Köpa äldre häst
Har hittat ett islandssto som är född -89 och hon skulle passa mig perfekt. :) Men vågar man köpa en så pass gammal (vet ju att det egentligen inte är nån ålder) men känner mig osäker nu. Gubben vill ju att vi köper en som är runt 10-15 så jag har i några år. Men Då blir de ju genast dyra. Ska ju köpa lyfting om killen får lån på banken, Men denna kan jag köpa utan lån. Hon är dräktig och jag får köpa loss fölet för 8000 eller lämna tillbaka fölet när det är avvant. Så vad tror ni.
Vilken svår fråga. Det är bara du som kan känna efter. Skulle du vara nöjd med två-tre bra år till? Eller fyra år? Tiden går fort… Personligen skulle jag nog tycka som "gubben" din. Jag skulle vilja köpa en häst som man kan ha i några år. Samtidigt har man ju ingen garanti om framtiden för en yngre häst heller.
Min erfarenhet av att ha en äldre häst handlar om att älska den och gå och lyssna på dagsformen hela tiden. Mår den bra? Är det där en krämpa som dyker upp? En äldre häst är billigare i inköp och försäkring, men räkna med att veterinärräkningarna kan bli dyrare.
Vi har en 91:a i stallet. And we love him!
Det här hjälpte säkert inte till alls… bara mina tankar.
:) Jo alla tankar är välkommna, Är ju ute efter en trygg häst och känner att jag inte har tillräckligt med erfarenhet av en yngre kanske piggare häst. Har ju haft en unghäst tidigare men kände att jag inte kunde utbilda honom, sen är jag lite rädd om en häst är för på/het och kanske tittig. Visst alla kan ju bli skrämda men vill ha nån som är 90-99% säker.
Ska diskutera lite mer med gubben, islandshästar kan ju bli rätt gamla med rätt omvårdnad. Men också stela om de inte får regelbunden motion. kommer ju ioförsig bo i lösdrift så kanske rör sig mer naturligt där.
#2 Då tycker jag en sak till 
Att rida en häst som man känner sig säker på är rena medicinen! Det blir som en god cirkel och efter ett tag törs man rida hästar med mer vilja.
91:an i vårt stall har faktiskt just det "jobbet" sedan hösten 2009. Ägaren är lite osäker och han har jobbet som "världens snällaste häst". Både han och hon har haft tur som har hittat varandra.
Nummer ett i prio, efter att hästen har det bra såklart, är att det ska vara kul att vara med sin häst! Det är det verkligen inte när man är osäker (det vet jag av egen erfarenhet).
JO det är ju så här med, Hade ett äldre sto på foder. hon kunde ju ioförsig bli skrämd om fåglar flög iväg precis i dikeskanten, men kände mig endå trygg på henne, tillräckligt för och våga hoppa barbacka.
Är ju mest i trafiken jag blir lite nervös så där behöver jag ju en bombsäker häst :) Men den får ju inte va för slö heller :)
Hade tänkt rida denna 4 dagar i veckan tömköra nåndag och gå promenader samt lite nh-övningar.
Jag vet vilken annons du pratar om och hon låter ju bra tycker jag! :)
Frågan är hur pass mycket hon är riden på den senaste riden, eller om hon har gått som avelssto. Men ja, i hennes ålder så vet man ju inte hur länge till hon håller sig "fräsch". Ring och fråga lite mer om hästen! Ägaren kan ju berätta om i vilket skick hästen är i dagsläget och hur hon har ridits under livet. Det kan ju tala om lite hur hästen kommer att bli i framtiden (om hon är i ridkondition eller inte).
Ska du inte köpa Lyfting om det blir denna dam?
Hon är riden under tiden är i kondis nu men tölten behövde stärkas. :) Jo lyfting kommer nog hit också om sambon får ta lånet. :) Enda nckdelen med henne är att bor 30 mil bort så har ej möjlighet och provrida om jag inte kan ta med henne på en gång.
Om du har fastnat för hästen och tycker om henne tycker jag inte åldern ska vara något hinder, det är bara en siffra
Själv har jag sen alldeles nyss ett sto fött 1990 på prov, men det lutar inte åt annat än att vi köper henne. Däremot är det en häst jag känner sedan innan, och tillhör en linje starka och friska hästar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Om jag nu köper henne, så vill ja ju röntga men vågar man det om hon är dräktig, ska föla sent i sommar.
jag har en äldre dam. hon är -91 och känns bra mkt frächare än de yngre isiarna i stallet. åldern är som sagt bara en siffra. håller du hästen igång och inte rider för hårt utan låter den komma igång i sitt tempo så håller de ett bra tag.
jag har även gjord så att hon går 4 dagar, vilar 1 dag, går 4 osv. sen är det bra om man lär sig läsa av hästen så att du kan se någon skillnad i kroppspråket.
visst kan de bli dyrare med äldre hästar, men det kan bli lika dyrt med en ung. så gå på din magkänsla :)
Jo jag tänker så också angående motion men varia ridning med lite huvdtänk typ Nh-övningar och promenader.

Jag hade nog inte valt att köpa en äldre häst då jag vill ha min häst i många år, jag blir så otroligt fäst vid mina djur och det är ju inte kul när det en dag inte finns längre.
Fast man kan ju inte garantera ett en yngre häst kommer att leva längre, den kan ju få sjukdommar/skada sig den med.
kissmekate.blogg.se
#10 NH och ridning är precis det jag håller på med :) Viktigt är ju att man håller igång de äldre hästarna så att de inte bara får stå.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
fast om man inte anser sig ha kunskapen eller är tillräckligt säker så kanske man bör ha en äldre häst. och sen får man vara glad över den underbara tid man får tillsammans. en äldre häst kan ju hjälp en att känna att man har erfarenheten och modet att skaffa en yngre häst som troligen kommer finns i en massa år.
men vad man vill ha är upp till var och en ;)

#13 Fast det finns ju yngre hästar som är bra utbildade och är säkra, bara för att de är äldre betyder ju inte på att de är säkrare.
Provred en häst i sommras, då 9 år och han var mycket utbildad och jättesäker, vem som hells kan rida denna häst, även nybörjare och mindre barn.
Själv ansåg jag hästen som tråkig….
kissmekate.blogg.se
Jo finns säkert nån där ute, unghästen jag hade va bombsäker inte rädd för något gjorde aldrig något ont, stod som ett ljus när hovslagaren verka honom. Men känner mig osäker med lite yngre förmågor :) men runt 12 och uppåt funkar ju, sen ska ja ju ha hem en annan häst också som är några år yngre men också trygg dock lite mer motor. :)