Tunn häst?
Hej
Min is Elfsri er tunn hva skal jag gjöra han får 6 och en halv kilo hö och 1 liter kraft foder.
han er den eneste av mine is som nu er tunn noen ide hva jag kan gjöra eller gi han.
jag prova med lusern men da fikk han diare jeg vet inte om det var av luser eller om det var en tilfeldighet
sen den gangen da jag ga lusern fikk han olje och tror heller at han inte tålte den

Vad ger du för kraftfoder?
Vad har höt för värden?
Hur gammal är hästen?
Rids den o i sånna fall hur mycket?
Du kan ha olja i maten o se över hö värdena.
Mina får ca 4kg hö dag o 1dl kraft o är långt från magra.
De får även havrehalm att tugga på. De står på spån i boxarna.
När de rids som mest får de 4dl kraftfoder o ca 5,5 kg hö o då jobbas de hårt.
Har ett mycket bra hö.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Glömde fråga hur ser tänderna ut?
Har den blivit kollad av en ducktig häst tandläkare?
Hade problem med vickten på en av mina.
Syntes inget i avföringen men tog honom till en bra tandläkare av andra orsaker.
Visade sig att han inte kunde tugga heltkorekt efter åtgärd blev han en tjockis.
Som monsi undrar jag vad höet har för värden samt vad du ger för kraftfoder?
Det kan absolut vara värt att testa lusern igen, lite i taget så det inte blir för snabbt byte. Hade du pellets förut kan det vara värt att testa strå.
Sen tänker jag även på mask, kanske kan vara värt att ta ett träckprov och kolla så inte det är orsaken?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
hej
han eter 1 liter kraft foder happy horse och hö jag kommer inte i håg hva de sa om mitt hö men skal colla på det.
han rides 4 til 5 dager i veckan han er nesten 6 år blir 6 år i mai 2010 setter inn et kort så kan du se om hva dere tycker man ser inte hans ribben men man kjenner dem
ja kansje jag skulle gi lusern och bet foder igjen ?
http://www.freewebs.com/stanleysiberians/ELDFARI-21-MARS-2010-090.jpg
jag har inte noe kort av han hvor jag inte sitter på
http://www.freewebs.com/stanleysiberians/ELDFARI-21-MARS-2010-017.jpg
ser han tunn ut?????
han eter och eter så det er inte det at han inte vill ha mat
har colla på masken och han har inte mask .

Tycker inte han ser direkt tun ut.
Inte fet som mina är men inte för tun.
Svårt på bild o med vinter päls.
Man ska kunna känna revbenen men inte kunna se dem på lite håll.
Kolla tänderna hos en riktig häst tandläkare,
Sen ge som beskrivet ovan.
#4 Nja, tunn kan jag inte påstå att han ser ut på de bilderna, men det är svårt att avgöra med all päls. Dock ser han muskelfattig ut. Vad innehåller Happy Horse fodret? Om jag vore du skulle jag se till att öka proteinmängden i hans fodergiva, och minska energimängden så mycket som möjligt. Proteinet är deras viktigaste byggstenar och det som krävs för att de ska bygga muskler och hålla ett fint hull. Får de för mycket energi i förhållande till protein resulterar det ofta i en bukig häst som inte bygger muskler.
Islandshästar behöver extremt sällan extra energi i foderstaten, då de klarar sig utmärkt på proteinet och använder det som energi.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
hans tenner er kolla på och alt er ok jag legger inn her på happy horse så kan du se hva det innholder http://www.gboots.se/filer/Dokument/happy_horse_sensitive_plus2.pdf
kan väre at jag moste gå til et anna foder vet inte?????
glömte ja han trenger mere muskler men er det inte så at han moste ha fett for och bygge musklene ? han har inte mycke muskler sen han er ridet men han er ung ennu så han rides inte hart.
jag river mitt hår sen jag vet inte hva jag skal gi honnom han trenger som du sier protainer
jag ser at fodert inneholder lucern
Kornflingor, vetekli, alfalfakross, äppelsirap, majsflingor, lucernhack, mosat äpple, mald linfrö, majskorn,
lufttorkat betesgräs, sockerbetspellets, örter (koriander, fänkål, timjan), risgroddar, korngroddar, kallpressade
oljor, kalcium, Original KANNE Jäst Spannmål (3%), hampoljskaka, havssalt, öljäst, vetegroddar, vitlök,
Himalayasalt, kummin, solrosfrön, veg. oljeblandning (majsolja, linolja, solrosolja), morrötter, maltjästextrakt,
bananmjöl, dikalciumfosfat, ingefära
de
kt
kan jag gi noe lucern på morgenen? och dele kraft fordret up så han får kraftfoder middag och kveld sen han skal ha 1 kg kraftfoder
eller er det bettre och gi dette fodret som heter iform och lusern ved siden av?
MÜSLI: Ångkokt valsat korn, Ångkokt valsad majs, Hömjöl, Kli av skalad havre, Linfrökaka, Melass, Melasserad betpressmassa, Havreolja, Sojamjöl, Johannesbröd, Potatisprotein, Sojaolja, Kortkedjiga frukto-oligosackarider, Äppelcidervinäger, Koksalt, Mineraler, Vitaminer.
Jag hade faktiskt tagit bort det där fodret helt, och ersatt med lusern. Om du inte har en uträknad foderstat som säger att han absolut behöver det där? Jag skulle jättegärna vilja se en höanalys om du har en.
Men i alla fall, korn är energi, mer energi än havre till och med. Så det ser jag ingen användning för, inte heller en hel del av det övriga innehållet där. Sen undrar jag varför du ger honomett helt kg av det? Enligt sidan du länkade till står det 500 g/dag till en 500 kg häst. Och då är det antagligen också baserat på varmblodiga hästar och inte islandshästar, som sällan kräver kraftfoder alls. 1 kg av det fodret är alltså dubbelt så mycket som rekommenderat till en stor varmblodshäst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ser mycket i det fodret som inte är bra ex en massa socker.
Socker är inte bra för hästars matsmältning.
Om du vill forsätta med kraftfoder ge då utan en massa socker.
Hö analysen är välldigt vicktig i detta fallet då du tycker din häst är tun.
En gammal Islänning o häst tränare bosatt i sverige sade en gång till mig att en islandshäst ska aldrig ha mer än 5dl kraft foder o då ska den gå o jobba hårt.
ok jag skal kolla på mitt hö analyse som jag fikk bare jag finner den.
når det gjelder sukker så er det jo masse sukker i betfoder?
min andre ponny var inte is honnom fikk 250gr lusern 2 ganger om dagen er det nok for min is eller skal han ha mer eller mindre?
hej
glemte och si at min is når jag kolla på det fikk 400 gr kraftfoder så det var min travar som fikk 1 kg så jag sa fel

Betfor är inte bra igentligen för hästar pga socker nivån.
#13 Lusern är ingen fara, det är grovfoder så det är bara att "ösa på"
Nej men använder du strå kan du gott byta ut en del av höet mot lusern, ifall det är sämre värden i höet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Ge lucern i första hand. Skulle han bli lite lös i magen så avvkta och se om det stabiliserar sig, men gör du bara en vettig övervänjning till lucernet bör han inte få problem.
Han ser inte mager ut, bara muskelfattig såvittt jag kan bedömma. Skulle han tappa i hull så att han verkligen blir smal/mager, och ökad lucern inte hjälper, så hade jag gett kornkross +lucern.
De flesta pelleterade kraftfodrena består till stor del av korn (eller majs eller annan stärkelsekälla) i vilket fall, lika bra att ge det i ren form, billigare och man slipper socker och konstigheter plus att man enkelt kan reglera mängden som behövs i förhållande till annat som ges (hö, mineraler, lucern etc).
Kan inte se någon anledning till att du ska ge honom något pelleterat färdigfoder som det verkar. Och inte korn heller omhan inte blir smal.
Men ge lucern först och främst. Kan du ge mycket av, det räknas som grovfoder (även lucern i pelletsform). Kanske mineraler av något slag ifall du inte har analyserat hö och foderstat, B-vitamin nu när de fäller är också bra och inte så lätt att överdosera.
De flesta hästar behöver faktiskt inte kraftfoder.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
ok takk for hjelpen jag vill prova det och se om det hjelper han er riden en del så jag fattar heller inte hverfor han inte har noen muskler men det kommer vell etter vert men når jag ser på kortet jag har av han da han kom i april 2009 så ser jag at honnom har forandret seg sen da var han verkelig liten och tunn
men provar och se hvordan det fungerer
jag har nu lagt upp hans foder han får 2 kg hö morgen och middag det er etter jag har ridet får han 1 kg hö och 0,5 lusern och lite krossa kosn etter midagen ca kl 1800 får han 1 kg hö i haven med de andre och kveld ca kl 2300 får han 2 kg hö och 0.5 lusern så får jag se om han legger på seg lite.
hvor lang tid kan det ta for jag ser noe skilnad?

Fotta nu o gemför bilder om en månad du kommer känna skillnad tidigare.
Så 6kg hö sammanlagt? Prova att öka, om han äter det.
#21 Det blir ju 6 kg hö och 1 kg lusern. Och jag skulle inte öka högivan innan jag hade koll på värdena, ifall det är låg proteinhalt. Då råder jag hellre att öka luserngivan efter hand.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#22 Tycker bara att 6-7klg hö är ganska lite på en tunn häst.
#23 Det beror som sagt helt på värdena, varför hästen är tunn. Äter hästen ett hö med hög proteinhalt och lågt energivärde så ska inte hästen vara tunn på 6 kg hö. Därför tror jag att det är värdena som spökar och därmed bör luserngivan ökas, inte höet (om vi inte får ta del av analysen så det kan uteslutas).
Min egen häst har en vinter gått på 5 kg hösilage med väldigt bra värden (med halm som tuggkomplement) och klarat sig alldeles utmärkt då hon fick i sig allt hon behövde. Hårt tränandes tävlingshästar och avelshingstar gick på samma hösilage, 7 kg om dagen, och var i perfekt form.
Så mängden säger oftast väldigt lite, och när det handlar om 6 kg hö så ska det räcka, om det inte är usla värden och då är det lusernet som bör höjas för att det ska bli någon vettig effekt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
ja jeg tror inte at han behöver noe mere enn 6 kg hö sen han får 1 kg lusern och noe korn han var i godt hold til jag startet och gi han happy horse och den fikk han inte mycke av han fikk typ 4 dl når jag hadde ridet honnom och jag red han annan vär dag.
men han er så at man kan inte se hans ribben men man kjenner dem godt når man tar på han och trykker til lite.
jag har prova honnom nu efter ridningen för jag satte upp hva han skulle ha så ga jag honnom 1 kg iforma musli och 0.5 kg lusern 1 kg hö och så ga jag på morgenen 2 kg hö och 6 på kvelden 1 kg hö och på kvelden 2 kg hö och 0.5 kg luser och han eter alt du kan inte se noko det er rent alt er borte och jag tar han inn for at han kan ete sin mat i fred så min C ponny inte skal jaga på honnom.
all mat er borte inte et stå hö igjen.
så jag gir i steden for musli lite korn efter ridning och Eldfari eter alldri noe igjen.
jag tyker inte och öka hans hö det er bettre han får ha 6 kg och lusern så får han komme inn når han eter 1 av hans måltid så han kan stå i fred.
han eter sin mat så legger han seg ned och sover et tag så vill han ut.
vill holde han på dette nu och se om han legger på seg lite det kan väre at han inte passar på åpen lösning och at min C ponny har jagat på han når han eter
#25 Det låter som att han är i perfekt hull tycker jag, för det är så det ska vara, man ska kunna känna revbenen men inte se dem.
Men lite extra protein skadar inte, framför allt inte från grovfoder, så han får lättare att bygga muskler.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Håller med #26
ja kansje det men tyker han er tunn hvor hans hofter er fatter dere han går så mycke inn ved hans hofter? och jag tycker han er tunn over ryggen kansje jag har fel
#28 Det låter som att han kräver mer protein. Så jag råder dig fortfarande att öka lusernet, om du inte har någon höanalys vi kan få ta del av?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
jag har öka lusern til 1 kg delt på morgen och kveld och han eter
jag kom på at ner jag fikk dem var de begge så små och tunne så jag ga hö och lusern och kraft vitamin pellets och de la på seg och vokste hans hofter skal inte stå ut det skal gå lite inn men inte mycke ved hans hofter tenker at viss jag ser at han blr tjukk så kan jag bare halvere fodret lite better tjukk enn tunn sen han moste ha noe och bygge muskler på och det er fett
stemmer inte dette?

Jo det är lättare att bygga muskler av fett.
ja får se hvordan det fungerer 
ja ha min is er i alle fall litt mere busig moste jag beretta red honnom i dag och han for rundt som en vind
jag er glad at min sdael er god så jag sitter kvar bara det var legge på lite fett på sin kropp han skulle gjöra