Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 2826 ggr
Maja
2010-03-05 20:01
0

Handhäst

Hur vill ni har er handhäst om ni rider med sådan? Ska den gå på höger sida, vänster sida eller bakom er? Vill ni ha den i grimma eller träns? Vad har ni för utrustning?

Alex
2010-03-05 20:09
0

Träns, med uppknäppt tygel på ena sidan, dvs tygeln sitter fast i yttre bettringen, löper igenom inre (under hakan) och sen genom båda mina händer (så jag bara håller som en vanlig tygel). Hästen ska vara på min högra sida, eftersom jag vill ha mig närmast trafiken om jag rider vid en väg, så inte hästen kan vända sig ut mot bilarna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

740tjejen
2010-03-06 21:46
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hästen på höger sida, träns eller grimma beroende på häst. Har delta och grimskaft eller bara tyglar. De förra hästarna jag hade kunde skimmel gå lös bredvid när jag red den andra, men det funka inte tvärtom.

monsi
2010-03-07 21:09
0

Gärna träns men beror lite på vilken häst jag rider o har i handen.

Ena tygeln genom bettringarna men bägge fast i bettet.

Hur jag håller  tygeln beror på vilken häst som är vid sidan om.

Grimma med hingst kedja på unghästen om det bara är två hästar, har då kedjan under hakan löpande.

Brukar ha tre hästar med ut o då sitter unghästen fast i en gjord på mellan hästen med ett grimskaft löpande under hakan o ett extra fästat i ringen.

Har alltid med kniv fall i fall att.

Toppen sätt att lär den trafik o komandon, o bära sadel mm

Försöker ha dem på varjerande sida om det gäller motion för att få mer liksidighet.

Har jag en häst som är stel i ena sidan har jag den med en sidan mot mig.

Får på det viset en mjukare sida utan att hästen tycker det är jobbigt.

Har fått kretik för att jag rider med flera hästar, men det är från ej häst kunniga som inte vet att det är säkrare att ta ut en ung oerfarenhäst i trafiken bunden vid sidan om en trygg o trafikvan häst än att ut o gå med den själv på vägarna.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

FeliciaS
2010-03-08 21:03
0

Jag tycker det är bra att variera sida. Beroende på varför man har en handhäst kan man ha antingen grimma (gärna repgrimma) eller träns. Är det en unghäst som inte är helt van vid träns kan man börja med grimma. Självklart är det viktigast att ta hänsyn till vilken typ av häst (eller ja, hästar, för man rider ju på en) man har och vad syftet är.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus