Fördomar om oss
Jag tror nog att alla människor har fördomar om andra typer av människor. Hästmänniskor är inget undantag.
Vad har ni hört för fördomar om oss islandshästryttare?
Jag har hört att islandshästar tydligen är jättesega, tråkiga och bara gör som hästen framför. Dock har jag alltid hört detta av personer som har varit på turridning… Kan det ha ett samband måntro? ;)

Att alla islandhästar är super snälla och lugna både i hantering och ridning och därför kan ALLA , även nybörjare rida alla islandshästar.
Att vi bara flängrider.
"Storhästryttare" tror att vi inte kan rida, specielt lite envisare och känsliga hästar då vi är så vana med våra snälla, lugna och loja islandshästar.
Att islandshästar inte kan ridas i form "på tygeln".
kissmekate.blogg.se
Ja, förutom det ni redan skrivit så har jag även hört att vi bara vill att det ska gå så snabbt som möjligt och att hästarna ska flaxa så mycket med benen som möjligt och alltid springa med huvudet uppe i vädret.
Ja, och så att det är på tok för tunga och långa ryttare som rider hästarna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
som #3 säger har jag hört av en ridlärare på en vanlig ridskola att hon tyckte att det var djurplågeri när långa och stora gubbar red på de små hästarna, för de är ju inte annorlundare eller mer viktbärande än någon annan ponny..

Jag hört samma saker som ni andra, speciellt det där om "stora gubbar som rider små isläningar". Dom klarar ju av det, annars skulle dom väl inte få tävla och hästarna skulle typ rammlat ihop annars, blir lite arg på sånna som säger sånt.
Jag vet en tjej som fick höra av en ridlärare på en "vanlig" ridskola att islandshästar inte kan galoppera ordentligt, men när de skulle göra det på en volt var den tjejen en av två som faktiskt lyckades.
Att man inte kan rida "riktig" dressyr eller hoppa på islandshäst 
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Att vi lägger sadeln alldeles för långt bak.
Att vi bara rider i skogen och inte utbildar våra hästar. Att man inte kan rida dressyr på en islänning, att det bara är en skogsmulle-häst.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Många gånger har jag har att "de där småhästarna är väl inget att ha eller rida" 
håller med #7 hör framförallt att isisar inte kan hoppa.
Då kan jag komma och stärka hoppfördomen, för jag tror inte heller att de kan hoppa!
Ja, jag har löshoppat en hel del hästar, även hoppat själv på dem, och över hindrena tar de sig ju om man ber dem, men om man kan kalla det hoppa? Det vette tusan…
Visst finns det några exemplar som faktiskt har "normal" hoppteknik, men annars är det diverse helikopterhopp, galoppsprång över eller vad tusan som helst… Sen att kunna taxera framför ett hinder och bedöma avståndet, ja det kan man väl knappast påstå att de är kungar på heller. 
Min egen häst kan inte hoppa. Alls. Sen jag fick hem henne från Island har hon klivit över alla stockar och liknande vi stött på, samma sak med diken. De större har hon klivit ner i för att ta sig över… Jag testade att löshoppa henne en gång. Det var tölt - stop - kliva över hindret - tölta vidare… En gång fick jag henne till att ta något typ av skutt över ett hinder. Men hoppa… Nää… Sen beror det väl på vad man menar med hoppa kanske. Men om någon säger "hästen kan inte hoppa" då är det för mig att hästen inte har någon vettig hoppteknik och alltså inte duger till tävlingshoppning, inte att den inte skulle kunna lyfta alla hovar från marken på samma gång…
Sen kan ju även tilläggas att på Island delas hagar av med stora diken. Hade ju vart lite småjobbigt om hästarna hoppat över dessa… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#11 Haha! Min häst kan inte heller hoppa, alls. Han springer fram, precis som din, stannar, snubblar över och försätter springa. Han är iofs lite synskadad, så det kanske är svårt att bedöma avståndet.
Däremot har vi några riktiga hopp pärlor i stallet som tillintet gör din teori :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#11 Min nuvarand isis är kass på hoppning om man får säga så, men däremot min förra islänning var faktiskt duktig, tycker jag, i alla fall minst lika duktig som de "vanliga" hästarna i stallet. Jag hade honom inte till hoppnig men han kunde i alla fall, han hade även gått hubertusjakter med föredetta ägare (har för mig att det är lite hoppnig i det?), har även en kompis vars isis är grymt bra på hoppnig. Utöver det så känner jag väl ingen superhoppare direkt, så jag kan väl hålla med lite halvt om påståendet, men inte fullt ut. 
#12 & #13 Självklart finns det även de islandshästar med bra hoppteknik, men jag skulle nog vilja påstå att de är mer undantag än regel… 
Det jag främst inte förstår är de som verkligen propagerar för att islandshästar kan hoppa, att de är jätteduktiga och att det är rent skitsnack att de inte kan det (observera att jag inte syftar på er nu, för det har ni absolut inte gjort, här i alla fall
), oftast yngre tjejer skulle jag tro, som kanske umgås mycket med "stora bruna"-ryttare, och där det fortfarande är lite status att kunna hoppa högst ungefär. I regel är ju inte islandshästen någon bra hopphäst, man skaffar den för gångarterna. Är man ute efter att hoppa, eller ha en bra allroundhäst väljer man en annan ras helt enkelt. Det är min åsikt, och jag tycker det är synd att folk ska försöka få en ras att verka vara något den inte är för att det är vad andra vill ha…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Brandy från Fors är ju annars "ganska" duktig på hoppning. 
Visst kan man hoppa med alla hästar, men jag kommer då aldrig förstå vad det är bra för. :P Jag trivs bättre med fötterna på marken. ;)
*ryser när jag tänker på senaste hoppningen* ;)

En tjej frågande mig om islandshästar ens kunda trava och än annan tjej ställde denna korkade fråga till mig när jag red på min islänning "Du,kan ens islandshästar galoppera? ja ba-de är väl klart de ända hon sa va-jaha de visste inte jag.
Men hallå hur dum får man vara!?? Blir lite småstör på vissa människor
#16 Fast det är väl inte jättekonstigt, vissa kanske uppfattar det som att de inte har extra gångarter, utan gångarter istället för andra. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#15 Jag Brandy är duktig :)
kissmekate.blogg.se

#17 jo de är väl sant men galoppera är väl endå självklart att alla hästar kan elr? :)
Kollade mest in för att läsa och kan tilläga att båda dem isirar jag har hemma galopperar lika bra som de övriga hästarna, både i hage och på ute ritt ;)
Alltid Oavsett

Va varför har du röd rosett i svansen på din isis de sparkar väll aldrig!
Mitt sto var en slå kula när hon kom från island, sparkade efter allt som kom för nära när man red,något hon har slutat med efter ca en månad.
Att isisar alldrig stegrar eller blir skrämda.
Islandshästar går inte att köra.
Angånde hoppning så hoppar alla mina isisar mycket bra.
Mitt sto har vunnit tävlingar mot andra hästar i hoppning.
Har märkt att hopp träningen har förbättrat tölten på två av mina hästar o traven på en som inte ville trava alls innan.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad