Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettoff-topic
Läst 1856 ggr
Tin-Tin74
0

Jag måste fråga...

Jag har ett varmblod som faktiskt töltar. (En del kan det…) Jag är inte insatt i hur de olika gångarterna påverkar varandra.

När jag rider min häst är hon avslappnad, eftergiven och fin i ryggen. Men. Jag kan inte få henne att gå med sitt huvud i lod. Hon går framför lodplanet. Både jag och hästen blir frustrerade av att jag sitter och jobbar och jobbar. Nu har jag och en arbetskamrat diskuterat om det kan vara så att hennes förmåga att tölta påverkar så hon inte kan ha sitt huvud i lodplanet. Jag har sökt på bilder på islänningar som travar via googel men hittar bara bilder på tölt och pass.

Kan hästar som töltar ha huvudet i lodplan?

mattetill8
0

Absolut!

Jag rider mina som vilken häst som helst. Alla gångarter i samlad form med högburet eller sänkt huvud

Alex
0

Japp, det kan de, så det ska inte ha något med tölten att göra.

Här är några av de första bilderna jag hittade när jag sökte på Google:

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tin-Tin74
0

#1 & 2 Tack så jätte mycket för svaren! Då behöver jag inte grubbla på det. #2 Bilderna du hittade visar tydligt fin trav i rätt form.

Jag får fortsätta leta efter lösning på vårt problem.

Än en gång Jätte tack för hjälpen! Skrattande

exitingsvillemo
0

Formen på hästen sitter inte i nacken. Vissa hästar går i lod medans andra väljer att ligga lite framför eller bakom lod. Den kan fortfarande gå i korrekt form.

Vissa raser är överhuvudtaget inte bygd på ett sådant vis att den kan ha huvudet i lod, pga kraftig hals tex.

Så mitt tips är att inte fokusera på vart huvudet befinner sig, det är oviktigt. Formen kommer bakifrån, så trampar hästen under sig och höjer ryggen så spelar det ingen större roll vart huvudet befinner sig. Glad

Tin-Tin74
0

#4 Det är just det som jag funderar på. KAN hon verkligen ha sitt huvud i lod? Hon känns avslappnad i ryggen, trampar under, och höjer ryggen. Men hon håller huvudet som om hon tittar efter stjärnorna.

Hon är 17 år och har gått så här sen jag skolade om henne för många år sedan. Därför har jag börjat fundera på om hon rent fysiskt inte kan gå i lod.

http://tintin74.blogspot.com/

Alex
0

#5 Så länge hon inte har ont, eller någon skada/annat fysiskt hinder så borde det vara fullt möjligt. Kör de upp huvudet mot stjärnorna brukar det betyda att de inte är avslappnade i hals och nacke, utan spända. Inget som är direkt ovanligt för travare eftersom de lär sig springa med huvudet högt, så det är ju något man behöver träna väldigt mycket vid omskolningen, att få dem att samla sig och bära sig helt med bakbenen, utan att behöva lägga tyngd och stöd i bettet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

exitingsvillemo
0

hon ska naturligtvis inte gå och titta upp i luften, men går hon en anin framför lodplanet så har det ingen betydelse, så länge hon arbetar med ryggen och trampar under sig ordentligt.

Travare är duktiga på att trampa under med bakbenen, men sänker iryggen istället för att höja den.

Prova arbeta henne på töm så du får en helhetsbild av hennes form. Sänks ryggen så arbetar hon fel. Försök att helt fokusera bort var hon har huvudet, utan rikta in dig på att ryggen arbetar.

exitingsvillemo
0

Ett varmblod har en sådan exteriör, så det bör inte vara ngt fysiskt problem för henne att ha huvudet i lod, men som sagt, huvudets placering är egentligen inte viktigt =)