Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 8563 ggr
Killen
0

trav

Skulle vilja ha tipps på hur jag ska få min häst att trava. Utan ryttare är det inga problem.

Men när jag rider vill han bara tölta. När jag ska trava måste jag luta mig framåt och ha långa tyglar, men lägger jag till skänklen eller tar i tygen så töltar han.

Har tänkt på cavaletti, men jag själv är rädd. Eftersom vi har gått omkull så är jag rädd att han ska lägga in tölt och snubbla och ramla.

Men om man skulle träna med cavaletti, hur långt avstånd ska det vara mellan bommarna?

Några andra bra trav tipps?

kissmekate.blogg.se

Alex
0

Hur är hans trav utan ryttare?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

selfrejection
0

Jag red en sån här häst för några år sedan och där gick det inte ens att trava när man stod upp med långa tyglar. Han tog bara några travsteg ibland när man fattade galopp, så du kanske kan prova med det? :)

Maja
0

Min förra grisepassare ville inte trava ett enda steg i början. Jag övade på att ha honom lite småställd och driva, driva, driva med lite halvlånga tyglar och efter ett tag så släppte det och han hittade traven.

Cavaletti vet jag tyvärr ingenting om, rider aldrig sådant. Hoppas att någon annan vet! =)

Toltaren
0

Att rida på små små volter är alltid bra annars, det får oftast hästen att söka sig neråt mot traven. Såklart får du ju göra volterna större när den väl travar :)

Killen
0

Tack för svar.

Tycker hans trav utan ryttare är bra-> trav , men jag är inte så bra att se taktfel.

När jag fattar galopp så tar han tölt eller pass, så det går inte.

Om han ska trava måste jag luta mig framåt, ha långa tyglar, då kan det gå, men hällst vill han tölta. Om han travar och jag bara rätar upp mig så går han över i tölt.

Ska pröva med små volter, dock går han över i tölt om jag rör tyglarna så får se.

kissmekate.blogg.se

Toltaren
0

Har du testat att använda halsförlängare och longera? På så sätt släppte iallafall min häst efter bra efter ett tag och började självmant söka sig neråt. Även sedan med ryttare. Träna på att du själv inte hänger dig för mycket framåt när du gör en travfattning, utan lätta bara lite i sätet, tryck lite på manken, bjud honom att trava framåt utan att ta i tyglarna (med halsförlängare då) och om han då tar säg 3 travsteg så kan du vara nöjd med det, sakta av, utan att dra honom i munnen helst och berömma jättemycket.

Alex
0

Du har inte haft ut en equiterapeut eller kiropraktor som kollat på honom nyligen? Annars kan det vara värt att börja i den änden. En häst som bara töltar så, får lätt spänningar framme vid bogpartiet bl.a, vilket ju även bara blir värre ju längre tid det går. Så det är mitt första förslag.

Sen har jag för mig att du skulle börja rida för tränare snart, eller minns jag fel? För i så fall bör du ta upp problemet med honom/henne och säga att du vill träna på det. För det finns voltövningar som får töltiga hästar att gå ner mot trav, dock kan jag inte förklara dem nåt större här, för man bör absolut ha med en tränare till en början, för det är rätt svårt, så det är inget man gör efter beskrivning. Men det går i alla fall ut på att böja, ställa och sänka huvudet på hästen på en volt (i tölt, även om man börjar i skritt) vilket till slut får den att vilja gå ner i trav.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Killen
0

#6 har inte prövat med halsförlängare.

#7 Nej ingen utbildad har kollat honom, förutom en bekant när han var ny. Då var han stel i höger varv, var som en helt annan häst i det varvet och hon kände det, men det har gått över för nu är höger varv bästa varvet.

Japp, om 1½ vecka ska vi börja med att rida fär tränare, så jag hoppas att hon kan lösa det, det kanske bara jag som gör fel helt enkelt.

kissmekate.blogg.se

Alex
0

#8 Ja okej, vad bra. Fel behöver du absolut inte göra, man måste ju lära sig innan man vet hur man ska göra. Det är inte det lättaste med alla hästar. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

filipuss
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst var som din förut, ville jag trava så blev det tölt istället osv.

Red som du, dvs lutade mig framåt och gav han långa tyglar. Det var fel, ingen trav (eller jo, väldigt fyrtaktig, markbunden trav) så då försökte jag på lite andra vis..

Satt i sadeln, såg till att jag kände båda sittbenen och "öppnade upp" knäna, svårt att förklara men jag liksom öppnade upp mig med knäna. Tänk dig att du vrider ut knäna lite, så att dom inte ligger mot sadeln så mkt. När jag hade gjort det, tänkte jag trav, jag tänkte att jag drev hästen mot trav hela tiden. Mina knän som gärna vill hålla om fick jag jobba med att inte hålla om sadeln, utan dom skulle vara öppna. Sen drev jag, på halvlånga tyglar, satt ner i sadeln och med knäna "öppna" och tänkte trav. När hästen ökade så fick jag lyssna noggrannt, var det trav eller tölt. I början var det travtaktig tölt. Men efter att ha tränat så varje gång vi red så till sist tog han sina "första" rena steg i traven under ryttare!

När han travade rent några steg så bröt jag av till skritt innan han började tölta. Och så har jag fortsatt, i 1 år ungefär. Vi töltade givetvis ibland, och busgalopperade ofta. Men när jag öppnade upp mig mer så var det som om det blev lättare för han att trava. Dock ska man bara följa med i traven då, även om det kanske känns lite skumpigt.

Och du, nu när det är snö - löslongera i trav i snö. Mkt bra träning! Ut o klättra, galoppera mkt.

Bifogade en bild på hur det såg ut förut, fyrtaktig trav och jag lutar mig framåt.

Här är en bild från i höstas när jag sitter ner o bara driver han framåt, med öppna knän: http://www.pixbox.se/pic_show_id29347448.html

Lycka till!

Killen
0

Jag förstår hur du menar, har fått det tippset av en vän, men som du också skriver, det är svårt att inte knippa med knäna, specielt i traven om man ska sitta ner.

Men det blir till att öva helt enkelt.

Btw, vilken skillnad på bilderna!

kissmekate.blogg.se

Killen
0

#10 Övade idag på det du sa, att sitta ner och inte knippa med knäna. Det gick bra, fast vi red ut och då brukar han ha lättare för trav. Fast han slängde in något töltsteg, men jag tyckte han var duktig :)

kissmekate.blogg.se

filipuss
0

#12 Bra! Fortsätt så! Det gör inget i början om han väljer nåt töltsteg men tänk hela tiden trav när du rider.

Lycka till i fortsättningen! Glad