Mager islandshäst.
Jag har ett 18-årigt sto som är mycket underviktig. Tänder ok.Träckprov ok.
Hade fång för fyra år sedan och har sedan dess hållits magerlagd men nu är hon FÖR mager.
Får fri tillgång på hö.
1 krafftgrov.
Ca 5 dl torr betfor naturligtvis blötlagd.
Morötter.
1 dl olja.
Rids nu väldigt lätt eftersom jag är lite orolig.
Jo hon har också fått dåliga hovar.
SNÄLLA HJÄÄÄLP!!!!!
Har du nån analys på grovfodret?
Annars skulle jag tillsätta lusern, så hon får i sig ordentligt med protein.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vad säger veterinären? Får hon i sig maten ok? Var noga med att hon inte fryser, lägg på dubbla täcke om hon inte har det nu. Att hålla värmen tar mycket energi. Skulle inte rida alls om hon är så smal, bara gå promenader, är hon pigg eller slö? Eftersom du säger att hon har fått dåliga hovar också, borde din veterinär kolla hennes blod, evt ge henne en B-vitamin shot. Har hon börjat fälla?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
TACK för svaren!
Hon är pigg och glad!
Jag rider henne väldigt lugnt hon får gå i sin takt =).
Äter bra tuggar fint.
Fått B-vitamin.
Har ej börjat att fälla.
Har vintertäcke på.
Men ahr nu bytt till Grov 125 och ökat till 2 dl olja. Detta enligt rek från vet och Krafft.
Jag skulle ju dock personligen välja att tillsätta lusern i första hand, eftersom det är ett grovfoder och oftast passar våra islänningar bättre. Att lyssna på veterinärer och foderförsäljare skulle jag vara försiktig med, speciellt om de inte har speciell kunskap om islandshästar. Till en islandshäst bör man använda sig av grovfoder så långt det går, innan man tillsätter kraftfoder och annat.
Det tycker jag visserligen man bör göra med andra hästar också, eftersom det är det naturliga, men t.ex halvblod har ju ätit havre och annat "konstigt" i många, många år, så de har ju anpassat sig mer efter det. Det har inte islandshästarna gjort än.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Håller helt med Alex. Då jag själv håller på med en ras som bör fodras försiktigt (Shetland)
Ta bort kraften och byt till lusern istället. Är hon mager så är det just protein hon behöver och i detta fall i form av grovfoder.
Eftersom hon haft fån g tidigare är det ännu viktigare att inte utsätta henne för en massa kraftfoder.