Bygelnosgrimma
En bygelnosgrimma ska ju inte kunna störa bettet på något sätt och det tycker jag är en bra idé. Sedan fungerar den som en slags "korrigeringsnosgrimma" så att inte käkarna kan hamna snett.
Men sedan när jag talade med en vän så sade hon att den kan sätta tryck på fel ställen (för lågt ner på mulen) och störa på andra sätt.
Jag har själv ingen större erfarenhet av bygelnosgrimma, mer än att den har fått hänga kvar i stallet när jag har ridit så jag vill gärna höra lite från er som använder, har använt eller inte vill använda en sådan.
Vad har ni för erfarenheter?
Har ingen erfarenhet men nyfiken på svar.
Jag kan mycket väl tänka mig att det blir "fel" tryck med en sån. Remontnosgrimman har ju visat sig vara det optimala för islandshästar, pga tryckpunkterna och hästarnas utformning av munnen. Med en bygelnosgrimma blir det ju annorlunda tryck, och inte lika jämnt heller eftersom remmarna sitter så de ger tryck på tre olika ställen runt nosen.
Ett korrekt anpassat träns och bett, med en korrekt anpassad remontnosgrimma ska inte heller störa bettet, och varför man ska behöva korrigera käkarna på en häst som inte är sned i munnen med en nosgrimma förstår jag inte. Även om hästen är sned i munnen finns det bättre alternativ än en nosgrimma…
Så nej, jag tycker det fungerar alldeles utmärkt med vanlig remont. Sen råkar jag tycka att bygelnosgrimma är fult också.
Lite ytlig får man väl vara? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Har ridit med bygelnosgrimma i två år, vet inte varför han hade det. Enda gången jag inte använde den var på pehlam bett, så kan inte yttra mig om den hjälpte eller inte på tränsbett.
På min häst har jag inte det.
kissmekate.blogg.se
Bygelnosgrimma får jag kolla upp då jag ej vet vad det är.
Remontgrimma sk.Hannoveransk nosgrimma användes från början av arméns unghästutbildare. Förutom denna användes Engelsk nosgrimma och senare även Pullargrimma. Men remontgrimman var och är fortfarande en mycket anvädbar och bra nosgrimma. Då den om den sitter korrekt, både är relativt skonsam mot hästen eftersom den fördelar trycket på ett bra sätt samt hindrar hästen från att gapa och få tungan över bettet. Den har ju haft en "omodern" period då Aachengrimman blivit så populär. Ett tag var det ganska svårt att hitta en remontgrimma i handeln. Men den verkar ha kommit i ropet igen och det är positivt.
Men varför har aldrig isländska träns någon käkrem?
Finns det några bett som man ej får använda på islandshästar pga att de inte är godkända för tävling eller helt enkelt ej är bra att använda pga fysiska aspekter? Eller är det fritt fram att känna sig för vad som kan funka? Är själv av den uppfattningen att man som regel kan komma långt med ett vanligt lagom tjockt 2- eller 3-delat tränsbett. Beroende på munnens anatomi.
När vi nu ändå talar om utrustning. Kan man använda en vanlig dressyrsadel på en islandshäst? Fick rådet att ej göra av med min dressyrsadel förrän jag provad den på B. Eftersom han verkar bli rätt kort i ryggen och att vissa islands sadlar då riskerar att hamna för långt bak. Självklart får man kanske justera den, om det över huvudtaget passar. Men är det riktigt att det skulle kunna funka? Det är en väldigt skön sadel trots allt. Men det är ju god tid och jag får väl se hur han kommer at se ut med tiden. Men funkar det så är det ju en utgift mindre den dagen det är dags.
MVH. Carro.
#4 - Här har du en bild på en bygelnosgrimma.
Tjaa, det finns många olika islandsträns, det till min förra häst var köpt som ett islandsträns och hade en käkrem (se bilden nedan, har tyvärr ingen vettigare bild). En fördel med att ha så "enkla" träns på hästarna är mycket för att det är så enkelt, bekvämt och går snabbt. Tänk på gårdarna på Island där de har oerhört många hästar. Där har hästarna vanligtvis inte egna utrustningar, utan man tar det som passar och då är det bekvämt att ta ett träns utan massa remmar kors och tvärs.
Sedan ligger det oerhört mycket i traditionen. Att ha delade träns (nosgrimman för sig, själva tränset för sig) på islandshästar är nog det vanligaste. Jag har bara stött på enstaka fall där hästen har haft ett komplett träns med käkrem.
Sedan vet jag inte riktigt om en käkrem uppfyller någon funktion?
Angående bett så finns det en del regler. I vissa grenar (V5, T5, F3, T6, T7 och T8) är det endast godkänt med vanliga tränsbett, alltså inget stångbett (eller bett med hävstångseffekt). Sedan är det inte heller tillåtet med bett som är till för "andra ändamål", det vill säga exempelvis körbett. Jag har en artikel på gång om det här med godkänd och icke godkänd utrustning, så den kommer nog att dyka upp här så småningom! :)
Sadelfrågan: Ja, så länge en sadel ligger bra på hästen utan att störa så kan man använda den. Det är ju svårt att säga hur han kommer att bli som vuxen, men spara sadeln du och se om den passar när det är inridningsdags!
#4 En dressyrsadel kan mycket väl passa en islandshäst, dressyrsadlar och islandssadlar har ju många likheter, så det viktigaste är ju att sadeln passar för övrigt.
Men argumentet att spara den pga att han är kort i ryggen tycker jag inte håller, det finns väldigt korta islandssadlar, precis som att det finns långa dressyrsadlar, så det har främst med märke och typ att göra. Jag har själv en islandssadel till min häst, som är väldigt kort i ryggen, även för att vara islandshäst.
Det största problemet när det gäller dressyrsadlar kan ju vara att hitta tillräckligt breda, men det finns ju det med. Globus Clic vet jag är väldigt populär bland islandsryttare, så hittar man bara rätt dressyrsadel fungerar det precis lika bra som en islandssadel. Bara den passar hästen är det ju fritt fram. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jo det är ju självklart att det finns islandssadlar i diverse storlekar och utfomningar. Eftersom det finns massor av hästar och alla är olika.
Men skulle den nu passa den dag det är dags att testa så är det ju bra. Sen ändrar ju hästen sig mycket när den har arbetats ett tag och satt muskler. Så det är ju aldrig en garanti att en sadel som ligger bra när man börjar inridningen fortfarande passar lika bra efter ett år. Det är ju jätteviktigt att se till att sadeln ligger rätt och är lika bekväm för hästen som för ryttaren sas. Allt för att ridningen ska kunna fungera så bra som möjligt och häst och ryttare ska hitta sin balans.
Vad gäller bredden på min sadel så är jag inte speciellt orolig. Det är ju bara det att den ska passa och ligga rätt. Möjligheten finns nog att den kan göra det. Men vi får väl se, det är ju som sagt ingen panik direkt.
MVH:Carro.
#7 Självklart ska du spara den i ett sånt läge, för även om den inte passar när du börjar rida in honom kan den ju passa senare under inridningen. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport