Förbereda inför tölt
Hur förbereder du inför tölten? Låt oss säga att du har skrittat och ska komma fram i tölt. Hur gör du?
Mycket samling innan tölt i skritt. Sedan halvhalt, samling och in i tölt. Man ska inte "släppa ner" en häst i tölt då de oftast blir för framtunga och får inte med sig rumpan. Tölten bygger ju från baken och att de "lättar" framtill… :)
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Jag börjar med små förberedelser i skritten, långt innan jag har planer på att börja tölta. För det är himla bra träning att bara samla i skritten ordentligt. Så det blir rejäl samling, dvs driver fram hästen ordentligt, men samlar in energin så hästen inte går snabbare framåt, utan trampar under sig, sänker bakdelen, lättar i framdelen och trampar på ordentligt utan att ta sig framåt värst snabbt alls (drömmer vore ju att få en häst att trampa på stället
). När hästen gör det bra och avslappnat så "släpper" jag fram den i tölt, blir väl en knuff med sätet tror jag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jep gjör som Alex sier sen jag var på trening med min is på onsdag och så sier min trener gratis din häst har lagt av sitt grisepass alex sa gjör så och så och så gjorde jag och nu töltar is som en prince hadde jag alldri trodd sen han gikk bare i grise pass för ut
och trena i skritt och svenga han bog och så hans rumpe viktig at du kan styre bogen och bak part så han fattar det med sjenklene och lärar och bruke sin bakben rett
#1 - Precis det jag har märkt på många, att de släpper fram hästen i tölt. Ingen bakdel alls och ja, då blir det ju inte bra.
Ja, jag gör som ni. :)
nei den felen jag gjorde med min unge häst var och sleppe honnom frem i tölt för han ville lystre hva mine ben gjorde han gikk i mot mine sjenkler ikke mykke i venstre verv men i högre så jag fikk gå til bake noen skritt och trena flutte bogen och flytte bakpart nu lystrar han mine ben och da kan man få bak bena med uten bak ben inte noe tölt men som Alex sa och nu töltar han rent så nu travar jag mycke på volter och mycke fri galopp