Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 1275 ggr
Maja
0

Trafiksäkerhet

Hästen min är inte så rädd av sig när det gäller bilar, men ibland kan det bli lite farligt när det exempelvis kommer stora bussar och lastbilar. Vi har inte varit med om några olyckor, bara ett par stegringar.

Att träna upp trafiksäkerheten med bilar fungerar ju bra, men hur ska vi göra med lastbilar och bussar? Det kör ju inte allt för många stora fordon där vi bor så vi kan inte träna på det hur som helst.

Jag har tagit ett par promenader till motorvägen och gått på en bro ovanför den fram och tillbaka ett par gånger. Hästen litar så pass mycket på mig att hon inte blir panikrädd, men man märker på henne att hon spänner sig och trippar lite lätt istället för att lunka på i sin lugna, mjuka skritt så fort det kommer stora fordon.

Alex
0

Du känner ingen i närheten med traktor? Det borde ju kunna liknas med lastbilar och bussar, när det kommer till storlek och ljud. Sen kör de ju dock inte lika fort, men det kan ju vara en bit på väg i träningen i alla fall…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

#1 - Nej, tyvärr ingen med traktor.

Motorvägen är det enda ställe där det finns många stora fordon, men jag känner att det är lite väl riskabelt att rida fram och tillbaka över den (givetvis på bron över den) när hon lätt kan stegra sig…

Alex
0

Jo det är ju det.

Men hur är det, är det just stora fordon hon inte gillar, eller det höga ljudet? Hur reagerar hon t.ex på hästtransporter som kör förbi?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

Hm, hästtransporter har vi inte träffat några så det vet jag inte.

Bara vanliga personbilar är inte så farliga. Om de däremot kör i vattenpölar och stänker upp på henne så blir de genast farliga. Bussar som kommer långsamt är okej, men inte helt. Kör de fort stegrar hon sig. Samma sak gäller lastbilar.