Ojdå. Trist att det ska behöva bli så…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jo, visst är det trist, men jag tycker ändå att det är skönt att veta att SIF tar sådant här på allvar. Det rör sig ju inte om några små saker…
Det var det jag menade med trist, att sånt händer, speciellt när det handlar om såna "stora" personer inom islandshästvärlden. Själva avstängningen är inte trist, för den har hon ju antagligen förtjänat.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jo, precis. Hon är ju en förebild för många, framförallt unga ryttare. Jag undrar hur det kommer att gå nu, speciellt med alla hästar som är på träning hos henne.
Har ju själv kommit fram till att detta kan vara en STOR anledning till att min Lyfting är så orolig och "galen" som hon är…Madelen har nämligen ridit in, tränat och visat min dam… Och är man så "vild" så att inte ens Johan Häggberg vågar sitta på henne så är ju något fel… För i övrigt är hon underbar… Men när det kommir till vissa grejer och ridningen så är hon extrem… Eller jaa hon var tills hon kom till mig :) Det är en HELT annan häst i dagsläget… 
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
#5 - Åh, vad kul att höra! :) Ja, inte att hon har tränat hästen, men att hon är fin idag!
Mitt sto har ju också varit där, men hon var förmodligen inte så lovande, så hon fick inte lika mycket träning. Men jag har en vän vars sto var där och blev rätt så förstörd, men är tack och lov bra idag.
#6 - Precis, helt otroligt hur så lite egentligen kan påverka hur häster blir, och vi har alltid skyllt på pappan till henne då förra ägaren har en halvsyster till Lyfting med samma pappa, men hon är inte så extrem mest pigg och sprallig… så när jag hörde detta utav Johan Häggberg så börjar man ju fundera… Är så glad att jag lyckats med henne :)
Caroline Nygren

#2 Vad är det det handlar om? Köpt häst av henne för länge sen, men den är såld nu. Vore intressant att veta vad hon gjort. Det kan inte vara bra för henne affärsmässigt och ekonomiskt. Hoppas andra får sig en varning. Tycker det är jätte bra att SIF håller ett öga på profesionella tränare!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#8 - Tjaa, nu har jag ju inte fått läsa allting skriftligt, men jag har fått höra ett par saker från olika personer och när de säger samma/liknande saker så bör det ju i alla fall ligga någon sanning i det.
Jag vill inte skriva ut exakt vad jag har hört då jag som sagt "bara" har fått höra och inte har någon källa som bekräftar att det stämmer helt och hållet men det rör sig om att hon har använt otillåtna redskap vid träningen av sina hästar, bland annat el.

#9 Hmm. Läskigt. Hoppas ingen anlitar henne mer.
Anne
Dock kan ju tilläggas att det inte kommit ut någon information om anledningen till avstängningen alls (från SIF alltså) så det som "finns ute" är enbart sånt som kommer från andras munnar. Något som kan vara bra att tänka på…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#11 men oavsett vad det är, så måste det vara något allvarlit, för smågrejer blir man inte avstängd!
Anne
#11 - Ja, det har du helt rätt i! Men en av mina källor har en vän som har jobbat där och sagt att h*n har sett saker, så lite sanning ligger det nog i det hela.
#12 Jo, absolut! Jag säger inte alls att hon är oskyldig eller att det är något "milt", jag har hört sånt som jag tror på…
Ville bara göra klart för alla att SIF inte gått ut med någon information om varför hon är avstängd, så det finns ingen officiell anledning till avstängningen, förutom att hon gjort "överträdelse mot FIPOs uppförandekod om hästens väl vid träning och hantering av hästar". Sen exakt vad hon gjort har de inte gått ut med officiellt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag hamnade här ifrån en annan iFokus sida…
Jag tycker att det är ganska osportsligt av er att sitta och skriva rätt så otrevliga saker om Madelen när ni faktiskt inte ens har en aning om vad som har hänt utöver att det just hänt något. Tilläggas bör ju att Madelen blivit ganska dömd på förhand och att man inte borde uttala sig om saker och ting innan man vet vad som egentligen hänt.
Jag känner inte Madelen personligen jag tycker bara att det är helt sjukt otrevligt och osportsligt av er att sitta och skriva sådana här saker i ett öppet forum.
MusCarro: Det är alltid lätt att skylla saker på andra, men att säga att din häst är galen pga en annan person verkar ju lite väl dumt.
Gyllir: Varför önskar du en annan person olycka? Du vet ju faktiskt inte vad som har hänt?
Alex: Man ska inte tro på allt man hör.
#15 Jag tycker jag har varit ganska tydlig i mina inlägg att SIF inte gått ut med något officiellt om avstängningen så man ska tänka på det och inte tro på allt man hör? Sen om jag tror på den info jag har fått från mina källor, det är väl upp till mig? Jag har ju fortfarande inte skrivit vad jag hört och att det garanterat är sant?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#15 - Skrev att det KAN vara en stor anldening till hur hon är. Säger inte att det kan vara ENDAST därför då hon är som hon är min häst. Men om man lämnar bort hästen i ett "skick" och får tillbaka den i ett annat så är det ju uppenbart att något hänt under tiden.
Caroline Nygren
Jag måste säga att om man är landslagsryttare så ska man inte behöva bli avstängd, man är ju faktsikt en förebild. Jag har absolut ingen aning om vad som har hänt och ska inte säga något mer om det…

Jag tycker det är ganska osportsligt att använda träningsmetoder som orsaker en avstängning, oavsett vad som har hänt.
Anne
#19 Varför det? Det är ju faktiskt hur man behandlar hästen till vardags och inte bara till tävling som är det viktigaste! (enligt mig iallafall…) Vet inte om någon mer känner så?
#20 Fast träningsmetoder använder du väl just till vardags och inte på tävling? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#21 Det var det jag menade, att det är viktigast hur man behandlar hästen till vardags, även om man ska uppträda "korrekt" på tävling också :)

För mig spelar det ingen roll NÄR du behandlar hästen illa, tror inte heller det speler roll för hästen. Tycker man alltid ska behandla hästen väl.
Anne
#22 Jaha, läste igen och tror det blev en missuppfattning. I alla fall jag tolkade #19 som att det är lika fel att använda träningsmetoder som orsakar en avstängning, alltså helt rätt att ge en avstängning. Skulle tro att du tolkade det som att det är fel att använda träningsmetoder som orsak till att stänga av någon? Jag tror att det är ett litet stavfel bara, och ska stå orsakar istället för orsaker egentligen. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport