Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 6864 ggr
Zabbio
0

Passtölt och travtölt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten fråga.. om en häst töltar i perfekt 4-takt (enligt hovslagen man hör och känslan/rytmen), spelar det någon roll om den töltar diagonalt (trav) eller lateralt (pass)?

Jag har min uppfattning men är väldigt nyfiken på era…

För att förtydliga hur jag menar ritade jag en liten bild.

Lägg märke till samma sidas fram/bakben på hästarna, så ser ni vad jag menar (vet inte om passtöllt och travtölt har någon annan betydelse i islandshästvärlden, men försök se vad jag menar och utgå från det).  Dvs hästen går i samma takt, men där den i det ena fallet flyttat fram det laterala bakbenet (jämfört med det främre frambenet) har den i det andra allet flyttat fram det diagonala bakbenet jämfört med det främsta frambenet..

För att förtydliga så gott jag kan ''lindade'' jag hästarnas ben, vänstra sidan oreange och högra grön :)

Alltså, exakt samma takt, form och tempo men med olika ben.. eller hur man ska uttrycka det.

Bara nyfiken så skriv gärna utförligt hur ni tycker och varför (tävlingsmässigt, träning, hobbyridning osv.. vet inte ens om det är vanligt/förekommer bland isisar.. men om ni aldrig hört om det så tänk hypotetiskt? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fridalej
0

Hej!

Njae.. Riktigt sådär skulle jag inte påstå att det är.

Tölten är som du säger en 4 taktig gångart, alltså 4 "moment" i tölten. I tölten finns det en lateral rörelse och en diagonal, om hästen står på diagonalen för länge så bryts mönstret och den blir travtaktig, om hästen däremot står på lateralen för länge blir det passtakt.

En ren häst står alltså lika länge på båda sidor.

Bifogar en bild på Skuggi, Grovt travtaktig.
Observera hans höger bakhas, kolla vinklingen där.

Samma häst i något passtaktig tölt, observera den mycket rakare hasen.

Ren tölt dock hög form.

Zabbio
0

Men nu gjorde du inte som jag sa;

"vet inte om passtöllt och travtölt har någon annan betydelse i islandshästvärlden, men försök se vad jag menar och utgå från det" :)

Det var intressant att se vilken betydelse orden har för er, däremot.

Fridalej
0

Jag fortsätter här.

En travtaktig häst är oftast hög i formen, den sänker ryggen och det blir fysiskt omöjligt för den att trampa in under sig. Prova själv att stå på alla fyra, sänk ryggen och försök dra fram "bakbenen". Det är inte så lätt. Prova sedan att höja ryggen, hoppsan vad lätt det blev!! :-)

En passtaktig häst spänner till ryggen och blir FÖR lateral. Jag tycker personligen att detta dock rids lättast bort genom att flytta för skänkel, ställa lite i nacken och få hästen att slappna av i ryggen.

Skuggi är ett praktexempel på en häst med travtakt, han var (och har) väldigt lätt för att bara stressa iväg (höj huvudet, sänk ryggen och spring!!!!).. Vi har jobbat mycket med att få genom halvhalterna, få in baken och VÄNTA på ryttaren. Jag har gråtit blod vissa dagar och varit sjukt nära på att ge upp.

Vi kollar även genom de 5 S-en (Start - Stanna - Sväng - Sidvärtesförflyttningar - Samla) varje ridtur för att se vad som ska tränas på. Men det är ju ett helt annat ämne.

/Frida :-)

Fridalej
0

Jag ber om ursäkt, men jag förstår inte vad du menar.. Jag kanske är trög vad vet jag ;-)

Det är följande jag försökte förklara.
("om en häst töltar i perfekt 4-takt (enligt hovslagen man hör och känslan/rytmen), spelar det någon roll om den töltar diagonalt (trav) eller lateralt (pass)?")

Som tillägg, jag har nog aldrig sett en islandshäst röra sig i gångart bild 2.

Zabbio
0

Alltså, så som jag menade var om hästen gick i exakt samma takt som vanlig tölt, men med fel benpar som följer varandra..som min bild visar :)

För i tölt rör sig ju benen lateralt.. om man tänker bort marken så går ju höger sidas benpar fram samtidigt; när frambenet är högst upp är bakbenet längst fram men de rör sig ju egentligen i takt som en pendel om man tänker bakhov och framknä går de upp-framåt samtidigt och börjar gå ner-bakåt igen samtidigt, ungefär.. hursomhelst; om den takten var tvårtom, diagonal.. hur hade ni sett på det? :)

Zabbio
0

Jo, vi pratar om olika saker.. tänk att jag menar..kors-tölt istället? Som korsgalopp, fast i tölt? :P

Tänk hypotetiskt om inget annat?

Fridalej
0

#5 ah, nu börjar jag nog förstå hur du menar.

Men hade diagonalen gått istället för lateralen hade det inte varit tölt.

I tölten "rullar" hästen genom hela kroppen lateralt. Detta hade inte varit möjligt i diagonalt.

Zabbio
0

Vad hade det då varit? :P

Fridalej
0

Precis, mina tankar gick också till korsgalopp tack vare den öppna sidan. Det ser mer ut som någon blandning av korsgalopp och.. trav?

Zabbio
0

#9 Nja, tänkte nog mer på att bakbenen ''bytte plats'' som om hästen ''töltade vänster'' på ena sidan och ''höger'' på andra.. hur man ska förklara.. än på att ddet skule finnas galoppinslag..:P

Jag har för mig att jag sett en bild på en häst i nästan den positionen, bakbenet var lite längre bak bara (mindre undertramp) och mindre slående knälyft..

Men kan inte hitta någit sånt nu-.

Maja
0

Jag har faktiskt sett en häst i sådan "tölt" en gång! Hm, kommer inte ihåg var jag såg bilden (Alex visade mig, hon kanske kommer ihåg?). Jag tror att det var en saluannons på någon isländsk sida, men är inte helt säker.

Zabbio
0

Jag tittade igenom mina bilder från i vintras.. gissa vad jag hittade? :P

Ja.. ni får ursäkra formen..

Fridalej
0

ÅH, intressant!!

Skulle nästan kunna vara mycket fyrtaktig trav.

Zabbio
0

#13 Det är det väl egentligen :) Precis som tölt är fyrtaktig pass. (därav min benämning trav-tölt och pass-tölt.. tyvärr var ju orden upptagna redan :P)

I usa räknas ju foxtrot som egen tölt/gångart, det är ju en fyrtaktig trav. Men hovslagen låter inte 1-2-3-4 som i tölt utan mer 1-2--3-4 som i grisepass. Fast benen rör sig i trav, typ. På bilden råkar Crow nog göra någon extrem foxtrot eller något..

Faktum är att idag hittade han en ny gångart.. har ingen video eller film, men när jag beskrev känslan och det jag kunde se av hans form svarade de omedelbart foxtrot som svar på vad han gjort. Det är bara det att jag red på grusväg och jag vet helt säkert att hovslagen var jämna.. räknadenämligen 1-2-3-4-1-2-3-4 osv och det lät helt jämnt.. kanske han hittade på sån't där igen?

Var det som fick mig att fundera på det här med benen från början :)

Men jag vet ju inte hur han gick idag, ingen film och inget foto..

Zabbio
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En film på foxtrot.. emellanåt ser det mest ut som trav utan svävmoment, men sen bryts det upp i fyrtakt.. fast istälet för att bakbenen bryter sig framåt (så att de hiner slå i marken samtidigt som diagonalaframbenet är i högsta läge) så verkar det som att frambenen ''skyndar sig'' när det blir mer fyrtaktigt.. så att det inte kommer i rätt pose för mina fina teckningar..*snyft* :P Utan frambenet slår i när diagonala hasen är i luften..

Alex
0

Nu har inte jag läst igenom tråden ordentligt, så jag kanske upprepar vad någon annan sagt tidigare. Ursäktar det i så fall. Men korrekt tölt på en islandshäst är en lateral rörelse. Tölten är ju en passgångart. Den andra typen av "tölt" du beskriver är ett grovt taktfel, eller snarare inte tölt alls i islandshästvärlden. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fridalej
0

Precis det jag menar :-)

Alex
0

Sen kan jag ju även tillägga, bilden i inlägg #1 visar (som skrivet) travtaktig tölt och bilden i #12 (som också har nämnts) kallar vi kort och gott fyrtaktig trav. Det är alltså ingen egen gångart för "oss", och absolut inte tölt. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

Ok, alltid intressant att se vad ni tycker :)

Jag rider ju mest för skojs skull och är faktiskt glad att Crow's brutna pass har blivit bruten trav..xD Känns som att det är lättare att få det mjukt och lösgjort.. :3 Jobbar fortfarande på runwalken med..*suck* men nu travar han iaf enkelt.

Ur hästens perspektiv, kan ni se något fel på att rida i min ''travtölt'' (tecknade bilden) jämfört med ''passtölt''?