tävlings klasser
Jag undrar var man hittar de olika klasserna och beskrivningar ? Jag ska prova på att tävla i T8 o V5. Gick in på SiF men hittade inget.
Menar du vad alla grenar innebär?
Här har du en superbra sida med förklaringar!
Just T8 och V5 kan jag dra lite snabbt här:
T8:
Tölt i valfritt tempo - nedtagning till skritt - byt varv - tölt i valfritt tempo
V5:
Tölt i valfritt tempo - arbets- till mellantempo i trav - mellanskritt - arbets- till mellantempo i galopp
Lycka till på tävlingen!
jag er lite trög men ner jag meller på så står det varvet jag skal melle på min häst går bet i högre i tölt så da starter jag men venstre ikke sant sen ökningen skal väre i högre da stemmer dette?
#2 - Om du väljer en töltklass (ex. T8) i höger varv så kommer det första (tölt i valfritt tempo) att vara i höger varv, sedan blir det byte till vänster varv och sedan arbets- till mellantempo i vänster varv. Det varv du väljer rider du den första delen i, sedan kommer alltså varvbyte.
Tack för svaret.
Undrar bara hur långt man ridet ? Är det en bestämd sträcka , eller ?
Vi var o tittade på en tävling men vi tyckte det var väldigt rörigt. Nu är vi lite klokare iallafall.
Jag tycker de här dressyrprogrammen verkar intressanta.Är det vanligt med tävlingar i de ?
Om du rider utan speaker så brukar det vara ett varv (?). Rider du med speaker så är det lite olika, men det brukar vara drygt ett varv ändå.
Dressyrprogrammen är inte alls så vanliga. Jag vågar inte riktigt säga hur ofta de är med då jag inte har någon större erfarenhet av dem, men du kan leta i programmen över tävlingar i din närhet och se om de finns med. Här kan du hitta alla tävlingar som finns i år.

FS1 (tror jag det var) blev borttagen från SM tyvärr. Det var jättesynd, alltid kul att kunna rida dressyr på Islandshäst med just tölten..
Man rider alltid med speaker om man inte är A-klassad och rider ex V1/T1
#2 Ja, går din häst bättre i höger varv så väljer du vänster varv i tölten, så du får ökningen i höger.
#6 Nej, man rider inte alls alltid med speaker, om de inte ändrat det? Finns många tävlingar som kör utan speaker om det är en eller två på banan samtidigt. Och då är det ett varv i varje gångart utom skritt som är ett halvt, med gångartsbyten på kortsidorna. Lätta klasser brukar väl dock alltid rida på speakerns kommando (men där brukar det ju också ofta vara fler än två på banan samtidigt).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jo det är vad jag hört på sistone i alla fall? Jag ska inte säga att jag är 100 % säker, för det är jag inte. Men 90% är jag :-)
Det är inte speakerns kommando i A-klassade, eftersom att det där är valfri gångartsföljd.
Måste försöka kolla upp det där! Har FIPO här hemma. någonstans.
Jag har bara varit på speakertävlingar, men vet att A-klassade ekipage inte rider på speakerns kommando. Jag har också hört något som Frida, att alla andra rider efter speaker. :)
ok takk da blir det venstre T8 går under grenen lätte klasser?
hva i alle dager er lokalföring?????????????????????
T8 är den lättaste töltgrenen och klassas till lättklass. Där är det bara valfritt tempo hela tiden. :)
En lokalförening är den förening i SIF som du är medlem i (Stormur, Glaumur, Hrimfaxi, Freyfaxi etc.)
herre gud skrev fel på den
ok har fått det rett
så nu har jag melt meg på tevlingen hmmm skulle önske noen som har värt der nu kunne fortelle lite om hvordan det var
Bodilaskulle tevle men hon kom inte och beretta om sin tevling så Gud vet hva som hente der