Vill inte tölta
Behöver lite goda råd angående Hinds ovilja att tölta
När jag köpte henne hade hon väl separerade gångarter. Men nu sitter det fast.. Hade ut massör i mars och då hade hon en låsning i v bog. Stel i v länd, en chims bakom atlaskotan. Hade aldrig hört talas om detta, vet inte ens om det stavas så. Men massören sa att om det hade suttit i ryggen hade man kallat det Kissing Spines.Sen var hon dåligt musklad i ryggen. Nåväl han tröck allt tillrätta och jag fick lite tips om vad jag kunde göra för att förbättra henne. Vi skrittar mycket, i lång o låg form. Skrittar i backar i skogen med mej på ryggen eller utan ryttare. Kysser stigbygeln, stretchar med morot, snurrar svansen m.m. Efter en månad kom han ut igen och då var v bog lös o fin även chimsen var borta. Hon var stadig i höftkammarna vilket tydde på att ryggen var bättre och inte lika stel i v länd. Hon är ff lite för rund efter vinterns fria tillgång på silage. Undrar nu om jag ska strunta i att nöta med tölten bara trava, rida över cavaletti och jobba med de övningar som massören rekommenderat???? Rider för instruktör ibland och de sista gångerna har tölten varit passtaktig och vi får jobba oss helt svettiga och det är mkt protester från Hind
Det låter som att något fortfarande inte är riktigt bra, så låt bli tölten och jobba med de andra gångarterna så länge de fungerar felfritt. Tölten lär inte försvinna för att du gör det. Ev. kan det vara idé att åka in till klinik och kolla upp henne, kanske till och med röntga, om hon nu haft skelettproblem. Det kan ju vara så att det finns någon annanstans också, som hindrar henne. Men det är absolut inga problem att låta bli tölten ett tag, den går alltid att plocka upp igen sen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tack för det. Jag tror att hon testar mig också,sen är hon ju sto så det börjar väl bli dags för brunst och mitt i pälsfällningen är hon ju nu. Vi struntar i tölten och kör på som jag tänkt. Massören kommer ut i maj igen då ska jag ta en diskussion med honom, Han är jättekunnig och duktig , anlitad av många proffs
Det låter ju bra.
Jo brunsten kan ju absolut spöka i såna här tider, men det är ju bra att inte chansa, ifall det är något annat… Det märks ju i så fall när brunstperioden är över.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst