Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1377 ggr
740tjejen
0

Islandshästens gångarter

En dum fråga som legat och gnagt ett tag.

Men hur uppstod egentligen islandshästens gångarter. Tex passen, den används ju kortare sträckor, Vad för nytta har man av den på island. Tölten kan jag förstå för den är ju så himla bekväm längre sträckor. (Om man har en häst som töltar rent. :) )

Alex
0

De uppstod inte direkt, utan det var en gång för länge sen som alla hästar hade de extra gångarterna. Men man ansåg att pass och tölt var onödiga och avlade därför bort dem på i stort sett alla raser.

Passgångarterna är ju rätt energisparande gångarter (dvs när de var sakta och markbundna, innan vi människor la oss i), så det är väl antagligen det de var till för från början kan jag tänka mig. Att ta sig fram snabbare än skritt, men utan att förlora en massa energi. Glad

Så det är inte islandshästen som har fått gångarterna, utan det var bara folk som tyckte att de skulle få ha dem kvar. Tölten var ju ett väldigt bekvämt sätt att ta sig fram på hästryggen i, eftersom de red långa sträckor då de använde hästarna som fordon. Sen när det gäller passen så kommer tölten från den, tölten är en passgångart. Så avlar du bort passen försvinner tillslut även tölten. Så därav fick väl även passen vara kvar, dock skulle jag inte tro att den användes nåt vidare innan de drog igång tävlingar och kunde använda den som "showgångart".

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

740tjejen
0

Tack för bra svar, försökt hitta överallt varför de har den. :) Men nu vet jag.