när täcka på?
Vid vilken temp brukar ni täcka på era isisar?
Nu i veckan ska vi ha runt -20 och kanske kallare, kanske man borde täcka på då?
kissmekate.blogg.se
Min har päls så det räcker och blir över, så det blir inget täcke alls, oavsett temperatur. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ävn om det blir över -20, tror vi ska få -23?
min häst har inte så mycket päls och är rakad på halsen.
kissmekate.blogg.se
Japp, kylan är inga problem för dem om de har päls. Stoppa in fingrarna i pälsen och känn om hästen är varm eller inte där, intill huden. Det bör ge en ganska bra fingervisning om han behöver täcke eller inte.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Har också islandshäst med rätt mycket päls, och vi har haft ner mot minus 30 här och det är inga problem. Har bara täcke på om det är regn/blötsnö, så länge det är torrt och kallt funkar det bra utan täcke.
Stoet är klippt så henne lägger vi täcke på. Valacken får också täcke ibland om det är sådär ruskigt kallt… Vet dock inte exakt vid vilken gräns, men några minus. Men å andra sidan så har det alltid varit efter att jag har ridit, så det är ett lite tjockare täcke med fleece innanför. :)

Tack för tippsen.
Men nu har det ändrat, vi ska inte få så kallt som tur va 
kissmekate.blogg.se
Hoppan …nu halkade jag in här också…
Nu ska ni få höra något ni kanske tycker är fjantigt.
Men i början av dec så hade vi en period här nere i Skåne när det i princip var blött och fuktigt varje dag.Det var ju innan snön och kylan kom. Dåvar Bangsi nästan inte torr (nere ipälsen var han ju torr klart) på en hel vecka isträck. Jag har ändå mina inne på nätterna. Men han har ju sån enorm päls så han hann inte torka helt enkelt. Jag tror väl inte att han frös precis men det måste ju trots allt vara skönare att vara torr så klart. Så han fick låna shettisens fleecetäcke och vips var han torr på morgnarna. Han tog det med ro och såg ganska nöjd ut trots allt.Jag har ju ett bra stall hästmässigt med bra ventilation osv. Eftersom jag haft häst förut som haft lättare luftvägs besvär var jag ju supernoga med stallet när vi byggde det. Och jag har inte haft några hosthästar sedan dess.
Pjåsk tycker ni kanske. Men iövrigt är jag inte speciellt "pjåskig" av mej. Han har definitivt inte täcke annars och ska inte ha heller.
Carro
täcker inte på på bara för att det regnar eller är kallt. om jag därimot har ridit och hästen blivit svettig så får hon stå inne och torka och sedan gå med ett tunt fodrat regntäcke för att inte bli nerkyld. sen har hon tillgång till både hus och mat hela tiden.