Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1713 ggr
Maja
0

Har du varit på turridning?

**Har du någon gång varit på en turridning med islandshästar?
**
Hur såg det ut? Vad fick ni göra? Hur länge red ni?

Har du någon fin bild från den dagen så får du gärna slänga upp den! :)

Ser fram emot många fina svar från er härliga islandsmänniskor! Glad

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag har varit på en turridning. I höstas drog jag med mig min kompis som är van att sitta på stora halvblod. Hon hade ridit på en islandshäst någon gång så där för ett par år sedan, men jag tyckte att det var dags för henne att träffa lite "riktiga" hästar igen… ;)

Vi åkte iväg till Frötuna gård, strax norr om Örebro som drivs av Martin Eriksson och Anna Åhsberg. Turen var 1,5 timme lång och vi red omkring i skog och mark i skritt, trav, tölt och några galopper. Det var bara jag, min kompis och vår ledare (en tjej i vår egen ålder) så det var toppenkul!

Vi satt och diskuterade islandsfolk, hingstar, avel och massa annat. Försökte även få min kompis att lära sig lite, men hon verkade mest tycka att hennes häst var för liten. ;) Hon är ju van vid hästar på 170 cm och satt nu på en 135-140 cm hög häst. ;)

Efter turen bjöds det på muffins och kaffe, välbehövligt efter en kylig höstritt vill jag lova! :)

Hade en riktigt trevlig tur, någonting som vi nog ska göra om i vår när snön har smält bort… :)

På bilden kan ni se hästen Erró som jag red (fick tyvärr inga ridbilder) och två bilder från gården. Superfint ställe!

740tjejen
0

Var på turridning i dalarna är dock länge sen, men vi fick tölta istort sett hela tiden, var nån galopp också, men tölt från gårdsplan och tilsl vi kom hem, kändes inte så seriöst. Ingen uppvärmning eller nått. hästen jag red va ca 130-135 och 20 år. Har ingen bild på datorn bara en gammal vanlig bild i ett fotoalbum.

Aetlun
0

Jobbade med turridning varje ledig stund mellan feb -99 till aug -00 på Kvarnbacka Gård, som ligger i Visseltofta i skåne fast nära småländska gränsen.

Tarja
0

Japp har varit med på flera turridningar dock bara på två olika ställen. Har varit med på flera turridningar här i stan på Asphults islandshästar.

Vi red i ca. 2,5 timme och vi fick skritta, tölta, trava och galoppera, väldigt roligt och bra turer tycker jag. Vi var uppdelade i två grupper, en för mer rutinerade ryttare och en för mindre vana ryttare, så i den med mer rutinerade var vi bara 5 stycken plus turledaren, så vi hade en tur med ganska högt tempo så det var väldigt roligt :)

Killen
0

Jag har varit två gånger. En gång i Grödinge, , massa nybörjare och ganska mycket skritt. Eftersom jag i princip var den enda med ridvana så fick jag den hetaste hästen, Pila. Hon var en sån man inte kunde lägga underskänkeln på, då stack hon.

Andra gången var i Åre, en halv dag. Då var det jag, min pappa och min lillebor som är helt orindkunnig. Vi red uppe på fjället i alla gångarter. Min häst hette Snaelda.

Båda gångerna var innan jag blev islandsfrälst.

kissmekate.blogg.se