Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettavel
Läst 1551 ggr
Titti74
0

Hingst godkänd utomlands.

Jag har en hingst som är avelsgodkänd i Tyskland . Han är visad,men inte godkänd i Sverige. Nu har jag hört ryktesvägen att det jobbas för att man ska få använda dem i avel. Är det någon som vet något om det och hur funkar det i dagsläget??

/Titti

Alex
0

En importerad häst som är godkänd i ett annat FEIF-land ska vara godkänd automatiskt i Sverige. Det är några tester som ska genomföras, bl.a spattröntgen och CEM-test. Sen såklart även lösa betäckningslicens, men efter det ska det vara fritt fram.

Är en häst bedömd och godkänd följer ju bedömningspoängen med även om hästen flyttar. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Titti74
0

Följdfråga:Vad är CEM-test och vart vänder man sig då? /Titti

Titti74
0

Jar tar en fråga till: I passet finns en stämpel där det står:

"Verbandskörung durch die Landwirtschaftkammer Westfalen-Lippe "gekört" " På denna stämpel är det datum å signatur.

Nån som kan översätta??

Alex
0

CEM är en bakteriell livmoderinfektion som ett betäckt sto kan få om hingsten bär på det. Så det är bara att testa så hingsten är fri. Tror att det är två såna tester som ska göras med ett visst mellanrum, men jag är inte säker.

Kontakta SIFs avelskansli, så kan du säkert få information om allting. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

Hihi, bra att du har koll på det här Alex! =)

Titti, vad är det för hingst du har? :)

Titti74
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han heter Baldur vom Waldhof,köpt på Slätterne precis som min andra häst Hrafnklettur från Slätterne.

Maja
0

#6 - Åh, spännande! :)