Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1759 ggr
Maja
0

Problem med snön?

Har ni råkat ut får några problem med hästarna på grund av all snö i år?

Maja
0

- Ridhuset har blivit helförstört, taket rasade in. Ska byggas ett nytt, men det lär dröja.

- All snö rasade ner från taket på stallet och knäckte sönder två hagar (stolpar och elband gick av, hagarna ligger utanför stallet).

- Många av vägarna går inte att rida på nu på grund av alla snövallar som blockerar dem (jag vill inte klättra över en tre meter hög vall för att komma in på vägen). Sedan är vägarna inte heller skottade och det känns lite osäkert att traska omkring i meterdjup snö när jag inte vet hur det ser ut under snön.

Killen
0

Vid utsläppet på julafton så rasade massa snö ner när min häst skulle ut på honom. Det var så mycket snö att den som ledde hade ramlat omkull.

Min häst drog till skogs…

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

Vi har klarat oss riktigt bra, förutom att det bara finns tre ställen att rida på, paddock, längs en grusväg med en del trafik eller runt kommunens ridstadio där det är plogat.

Förre vinter var värre för min del då jag och min medryttarhäst gick omkull när vi skulle över en snövall och det var is på andra sidan. Är sedan dess svagare i vänster ben och mycket mer försiktig när det gäller snö och hästar.

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är vårt ridhus fint? ObestämdFlört

740tjejen
0

usch hur gammalt var det.

Killen
0

#4 oj då Förvånad

kissmekate.blogg.se

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 - Vet inte riktigt, men det var ju inte ett riktigt hus om man säger så, utan mer ett stort ridtält med en kraftig stam i stål. Så här ser det ut från sidan idag…

#6 - Ja, usch. :( Riktigt dumt, för det var det enda stället med vettigt underlag som jag kunde träna bra på…

selfrejection
0

#7 Vad tråkigt! Vi har bara en vanlig paddock, men snön har förstört den också på kortsidan där all snö blivit uppplogat. Men det är ju inget jämfört med hur det är för dig!

Maja
0

#8 - Paddock har vi också, men den består till 98% av is och vattenpölar. De små gruspartier som är synliga är stenhårda och ojämna. :) Jag vill ha vår! :)

Killen
0

#7 kan tänka mig.

I våran ridvolt är det just nu bara is förutom på en lite plätt i mittn, där är det snö men så att man kan rida på iaf.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#10 - Skönt att det inte är helt hopplöst ändå! :) Jag kom nyligen på att vi har en stor vändplan ett par hundra meter ifrån stallet. Den leder till en bilverkstad som oftast är stängd (har alltid varit det när jag har ridit förbi) och nu när marken är hård och täckt med snö så förstör vi den inte. :) Där kan man ju ha lite voltarbete! :)

Killen
0

#11 Smart!

Men nu kommer vi få 5-7 plusgrader en tid så jag hoppas att volten smälter snabbt

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Åh, vad skönt! Jag tittade just på vilket väder vi kommer att få och självklart så ska det regna på fredag morgon när jag har bokat in min tränare. :P Hade vi haft ridhuset så hade det ju varit okej, men nu måste vi ju vara utomhus. :P

Killen
0

Så typsikt :)

Men har du tur så kanske det är uppehåll just då :)

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Ja, eller så får jag rida med paraply! ;)

740tjejen
0

Hade ju blivit bra med lite miljöträning samtidigt då. Inte alla hästar som skulle acceptera om man red med paraply.

Maja
0

#16 - Helt klart! :D