Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 4658 ggr
Maja
0

Förbereda inför tölt

Hur förbereder du inför tölten? Låt oss säga att du har skrittat och ska komma fram i tölt. Hur gör du?

MusCarro
0

Mycket samling innan tölt i skritt. Sedan halvhalt, samling och in i tölt. Man ska inte "släppa ner" en häst i tölt då de oftast blir för framtunga och får inte med sig rumpan. Tölten bygger ju från baken och att de "lättar" framtill… :)

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Alex
0

Jag börjar med små förberedelser i skritten, långt innan jag har planer på att börja tölta. För det är himla bra träning att bara samla i skritten ordentligt. Så det blir rejäl samling, dvs driver fram hästen ordentligt, men samlar in energin så hästen inte går snabbare framåt, utan trampar under sig, sänker bakdelen, lättar i framdelen och trampar på ordentligt utan att ta sig framåt värst snabbt alls (drömmer vore ju att få en häst att trampa på stället Flört). När hästen gör det bra och avslappnat så "släpper" jag fram den i tölt, blir väl en knuff med sätet tror jag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

jep gjör som Alex sier sen jag var på  trening med min is på  onsdag och  så  sier min trener gratis din häst har lagt  av sitt  grisepass alex sa gjör så  och  så  och  så  gjorde jag och  nu  töltar is som en prince hadde jag alldri trodd sen han gikk bare i  grise pass för ut

may-britt
0

och trena i  skritt och svenga han bog och  så  hans rumpe viktig at du  kan styre bogen och  bak part så  han fattar det med sjenklene och  lärar och  bruke sin bakben rett

Maja
0

#1 - Precis det jag har märkt på många, att de släpper fram hästen i tölt. Ingen bakdel alls och ja, då blir det ju inte bra.

Ja, jag gör som ni. :)

may-britt
0

nei den felen jag gjorde med min unge häst var och  sleppe honnom frem i  tölt för han ville lystre hva mine ben gjorde han gikk i  mot mine sjenkler ikke mykke i  venstre verv men i  högre så  jag fikk gå  til bake noen skritt och  trena flutte bogen och  flytte bakpart nu lystrar han mine ben och  da kan man få  bak bena med uten bak ben inte noe tölt men som Alex sa och  nu  töltar han rent så  nu travar jag mycke på  volter och  mycke fri galopp