När hästarna ser "läskiga saker"?
Hur reagerar ni i en situation när en häst ser en "läskig sak"? Det kan exempelvis vara en stor sten en bit fram på vägen, en person som går med en barnvagn, en cyklist eller andra saker (beroende på vad era hästar reagerar på).
Låter ni hästen gå fram och nosa? Driver ni på hästen förbi det läskiga? Hoppar ni av och leder förbi hästen?
Nu är jag lyckligt lottad med en häst som i 9 fall av 10 inte bryr sig om någonting. Hon är verkligen stencool och går förbi allt utan att bry sig. Skulle hon dock reagera på något så stannar hon upp, tittar på det i fem sekunder och sedan driver jag på henne lite så traskar hon vidare.
Nu har jag då aldrig varit med om någonting riktigt läskigt, så om den dagen kommer kanske jag reagerar annorlunda. Det är svårt att säga nu. :)
Reagerar hästen på något som den inte borde är det bara att ignorera och driva på. Skiter jag i det ska hästen också göra det, och min brukar det också. 
Handlar det om något som hästen alltid tycker är läskigt, som kan dyka upp lite här och där, exempelvis bilar eller så, och ignorera-metoden inte fungerar så får det ju bli lite mer försiktig stegvis träning där man visar att det inte är farligt, som att gå nära och nosa osv.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Min häst kan vara lite tittig om man rider ensam på nya vägar, eller om något nytt dykt upp. Då höjer hon halsen och öronen står spikrakt framåt, men inte mycket mer än så. Så länge hon inte är rädd brukar jag bara andas ut en gång och så hon känner att jag är avslappnad samt ignorera det i tankarna, ibland går vi fram till det när vi passerar. På hennes mindre bra dagar kan hon lätt stressa upp sig och visa sig rädd för saker, börja takta och inte vilja gå nära alls. Då brukar jag vara noga med att själv slappna av, klappa henne och ignorera det själv samt driva på. Det brukar gå bra.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hmm… beror på vilken av hästarna det är, men är det mitt "sto nr 1" så skulle jag försöka hålla en lugn skritt samtidigt som jag försöker hålla henne inte allt för långt ifrån det läskiga och berömma mycket när man kommit förbi (Hon kan få spel och rusa om hon tycker att något är för läskigt, vilket gör att jag inte gillar plogningen som gick ut i diket i vintras så att hon trampade nästan 1,5m rakt ner…)
Alltid Oavsett

För det mästa driver jag bara på och berömer efteråt.
Men förra veckan hade någon lagt en stor hög med palstgrejjer inärheten av uppbudningspalsen, då blev jag tvungen att ta med mig Ess till högen och visa att den inte var farlig, för han vägrade så uppbunden, men sen gci det ju bra.
kissmekate.blogg.se