Pälsätare
Unghästen i stallet har pälsätare. Dessa fick han från förra stallet och jag är rädd att stoet kommer att drabbas. Båda två har behandlats för det och jag har *peppar peppar* inte sett någonting på stoet än.
Han kom för lite mer än en månad sedan och har sett lite "tuffsig" ut i pälsen på grund av pälsätare, gått i samma hage som ett par andra unghästar (som har tuggat av hans man) och ja, han ser ju rätt så "ful" ut i pälsen nu. Idag så tyckte jag nästan att han såg värre ut än sist, men det kan ju bero på att han fäller nu också.
Som jag sade så har jag inte sett någonting på stoet än och jag hoppas att hon klarar sig. Men jag undrar om hon garanterat har klarat sig? Jag menar, de har stått med varandra i över en månad nu och hon har ännu inte drabbats. Kan det komma senare eller borde hon ha drabbats redan om det nu är så att hon kommer att drabbas? Kan jag känna mig lugn?
Har en kompis som hade bekymmer med detta för ett par år sedan på sina båda ponnyer, Men hon använde Switch och det fungerade bra. Men du måste upprepa behandlingen flera ggr för att få bort alla äggen också. Ungefär som med löss. Följ doseringen på flaskan. (Pälsätare står nog inte med.)Sen vet jag att man kan använda Etotal också men det är GIFTIGT! Använd skyddskläder, handskar och munskydd och ha bra ventilerat. Kanske gasmask till hästen också
. Det är rätt smittsamt ( alltså pälsätarna) och kan vara rätt bökigt att få bukt med. Men det går. Men jag vet att hon brukar ha båda ponnyerna klippta nu för hon vill absolut INTE ha odjuren tillbaka. Det funkar bra iallafall. Lycka till!
God Natt!
Mvh.Carro.
PS! Veterinären kommer förresten idag fredag och kollar Bangsis "utrustning". 
Ja. han ska vaccinera alla tre också klart.
Och Ja. Jag vet att jag är nojjig!!!
Men då får ni tycka det då.Haha!!

Men jag vill ha koll på läget sas. Han är säkert inte klapphingst, men ändå! Jag har ju som sagt inte haft hingst tidigare, utan det har varit tillfixat redan så jag har ju inte precis brytt mig, om man säger så. Men Ni kanske kan hålla en liten tumme iallafall även om ni tycker att hans matte är en aning knasig…

" Hoppas att det blir dubbelt kul!!!"
(Tur att jag är ledig i morgon det blev sent detta).
Det är nog lugnt, har hon inte visat tecken på det än har hon nog inte fått det. Sylgja fick ju pälsätare första vintern i Sverige, gick tillsammans med ett drygt tiotal andra hästar, hon var den enda med pälsätare. Och då behandlades hon inte ens, då hon inte kliade sig eller något, så hon hade dem kvar tills vinterpälsen var borta. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Oh, tack för svaren!
#2 - Skönt, då kan jag nog andas ut! :)
Ni verkar ju kunna det här, om man använder Switch, hur många gånger ska man använda det och hur ofta?
#4 - Jag vet tyvärr inte, men hoppas att någon annan gör det! :)
Däremot har vi funderingar på att klippa unghästen med pälsätare. Frågan är om det är bra eller dåligt? Är risken för att de "hoppar över" till andra hästen större då?
#4 Jag vet inte, då jag inte behandlat med Switch själv. Men man bör väl gå efter rekommendationerna på flaskan.
#5 Det kan ju fungera som tillfällig lösning, men inte permanent. Så jag tycker det vore rätt onödigt… De kommer antingen vara gömma sig i manen och svansen tills det finns päls igen, eller så är det möjligt att de stora dör, dock har de ju garanterat lagt ägg, som kan överleva i nåt år eller så, och kläcks lagom till nästa vinter…
Så behandla på nåt sätt bör göras i alla fall, om man vill bli av med dem helt. Antagligen var det ju så med Sylgja, hon fick ju tillbaka pälsätare i år, två år efter senast (när hon inte behandlades). Antagligen var det då äggen som kläcktes…
Lusschampo är väl det bästa att använda egentligen, då pälsätare är löss. Men det kan ju vara svårt nu på vintern om man inte har varmstall, så det är ju om man kan vänta ett tag i så fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#6 - Behandlat har ägaren gjort med Switch. Så fort det är lite bättre väder så kommer vi att ta en storrengöring av honom med dusch (lusschampo). Vi får hoppas att han blir bättre helt enkelt!