Äta under ridtur
Tillåter du din häst att äta under ridturen?
Då menar jag inte någon godisbit som belöning, utan att hästen exempelvis biter av några löv från trädet eller kniper några grässtrån som växer längs med vägkanten.
Nej, jag låter inte min häst äta när jag rider. När vi är ute på tur så arbetar hästen och då ska den inte få äta. När vi däremot kommer tillbaka från turen så kan den få tugga lite gräs under tiden jag sadlar av och borstar som en slags belöning.
Visst händer det att hästen drar åt sig något grässtrå när vi rider i högt gräs om jag inte är med till 100% just i det ögonblicket, men jag försöker undvika det så mycket som möjligt.
Under själva ridningen låter jag dom inte äta. Men vid paus får dom äta, spänner då även upp sadelgjorden eller tar av sadel helt, har jag grimma under så tar jag av tränset också.
Nej, inte under själva ridturen, för då är det ju arbete och koncentration på mig som gäller. Dock vid pauser är det ju lugnt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nej inte när vi rider, men om vi stannar och står stilla en stund så är det ok, dock enbart när jag säger till.
kissmekate.blogg.se
Nej, tycker det är jobbigt när hästen "lär sig" att dra i tyglarna för att äta.
Draumur försöker nästan alltid dra ner huvudet och äta, men jag har fått rätt bra koll på honom och lyckas undvika det.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se