Tävlingspackning
Vad får man absolut inte glömma hemma när man ska tävla?
Rada upp alla tänkbara saker som är viktiga/bra att ha med sig till tävlingen!

Hästen 
kissmekate.blogg.se
Pass,
träns,sadel
vaccinationsintyg Men kanske hör till passet,
Grimma grimskaft,
borstar
extra sadelgjord och träns.(alltid något som gör sönder)
Hästen
Tävlingskläder
Anmälan
Och säkert en massa annat.
#1 - Haha, ja, så virrig hoppas jag inte att man är så man glömmer hästen… 
#2 - Där fick du med många bra saker! :)

Ryttarlicens
Tror man behöver något slags bevis att man är medlem i en SIF klubb.
Boots (om man vill ha).
Hagpinnar och linor (om man ska bygga hage)
Hö
Kraft (om man brukar ge)
Godis, morötter, äpplen
Ett gott humör
Spö
Nr lapp
kissmekate.blogg.se
Hästägarförsäkran
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Mobil, så man kan sms:a om hur det går… 
Annars tror jag väl det mesta kommit med. Ja, hovkrats då, men det ingår väl i borstar. Och förutom tävlingskläder kan det vara smidigt att ha något att dra över, mellan grenarna (för att undvika att skita ner tävlingskläderna och slippa byta om).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Toppenbra saker! =)
#6 - Haha, du ska ju komma hit när jag tävlar förstår du väl?
Beroende på vad man ska tävla - om t ex pass så är Q-flex skitbra! Det väger nästan ingenting och är bra om hästen skulle börja slå sig eller liknande.
Tänk på att allt som man samanlagd har på hästens ben bara får väga 300 g och jag vet inte hur det är med spön längre, men har för mig att de bara får vara 120 cm lång, men är osäker… Får kolla upp det. Och har man sulor är det bra att skriva en lapp och lägga tillsammans med ryttarlicensen/passet så man inte glömmer att anmäla sig med det, då kan man bli diskad vid hovbeslagskontroll… Inte så skoj!
Hinkar är också bra att ha med sig 
Ja, hinkar såklart, för att kunna ge vatten bl.a.
Och en vattenflaska till sig själv skadar ju inte…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#8 - 120 cm stämmer. :)
Bra saker! :D
skydd
första hjälpen till dig och till hästen
extra schabrak/vojlok

#0 När ska du tävla och vart?
kissmekate.blogg.se
#12 - Första tävlingen är planerad i maj (Hrimfaxi), andra är i juni (Forsen & Edda), sedan är jag sugen på Járnhestur i juli också, men det får jag se. :)

Okay. Hade det varit närmare hade jag nog kommit ock kollat :)
kissmekate.blogg.se
Snällt :)
Du får väl se till att komma ut lite med Ess också så jag får hälsa på! =)

Tänkte bara påminna om att det nu är 250g max på boots!
Finns ju en lista med tävlingspackning i senaste Islandshästen. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#16 - Tur att man rider utan boots så man inte behöver tänka på sådant… ;) Men bra att du påpekade det!
#17 - Japp! :)

Nej det är faktiskt ändrat. Nu är det max 250 gr runt om.
Det har blivit en hel del ändringar faktiskt, bl a får hovarna max vara 9.5 cm höga. Är hästen över 145 (detta måste finnas veterinärintyg på) får de vara 10 cm höga. Detta mäts alltså från mitten på kronranden och ner till skons början.
F3 är också borttaget, alltså Lätt femgång. Detta reds precis som en öppen klass så man ansåg att det var onödigt.
ÄVEN poängen är ändrad, nu kan man ge 0.1 poäng också. Ex 5.8 istället för 5.5. Även god ridning ska belönas med upp till 2 p!! och vid dålig ridning (där man får ex gult kort) ska man omedelbart placeras i felområdet - en totalpoäng på 3.5.
MVH Frida

#19 Är du säker på att F3 är borta? Ser massa med tävlingar med just F3
Synd i sånt fall, alla vill kanske inte gå ut på en öppen klass bara för att få tävla i 5 gång. Som jag ex, jag skulle vilja tävla i F3 när jag väl ska tävla.
kissmekate.blogg.se

Jag är helt säker. Vissa har F3 kvar eftersom att de antingen inte vet om det eller har glömt att ändra i proppen. Skulle jag tro.
Mer info finns på http://www.feif.org/

#21 Det var dåligt att de har tagit bort F3 tycker jag iaf
kissmekate.blogg.se

Varför? Det rids precis som ett öppen klass program..

#23 För jag vill inte tävla i en öppen klass, utan i en lätt.
Jag har aldrig tävlat innan och är inte så duktig, då vill jag inte gå ut och tävla med alla rutinerade/duktiga ekepage.
kissmekate.blogg.se

Vad säger att rutinerade/duktiga ekipage är i öppen klass?
Men exakt vad säger att öppen klass är så mycket svårare? VARFÖR får alla panik såfort man nämner öppen klass? :-)
Jag red öppen klass 3e gången jag tävlade min häst. De två gångerna innan gick vi på ~3.60 i lätt klass och hade ingen tölt. Första gången i öppen hade vi ingen arbetstölt what so ever.
/Frida