måste vi tydligen öva bort

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Jag övar fortfarande på sådant till och från. Idag så övade vi på galopp - tvärnit - galopp - tvärnit, men hon ville inte tvärnita med mig, utan gärna ta ett par travsteg däremellan. Min tränare provade och då gick det perfekt. Då kände jag mig kass, men sedan kommer det ju gånger när det känns toppenbra också! :)

Hur drar han dig ur sadeln menar du? Exakt var är det som inte fungerar i halten?

Killen
0

#88 Han gör halt neråt, med huvudet och drar en med bettet ur sadelen, istället för att göra halt uppåt med huvudet.

Det är mäst när man gör halt i tölt /trav men man märker det i skritten också.

kissmekate.blogg.se

Taktur
0

Nytt försök i dag med cavaletti i paddocken. Lade ut tre stycken med bommarna i hålet längst ner. Min kompis tog med sin gamla häst Våfflan som inte är rädd för nå´t- Så ut i paddocken med pållarna. Hind tvärvägrade vid första bommen. Vi gick omkring lite och hon klev väl över två gånger men sen NEJ. Vi satt upp på hästarna och Våfflan fick gå först o Hind efter. Med tvekan gick hon över med nosen nere i backen. Vi skrittade runt i lilla delen av paddocken och gick över bommarna  och HON GICK ÖVER!!!!!!!. Sen gick min kompis ut i den större delen av paddocken  och vi blev kvar och skrittade över bommarna. Sen tog vi trav. Det gick också. Trav-skritt-trav-skritt. Mycker beröm. Sen gick kompisen in med sin häst och vi blev själva kvar och hon skrittade o travade över då också. Hoppas hon har lärt sig nu att det inte är farligt.

selfrejection
0

Är förkyld igen men var ändå med på lektionen. Tänkte ta det lugn och bara göra det jag orkade. Hade därför inte förväntningar och då gick det jättemycket bättre! De två senaste gångerna vi ridit lektion med 4-6 andra hästar samtidigt har han blivit stressad, antagligen för att jag är stressad över att ridläraren står där och ser allt och man vill att allt ska gå bra. Men då har det slutat i katastrof istället. Så nu blir det aldrig med förväntningar, så kanske det går bättre :p

FeliciaS
0

Idag har jag faktiskt inte varit uppe i stallet, satt hemma med plugg istället. Hekla skulle ändå få vila, eftersom vi var ute på en jobbig klättertur igår - bara massa upp och ner ;) Det gjorde förhoppningsvis gott för ryggmusklerna.

Mvh Felicia

Killen
0

Idag har vi badat i en närliggande sjö! Årets första dopp, fast det var mäst Ess som blötte sig, han hade nog gärna tagit en simmtur, men jag tyckte nog att det var liiite kallt i vattnet för det.

Men han plaskade och hade kul :)

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#89 - Jaha, okej. Jag tror nog att det kommer att gå bra med lite mer träning! :)

#93 - Du är ju inte klok! :P Man kan ju inte bada så här års, det kan ju inte vara mer än 10 grader i vattnet! :P

Killen
0

#94 Nej jag hade gummistövlar, men när jag satt på Ess så gick han ut till magnivå, han ville längre men jag ville inte, så han stog och skvätte vatten med frambenen och doppade huvudet :)

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Idag red vi barbacka mellan hagarna. Vi töltade och sen vågade jag pröva att galoppera, det gick jätterbra.

Sen gick vi in på volten, då var den en tjej där som hade byggt upp ett hinder, så jag tänkte löshoppa Ess, men han drog åt andra sidan volten än vad hindert var, men när jag höll honom så lyckades jag få honom att hoppa hela 10 cm!!

Sen frågade tjejen som var inne på volten om jag var bra på att tölta då hon inte fick sin häst att tölta. Nja sa jag men fick pröva, och i tölt fick jag honom allt, även om han var bland det segaste jag suttit på, kan ha berott på att han inte direkt är van/har muskler för att tölta. Men hon blev inponerad och tyckte att jag var jätteduktig. Hästen i fråga blir 6 år och är inriden i sommras och nästan bara blivit riden i skogen.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#96 - Där ser du att du inte är en dålig ryttare! :) Härligt med barbackaridning!

Dilizi
0

Igår red jag runt golfbanan i det tråkiga vädret. Mycket trav, eller försök till trav, lite tölt och så prövade galoppera lite, första gången på flera månader, jätteskoj tyckte Viking  Glad Han var lite osäker på att gå själv, men efter ungefär halva sträckan gick det super och han slappnade av.

/Emilia

Killen
0

#97 Nej kanske inte, men ibland känner man sig dålig så det var bra för självförtroendet.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#99 - Jag känner igen det där. :) Men jag tror på att du är duktig i alla fall!

Idag har jag tränat för min tränare igen. Jag fick börja med det jag gjorde förra gången (galopp och tvärnit till halt) och det gick helt klart bättre, jag insåg vilka fel jag gjorde förra gången (höll inte handen helt stilla).

Sedan fick jag rida ett fyrgångsprogram för honom och ja, det gick ju helt okej. Fick ungefärliga poäng från min tränare, sedan vet man ju aldrig hur hästen reagerar på ovalbanan:

Tölt: Behöver få henne i form lite bättre och underhålla mer, men fick 5,0-5,5 för den.
Trav: Hon har inte tillräckligt med muskler för att orka hålla formen hela tiden, men det går för det mesta. Behöver lite mera sväv. 5,5-6,0.
Skritt: Helt okej, jag ska släppa ut henne mer i den. 5,5
Galopp: Beror så oerhört mycket på dagsformen, men den är ändå helt okej. 5,5

Fick påpekan om att jag är alldeles för stel i nacke och axlar. Detta vet jag mycket väl om, jag är nästan alltid spänd. Jag ska se till att boka in en massagetid nu inom en snar framtid så att jag kan lösa upp några knutor som jag har och då förhoppningsvis bli bättre i ridningen.

Killen
0

#100 Det var ju ganska bra poäng det :)

Får hoppas att det går lika bra på tävlingen eller bättre!

Själv var jag uten en snabbis och kollade till honom eftersom mina medryttare inte har fått in honom på två dagar. Han fick springa ca 10 min inne på rundkorallen också. Tråkit att jag åter igen måste hitta medryttare, tror inte att de jag har (en mor och dotter) kommer stanna kvar eftersom de inte kan ta honom i hagen.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#101 - Ja, sedan så vet man ju aldrig hur en domare bedömer heller. Det finns ju både "hårdare" och "snällare" domare! :) Det är min allra första tävling och första gången jag rider på ovalbana så jag har inga stora förväntningar, men visst vill jag att det ska gå bra! :) Min tränare klassar sig själv som hård i sina bedömningar, så jag kan mycket väl få högre poäng (eller lägre för den delen också).

Usch, jobbigt att han är svårfångad! :/ Jag hoppas att det löser sig bra, även om de inte vill stanna kvar!

Killen
0

#102 Det går säkert bra! Är det en lätt eller öppen tävling?

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Jag kände att jag ville börja med lätt i och med att det är första gången. :)

Killen
0

Det förstår jag.

kissmekate.blogg.se

Taktur
0

Lektion i sol o blåst.Fick till ett par töltvändor men Hind tyckte det var onödigt att jobba, så vi (jag) fick kämpa på bra.Mkt. jobbigare i v, varv.  I h,varv blir hon lättare mjuk. Eller också är det så att det är jag som har det lättare i h varv.  Får vara nöjd ändå

740tjejen
0

Varit iväg och ridit lektion, fick korsningen island/travare så tölta mest. Alla var tvunga och rida barbacka och det gick sådär för mig. Dock ingen avramlingen för hästen var snäll nog och stanna när hon kände mig vingla för mö. Sen hjälpte jag till hopplektionen.

Taktur
0

I morse tog jag o kompisen en skritt tur ut i det härliga vädret.Tog en galopp i skogsbacken, premiär!!! Tidigare har jag bara galopperat på lilla volten. Men det gick bra, Hind rusade inte iväg utan lyssnade på mig =)

Maja
0

Idag så övade vi på galoppen. Först lite galopp - tvärnit - galopp och det gick faktiskt bra! Mycket bättre än när tränaren var med, men det är väl alltid så att det går bra när ingen tittar på! Flört

Sedan körde vi ett fyrgångsprogram på raksträckan bredvid volten. Drygt 100 meter grusväg:
Tölt - Okej, blev något travtaktig när vi hade kommit halvvägs, men sedan blev det bra.
Trav - Hon orkar inte hålla formen hela tiden i traven, men hon har lite halvkasst med muskler så det är förståeligt. Lite energifattig, men det var så oerhört varmt! 18-19 grader…
Skritt - Satt jättefint idag! Tyvärr blev hon lite distraherad efter en stund när det kom en joggare på vägen och då hon var tvungen att titta vem det var som kom, men en halv sekund senare gick hon ner i formen igen.
Galoppen - Riktigt fin, hon trampade till rejält och höll faktiskt formen för det mesta!

Killen
0

#109 Kul att det värkar gå så bra!

Skulle vara kul att se bilder/film när du rider henne!

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Börjar med att när jag kommer till stallet så har de inte fått in Ess, så han är kvar i hagen.

Varmt men blåsigt. Jag och en tjej rider ut tillsamans med två pigga hästar. Vi red till rakbanan. Körde galopp i fullt ös, skritt en stund sen ökad tölt och lite pass. Kul.

Gick bra men den andra tjejen hade ibland svårt att få stopp på sin häst (och jag som trode det var värdens snällaste häst) medans Ess skötte sig exemplarisk :)

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#110 - Tack! Ja, jag har utvecklats som tusan med henne och min tränare! När jag red på ridskola var jag väl inte vidare kunnig, men under det senaste halvåret har jag gått framåt som tusan! Känns helt underbart! :) Får beröm från tränare och annat hästfolk, sådant får mig att växa! :)

Jag ska försöka! Det dumma är ju att det är svårt när man rider ensam. ;) Ska se om min tränare kan göra något. :)

Killen
0

#112 Jo jag vet, men fråga din tränare om han kan ta nått kort.

Annars kanske någon kan ta kort när du tävlar?

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Jaa, jag ska nog få fram någon bild så småningom! =)

Killen
0

Red ut tillsammans med en till. Vi red till rakbanan.

Jag och Ess la pass och det gick jättebra idag :) Tyckte inte det gick så snabbt, men den andra tjejen var lååångt bakam oss i galopp, så han är nog hyffsad snabb.

Körde även ökad tölt, riktigt bra då han töltade lika snabbt som den andras galopp :)

Har köpt en furminator idag, den var jättebra!

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

Red ut med två lektionsgrupper för hon som äger gården har åkt i Spanien så jag är ridlärare i några dagar.

Efter att ha ridit 10-15 min med första gruppen trodde jag att Guffi var halt, men han hade bara tappat en sko. Så går det när man har bråttom och inte tittar på hästens hovar. Så vi fick stå och vänta på ett en annan tjej skulle komma med en ny häst åt mig. Jag fick rida tjocka lille Brunstjärna istället. Gick bra och dom tyckte det var roligt.

Andra gruppen red jag gårdsägarens "prinsessa", ett tjockt jättestort sto som inte har någon kondition och springer bara på ren vilja, och hon springer snabbt.

När alla hästarna var ute igen trodde vi att hunden hade rymt, men han hade blivit hämtad av "morfar". När jag cyklade hem knakade mina knän :/

Taktur
0

Lektion i kväll. Gick mycket bättre den här gången. ff går h varv bättre än v men jag fick till  riktigt bra tölt ett par gånger. Hind var inte lika motsträvig i dag men hon har så bråttom. Vi är alltså lite oense om tempot.

Maja
0

Idag så red jag lektion för min tränare - igen. Haha, det känns som att jag bara rider för honom. Kommer knappt ihåg sist jag var ute på en "vanlig" tur. Eller jo, det var några veckor sedan. Då red jag hem till min tränare istället och hälsade på. ;)

Vi övade i alla fall på traven idag eftersom jag tyckte att den kändes helt fel i måndags. Formen sitter inte alltid, hon vill gärna streta emot och blir tung och slänga med huvudet. Men det satte sig rätt så bra mot slutet av lektionen! Min tränare säger att jag har utvecklas mycket sedan jag började rida för honom i vintras och det känner jag också, superkul när man får höra sådant!

När vi hade ridit klart så såg det ut som att hästen hade sprungit omkring i en sjö - hon var helsvettig! All lång vinterpäls har tappats, nu är det bara den där "ullen" kvar eller vad man ska säga.

#117 - Vad härligt att det kändes bättre! Ja, tempot känner jag igen. Jag vill ha ett tempo, hästen vill ha ett annat… Flört Men då har man i alla fall något att jobba med!

[vretenskaniner]
0

Tors-sön har jag hand om en privathäst i stallet, Molda heter hon :)
Moldottfärgat sto på 8-10 år. Rider inte henne, då hon är lite knäpp ^^ Hon låter bara ägaren rida henne. :P
Så idag longerade jag henne i en kvart. Med pessoaselen. Hon gick riktigt bra! Det blev ett par bocksprång innan galoppen xD

Imorgon är det tömkörning på schemat ;)
Samma på lördag, och på söndag lite NH träning :)
Kommer uppdatera här varje dag Flört

Taktur
0

I dag blev det promenad till skogen där vi flängde backe upp o backe ner, sen 10 minuter äta grönt gräs, MUMS tyckte Hind

Taktur
0

I dag blev det Nh i rundcorallen, men först 10 min gräsbetning.

Vi börjar alltid med att sänka halsen, sen ledövningar, rygga  och vändningar. Sen tar jag bort ledrepet o hon får stå lös. Fram med plastkassen. Jag prasslar, viftar och berör henne överallt med den t.o.m. drar den över huvudet ( ja alltså stoppar inte IN hennes huvud I kassen). Hon  står helt stilla. Sen paraplyet. Jag viftar snurrar fäller upp o ner med det går runt henne och berör henne med nedfällt paraply. Går så bra. I dag stod vi båda under paraplyet. Sen kom dagens nyhet, en petflaska med grus i. Hon får först lukta och jag vickar lite försiktigt på flaskan så det rasslar, Då blev hon lite tveksam. Backade ett par steg. Men sen gick det bättre. Kunde försiktigt röra henne med flaskan medan jag vickade på den så det rasslade. Så gick jag runt henne o ruskade rejält på flaskan ,hon stod lugnt kvar. Sen får hon gå ut på spåret. SDkritt först och sen säger jag Traaaav och då får hon bara trava. Om hon tar galopp så saktar jag ner henne till trav igen. När jag säger whoo o höjer armen stannar hon. Så där håller vi på i skritt trav o galopp. Stanna o igångsättningar. Sen slutar jag med att kräva något o står bara still i mitten, då saktar hon av o kommer in till mig. Tycker att hon är så duktig. Nästa steg blir att gå på pressenning

[vretenskaniner]
0

Igår tömkörde jag Molda! :) Hon var riktigt duktig, men hon har sina knep att vända och så ;) Men jag vann alla kamper! :D

Idag och imorgon får hon vila!

Killen
0

Red först ut barbacka lite, skritt, tölt och galopp. Gick jättebra.

Sen red jag på volten (fortfarande barbacka), det gick också bra tillslut.

Eftersom jag kom år honom ordenkligt så skulle han först protestera genom att tvärstanna, men när det gick över gick han jättefint.

Ess

Ess

kissmekate.blogg.se

Taktur
0

Härligt det låter med barbacka ridning. Dit har jag långt kvar, men en dag så……

Killen
0

#124 Så tänkte jag också för ett halvår sedan, och nu går det jättebra.

Har idag inplanerat ett barbacka tur tillsammans med några i stallet, får se om de vågar :)

kissmekate.blogg.se

Taktur
0

I dag var det förtst 15 minuter gräsbetning. Sen in i rundcorallen för cavaletti träning. Hind tycker ff att det är lite läskigt,galopperar o skuttar över istf.att trava. Men till sist gick det bra. När passet var klart o allt läskigt var nosat på satte jag mig vid staketet på rundcorallen. Hind stod i mitten o tittade på mig. Jag brydde mig inte om henne och efter ett tag kom hon sakta ända fram till mig. Det var första gången hon gjorde så. Tidigare har det bara blivit ett par steg mot mig. Sen gick vi in och tvättade Hinds snoriga nos. Hostan är borta med snuvan hart ökat. En virus trodde vet. avvakta.

selfrejection
0

I fredags provade jag och Guffi att hoppa ett litet hinder i paddocken. Först tyckte han att bommarna var läskigt, så han försökte springa på sidan, men efter några försök så hoppade han faktiskt.

I går tog jag med mig pojkvännen på en tur i skogen. Han red stallets störta valack, Kolbakkur (KB). Både Guffi och KB var pigga och vill springa mycket så tölten blev inte så lyckad, men man behöver inte träna den varje gång man rider.

Idag har jag ridit ut med två ridskolegrupper 100min/vardera. Första red jag en av verksamhetshästarna, som gärna ville springa så fort han kunde, men det fick han inte. Andra turen var det gårdsägarens "prinsessa", Thokkadis. Hon sprang som vanligt fort och blev väldigt svettig. Vi hoppade även äver några stockar i skogen och tjejorna tyckte det var väldigt roligt. En av dem har haft en stor tumör i magen för inte så länge sedan, men klarar av att rida i 100min ändå, det tycker jag är bra gjort.

740tjejen
0

Har ridit lektion idag, fick rida utan stigbyglar efter uppvärmning, Och då fick vi prova på kadrilj, var svårt då ingen häst travar lika. Fick även galoppera :)

Killen
0

Blev ingen barbacka ritt idag, utan vi drog till travbanan och körde konditions träning.

Och jag pass tränade, gick bra :)

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Idag så fortsatte vi där vi slutade sist: Trav i form på volt. Riktigt jobbigt tyckte hästen. Tidigare så har hon brutit av till trav så fort hon har fått chansen när jag har töltat henne, men nu gör hon nästan tvärtom. När traven blev för jobbigt så började hon att tölta istället.

Sedan galopperade vi på lösa tyglar varv efter varv. Jag har lite svårt för att släppa tyglarna helt och hållet i galoppen för jag vill ha någonting att hålla i om det skulle hända något… Men det får vi öva på!

Sedan tog jag fram vattenslangen och duschade av henne. Hon var riktigt svettig och verkade tycka att det var superskönt med lite vatten!

Jag köpte en ny grimma till henne på Hööks förra veckan. Lite kul, för hennes helsyster är ju modellen för just den grimman på Hööks, så jag tyckte att min dam skulle ha en likadan. ;)

Killen
0

#130 Snyggt, hon passar i den!

Själv var jag lite , vet inte hur jag ska säga det, dumdristig /lat. Skulle pröva en bomlös sadel, hjälmen låg i skåpet och jag skulle precis åka hem så det blev hjälmlöst, bettlöst och bomlöst. Det var ok i skritt, men i trav var den vidrig, funkar i galopp men man kan inte gå i uppförsbackar utan att sparka sin häst på bakbenen. Nej tack till bomlöst.

Innan så hade jag och Ess ridit lektion, gick väl bättre än förra lektionen iaf. Vi övar på skänkelvikningar och att jag inte skå luta mig åt alla möjliga håll.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#131 - Ja, visst är hon fin! :) Man ser att de är systrar i alla fall! :D Länk

Oh, bomlöst! Det vill jag testa någon gång. :) Lät ju inte som någon höjdare dock…

Killen
0

#132 Ja det syns :)

Vet inte om alla bomlösa är på samma sett och vet tyvärr inte vilken märke/modell denna var.

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Igår så körde vi lite löslongering på volten.

Övande Ess på cavaletti. La ut en bom att börja med som han fick gå över i skritt först. Det gick ju bra.

Sen i trav, då hoppade han över bommen istället, men efter några gånger vande han sig och gick fint över.

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

Igår hade jag storstädning av Guffi, lera över hela hästen, så jag hann inte rida något. Får hoppas att han hållit sig ren tills idag :p

Någon som satt på exemtäcke än?

Killen
0

#135 Har inte sett att någon i mitt stall har gjort det än

kissmekate.blogg.se

Dilizi
0

#135 Jag och några till har satt på eksemtäcken, redan för ett par veckor sedan.

Skulle ha ridit för Haffi Gislason idag, men det vart inställt, så jag och Viking tog en tur runt golfbanan.  Golfarna är lite konstiga och läskiga tycker Viking, och jag håller med honom FlörtSkäms

Satte fast eksemtäcket i grimman idag, eftersom en av hagkompisarna tycker det är jättekul att dra täcket över huvudet på Viking, men det tycker inte jag Skrikandes Nu satt täcket kvar ialla fall, men kompisen blev mycket frustrerad!

/Emilia

Taktur
0

Lektion i kväll för Ida. Gick riktigt bra. Hind var inte lika motsträvig i dag och jag fick till riktigt bra tölt i både höger o vänster  varv och inte rusade hon på som hon brukar. Jag är SÅ nöjd med oss båda.

selfrejection
0

Guffis exemtäcke åkte på idag och till helgen blir det premiärduschning för året (finns bara kallvatten i stallet).

Idag tåg vi en tur förbi skidstadion som ligger ganska nära ett litet industriområde. Där jobbades det för fullt, så Guffi tyckte det lät lite läskigt. Vi galopperade på en sandstig och jag fick driva ganska mycket, lite ovant eftersom han annars brukar vara ganska känslig.

Killen
0

Var inte i stallet idag, men de ringde mig vid halv sju och sa att de inte fick in Ess, han bara galopperar runt och runt i hagen.

Så jag fick skicka min sambo för att ta in honom, det gick hur bra som hällst.

kissmekate.blogg.se

Taktur
0

Red själv  i paddocken . Skritt på lång tygel,volter med hjälp av vikt och säte,rygga på lång tygel.Trav på lång tygel,blev lite i hastigaste laget . Tölt på liten volt i båda varv var helt OK. Skritt över läskiga bommar på marken gick bra till slut. Nöjd med dagen

Maja
0

Igår red jag och min kompis ut barbacka på hennes hästar. Jag både töltade, travade, galopperade och passade - haha, jag som har noll balans trodde jag! Jag satt ju kvar även när han var överdrivet pigg och ville hoppa över ett träd. :)

Idag har jag varit på tävling hela dagen - i ösregn! Det var SM-kval på Häringe Gård (utanför Stockholm) och det bjöds på F2, P2, V2, T3 och T2. Riktigt kul att se på och riktigt bra träning för mig som ska ut och tävla nästa helg. Många fina ekipage!

Dilizi
0

Jag var på Berga Naturbruksgymnasium större delen dagen, då jag ev. ska gå där i höst, så kom till stallet ganska sent, rycktade en stund, sedan fick han äta lite gräs och sedan ut i hagen igen.

/Emilia

Killen
0

Idag (igår, lördag) var jag först ute på Husbyön´s SM kval. Såg bara V2 vuxen och ungdom eftersom det var kalt och sen började regna. Hade velat se passgrenarna. Min vän som var med kom i b final i både T3 och V2 :)

Sen red jag lite på volten och sen lite ut och övad på ökad tölt och pass.

kissmekate.blogg.se

Taktur
0

Red ut i dag. Tog en galopp uppför backen.Hej vá det gick. Hade nog ingen vidare balans där. Sen klättrade vi själva i skogen( kompisen tycker det är läskigt så hon avstod)  premiär  med  mig på ryggen, så duktig Hind. Avslutade med gräsbetning i 30 min.

Maja
0

Idag så har jag ridit min gamla medryttarhäst. Tjock som en tunna, utan kondis och enbart i grisepass… Kändes sådär. :/ Traven ville inte ens fungera på henne längre.

Killen
0

#146 Tråkigt

Själv hade vi en långritt idag, 3 timmar. Tyvärr lyckades Ess tampa sig på ballarna på höger fram så det ran blod, men en som var med på turen hoppade raskt in i skogen och plockade vitmossa och tryckte emot, så blödningen stoppades. Tack och lov så haltade han inte men det blev en lugn sista sträcka hem.

Väl hemma så hjälpte mina snälla stallkamrater mig att tvätta såret och blåspraya. De är guld värda :)

Kan dock säga att det käns i rumpan efter turen.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#147 - Usch, stackars Ess! Men tur att han inte skadade sig ännu mer! :)

Idag så red jag en tur. Först så tränade jag lite för hästens ägare som påpekade lite saker inför tävlingen.
1. Jag måste sluta att titta på hästens öron och titta på vägen dit jag ska istället.
2. Hon var lite vinglig i tölten, det berodde på att jag inte hade förberett henne helt bra innan, efter bättre förberedelser så gick det mycket bättre!

Sedan så red jag iväg en sväng själv och övade på traven och galoppen - gick bra!

Killen
0

#148 Å är du också en sån ryttare som kollar ner på hästen när du rider :) Då är jag inte ensam Skrattande

Idag så red jag inte, tänkte att han skulle få vila efter långturen och skadan, även om han inte visar något från skadan.

Så vi gick in i korallen där en annan hade varit innan och till min glädje lämnat kvar cavalettibommar i följe (jag kan inte avstånden mellan bommarna). Så tänkte öva på det. Först sprang Ess bara förbi så jag fick visa (!) honom hur han skulle göra, då gick han hur fint som hällst över :)

Sen körde vi lite ledarskapsövningar, och han var så duktig :)

kissmekate.blogg.se

may-britt
0

i dag red jag Snowi min valack  i  20 min och  han var jätte ducktig han tölta rent i  form en hel runde på  banan.

rider han annan vär dag 20  sen han er ung.

så  red jag Eldfari i  30  min sen jag trena och  få  han i  en dyp form i  tölten och  trena trav på  volter han er så  ducktig  sen skal jag trena galopp på  volte

selfrejection
0

Red lektion med 6st andra, var några veckor sedan nu. Gick in utan förväntningar för att inte stressa upp oss, ville bara att han skulle vara lugn. Och han var förvånadsvärt lugn. Tog följe på stallets snällaste häst på volt. Sen tränade vi halvhalter och förhållningar på stora mitt volten och det funkade väldigt bra och det blev lite skum i munnen. Sen la vi in tölt-sakta av-halvhalter/förhållnigar-tölt osv. Och det funkade, även om inte helt perfekt och han blev lite stressad ibland. Tölten är fortfarande svår och jag har fått problem med att sitta ner i sadeln, något jag verkligen måste träna på. Sedan blev det trav och galoppfattningar, som vi klarade bra. Fick även galoppera på volt. Efteråt fick jag ont i ryggen så då har vi arbetat ordentligt och jag är riktigt nöjd med Guffi idag :)

FeliciaS
0

Idag red jag ut 1 timma i skogen, ordentlig skrittuppvärmning vilket kändes uppskattande efter en intensiv helg och vila igår. Fick även till riktigt bra vänster galopp, Hekla väljer alltid höger galopp om man inte är noga med att verkligen visa att hon ska gå i vänster.

Mvh Felicia

Maja
0

Idag så red jag en kort tur tillsammans med ett annat ekipage. Vi körde igenom alla gångarter och hon gick som en klocka! Tjejen som jag red med gav mig 6.0 för tölten, så det kändes kul! :D

Sedan tog jag ut dem i sommarhagen ett litet tag och lät dem beta i ett par minuter - mycket gott tyckte hästarna! :)

selfrejection
0

Duschade man och svans på 4 hästar och smöjde in två av dom som har exem. Sedan tog jag ett kort tur tillsammans med en annan tjej. Vi red Guffis favoritväg. Först grusväg och sedan in i skolan, med både klättring och några hinder. När vi kom tillbaka till stallet tyckte han att vattenslangen var en läskig sak, men han vågade gå över den utan att ta en skutt som han brukar.

Dilizi
0

Red lektion för Haffi idag. Han sa att jag utväcklats mycket, och jag gick mycket beröm så det kändes jättebra! Tränade mycket på framåtdrivningen, vilket verkligen behövdes då Skotti (hästen jag lånar på lektionerna) annars blir väldigt framtung och inte lyssnar, men det gick jättebra och jag är supernöjd med lektionen! :)

/Emilia

Killen
0

Eftersom ingen annan än jag får kan hämta Ess ur hagen så började jag med att hämta honom , det gick bra fast insläpparen hade hållt på en stund och han hade bara sprungit runt.

Sen skulle en tjej komma och provrida honom för att bli medryttare, hon dök inte upp och tryckte bort mig när jag ringde och svarade inte på mitt sms.

Så vi tog en barbacka tur i skogen med lite tölt och galopp, sen sväng inne på ridbanan, han var lite stel.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#156 - Åh, vad tråkigt när det blir så med medryttare… :/

Var bor Camilla nu? Hon älskar ju Ess.. :) Hon kanske är intresserad?

Killen
0

#157 Vet inte vart hon bor nu, men i vintras så värkade det som hon var mycket hos Annette, så antagligen i närheten.

Kul att du fick en 6:a för tölten av din vän. Du ska väl tävla i helgen?

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#157 - Ja, du kan ju höra med henne i alla fall! :) Jag kände henne rätt så bra när jag red där, men har ingen kontakt med henne nu, tyvärr.

Jag har en vän ute i Uppl.-Väsby som är duktig. Hon red också hos Annette, samtidigt som mig. Just nu har hon ingen häst vad jag vet, om du vill kan jag höra med henne någon gång om du inte hittar någon annan? :)

Ja, nu i helgen är det dags och jag är supernervös! :)

Killen
0

#159 okay.

Ja du får gärna höra med henne när du får tid, har haft sån otur med mina medryttare, en fungerade bra med Ess, men det tog henne två timmar att ta sig till stallet, så det höll inte.

Det går säker bra i helgen :)

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#160 - Då gör jag det. Lovar ingenting, men kan ju i alla fall höra med henne. :)

Tack, du får hålla tummarna! =)

Killen
0

#161 Det ska jag göra :)

kissmekate.blogg.se

Dilizi
0

Usch vad kallt det är, tror nästan det ska börja snöa ;) Nä inte riktigt, det är runt 20 grader ute. Jag har ridit en sväng runt golfbanan och klättrat lite, när vi kom tillbaka till stallet var Viking riktigt svettig, så han fick ett bad. Nu står han i en av sjukhagarna och torkar, snart ska han få äta lite gräs :)

/Emilia

Taktur
0

Red lektion i dag. Hind riktigt duktig, konstrar inte lika mycket. V varv fick godkänt Höger vg. Testade i går att rida utan träns , bara med halsring o sadel. Maken höll i longerlinan fastspänd i grimman. Vi började med skritt o där fick jag henne att stanna bara med hjälp av säte o halsring. Likaså att backa. Men sen fick hon spring i benen o då kändes det inte riktigt lika säkert. Vi avbröt övningarna och jag satte på tränset och red i paddocken

Alex
0

Här har vi haft stekande sol och riktigt varmt idag, och jag red för första gången på över ett år! Flört Gick betydligt bättre än väntat vill jag lova, allt hade jag tydligen inte glömt. Tur att man har tillgång till välridna hästar så man kan friska upp minnet på ett bra sätt. Tungan ute Sen om jag tar mig upp ur sängen imorgon vet man ju aldrig…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

#165 - Härligt! :D

may-britt
0

Alex så  skjöntGlad

Killen
0

Idag, 25 gradet varmt och solsken.

Vi hövade på att backa bakåt och att stegra, det gick galant!

Skämt åt sidan, vi skulle öva på att flytta honom för skänkeln i tölt, men en viss herre blev sur och då tvärstannade och bara backade, även om man släppte tyglarna. Har börjat rida med spö, tillslut blev jag tvungen att läga till det på rumpan, då började ha stegra i stället. Så höll vi på en bra stund tills han iaf slutade att tvärstanna och backa och stegra.

Han var sjöblöt efteråt, fick svampa av (han diggar inte dusch slangen).

Väl i hagen han jag knappt ta av grimman, ge honom sin morot som han alltid får, sen kastade han sig ner och rullade sig :)

Ess

kissmekate.blogg.se

[vretenskaniner]
0

Juve: Hur gick det på tävlingen i helgen? :) Min kompis var där också :) Hon vann T8an :)

Maja
0

#169 - Menar du T7? Det fanns ingen T8. :) Grattis till henne i alla fall!

Jodå, det gick helt okej för att vara första gången. Tölten blev lite för travtaktig för att jag skulle hamna i final, men det var ju som sagt första gången jag tävlade och första gången jag red på ovalbana. I T7 slutade jag på 4.2 och i V5 på 4.4. :) Nu har jag någonting att slå nästa gång! :)

[vretenskaniner]
0

#170 Jo, jag menar T7 ;)

Roligt! :) Helt okej ju! Lycka till i framtiden! Flört

Taktur
0

Svettig lektion i kvav värme o åskmuller. Trots det gick det riktigt bra idag. Fick till skaplig tölt i båda varv. Även trav på liten volt i LAGOM tempo funkade, men när vi skulle ta galopp stressade hon upp sig, kändes inte bra så jag gjorde en One rein stop o den fungerade. Sen höll vi oss till traven

Dilizi
0

Underbart väder idag! Viking fick en dusch, och när han torkat skrittade jag runt sommarhagen (20min) barbacka. Jättemysigt, och Viking var superpigg Skrattande. På kvällen åkte jag tillbaka och började ökozonbehandlingen och sprayade honom med bäckolja, och vips så höll sig alla knott på behörigt avstånd Flört.

/Emilia

FeliciaS
0

Idag red jag en långtur på lite drygt 2 timmar, med två till i stallet. Det var jättevarmt (men behagligt i skogen) och hästarna var väldigt pigga. Hekla var väldigt travtaktig i tölten och travig hela hon idag, efter att ha varit super med tölten igår :P Efteråt blev det en rejäl avspolning vilket hon verkade uppskatta, framförallt när hon rullade sig i hagen efteråt.

Mvh Felicia

Maja
0
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer