Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 4008 ggr
Maja
0

Eksemtäcke på?

När slänger du på eksemtäcket på din häst?

Just nu är det väl ingen fara (vi har i alla fall drygt en halvmeter snö och ett par minusgrader), men våren är här snabbare än man tror!

Alex
0

Första sommaren i Sverige fick Sylgja på täcket nån gång i april/maj. Andra sommaren (förra) gick hon på lösdrift där det var betydligt mindre flygfän så då hade hon det bara ibland, när det blev lite mer. Tack och lov har hon ännu inte visat tecken på eksem (peppar, peppar…) men vi får se hur det blir till sommaren.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Taktur
0

Hind kom till Sverige för 5 år sedan. Tidigare ägaren har haft henne täckad alla somrar för säkerhets skull. Hur länge måste man hålla på med det??   säker  på att de inte utvecklar exem kan man ju inte vara. Men jag har henne på lösdrift 3 mil från där jag bor, så det där med täcke av o på vid behov eller stalla in fungerar ju inte för mig. Törs jag ha henne utan täcke i sommar om det inte är fullt med bitande blodsugare och täcka henne om det periodvis blir för mkt??

Killen
0

År 2008 täckte vi första maj, såg ganska bar ut den sommaren.

Förra året, 2009, täckte vi första april (om det inte var tidigare), och redan i juni såg han förjävlig ut.

Nu är jag glad att jag slipper.

kissmekate.blogg.se

Alex
0

#2 Det beror ju helt på, man får ju anpassa det efter individen, se vad de klarar osv. En bra idé är ju att börja låta täcket vara av under mildare väder (blåst osv) när det är mindre flygfän i luften och se hur hästen reagerar, men låta det vara på under de värre dagarna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Vi har ju två svenskfödda hästar i stallet och dessa är tack och lov eksemfria. :)

Janice
0

Förra sommaren började jag med eksemtäcke redan i mars, då det fortfarande låg en del snö kvar på marken. Sen var det täcke på varje, varje dag och det är nog det bästa jag gjort! Min eksemhäst höll sig så gott som kli-fri hela sommaren.

Hellre för tidigt och det blit lite mer jobb, än för sent och hästen ska  börja klia sig. Börjar dom klia är det svårt att få dom att sluta är min erfarenhet.

Alex
0

#6 Väldigt sant.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

monsterblom
0

när hästen visar minsta tecken så åker täcket på. förra sommaren kunde hon gå nästan hela sommaren utan täcke. hon fick det på vid behov.

Janice
0

Angående eksemhästar, jag vet inte om jag skrivit det förut, men i alla fall:

Förra våren provade jag att klippa min eksemhäst tidigt (typ den här tiden, början av april). Allt damm och gamla spånrester och annat som sitter långt nere i pälsen kan vara en bidragande orsak till kli, och ju mer man kan förhindra kliande desto bättre. Det funkade jättebra, hon höll sig kli-fri och fick behålla man och pannlugg.

Har klippt henne nu igen, så hon ska vara ren från vinterpäls när det ska börjas med eksemtäcke.

740tjejen
0

Ska eventuellt köpa en häst med lätt eksem. Men tidigare eksem hästar har fått täcke så fort det blir plusgrader ute, vid blåst och sånt slipper dom.

monsterblom
0

ska klippa av man och pannlugg nu på min isis så att det inte kan bli varmt och gojsigt där och börja klia.

någon som har börjat täcka sin isis?

Janice
0

Inte börjat än, men snart så. Är beredd och börjar hellre för tidigt än när dom redan börjat klia.

monsterblom
0

jag har sett någon sömnig mygga flyga förbi så har tagit fram täcket för tvätt och reperation och sen ska det på tills det är dags för betesläpp. då åker täcket av eftersom hon står på en ö med bara öppna ytor och det blåser för mkt för flugorna ;)