Lek i ridhuset *film*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tog damen till ridhuset idag och "löslongerade" henne lite, vilket hon tycker är dötrist. :P Varför ska man vara fast mellan fyra väggar när man kan ut och röja runt i snöyran? Jag kom på mig själv att smacka oerhört mycket.. :P
Men ja, vad tycker ni?
Rätt så kass kvalité då det är mobilkameran, men den får duga i alla fall! :) Är lite lätt förkyld också, så ni får stå ut med mina andetag. ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Del 2:
Härligt att ha tillgång till ridhus
Ja, det är inte illa! Betalar 175 kr per år! :)

Säger det samma! Vad lyxigt att ha ett sådant fint ridhus! :) Och jätte söt häst med : )
Hmm… Får jag lov att riskera att uppfattas som lite näsvis och fråga varför du gör det där? Det känns lite planlöst på något sätt, du mest driver runt hästen i ridhuset utan mål. För mig är det där varken lek eller löslongering… Leker man så ska ju hästen visa lite vilja och glädje själv, din häst stannar ju så fort du inte smackar på eller springer bort från dig. Löslongerar man så arbetar man hästen.
Löslongering görs ju enklast i en rundvolt där du driver hästen med kroppen precis som vid vanlig longering, inte med smackningar. Då ska hästen jobba, lyssna och visa framåtbjudning.
Fast nu kanske det bara pågick i fyra minuter och det är ju knappast någon skada skedd oavsett, det verkar bara oerhört trööökigt för både dig och hästen 
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ja, nu var det ju inget riktigt arbete, det vet jag. Efter dessa minuter (jag höll inte på längre än det jag filmade) så red jag henne istället. Ville se hur hon rörde sig lite bättre, från marken. :) Rundvolten vid stallet ska användas mer i vår/sommar, just nu måste man plöja sig igenom en meter snö, så jag tänkte avvakta lite.. ;)
Jo, det där med rundvolter utomhus är ju värdelöst just nu *suckar tungt vid tanken*
Lyx med ridhus som sagt! :)
Och förresten, hoppas verkligen inte att jag faktiskt lät näsvis och tråkig, det verkar inte som att du tog illa vid dig men jag vill bara påpeka att det inte var för att hoppa på dig eller så som jag undrade.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jaa, jag har aldrig haft tillgång till ridhus innan, så det känns verkligen lyxigt! :) Och som om inte det vore nog så har jag en stor paddock, en rundvolt och oändligt långa sandvägar, flertalet tränare runt omkring… Helt underbart!
Nej, jag tar inte illa vid det! Jag tycker snarare det är bra att få kommentarer. :) Har ju inte ridit henne så länge, så vi håller fortfarande på att lära känna varandra. :)
Åh, vad orättvist! Jag har bara en hemmasnickrad, numera permafrostad rundkorall och en paddock som inte kan byggas klart förrän marken mjuknar igen… och isgata runt hela stallet. Och oridbar häst. Vänta lite, det är väl aldrig så att jag är lite bitter…? 
Vad roligt, är hon din egen?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Haha, illa! Jag börjar tröttna riktigt rejält på det här underlaget jag med… Stenhårt, jag vill att grus- och sandvägarna ska komma fram igen. :) Har dock bara ridit henne på detta hårda underlag (började ganska nyligen).
Nej, inte min egen. Jag är "bara" medryttare, men ska (om allt går enligt planerna) tävla henne i vår. Helt underbar häst, jag tror aldrig att jag har stött på en häst som har "fångat" mig så snabbt på så kort stund.
Hur kommer det sig att din häst är oridbar då? :(
Härligt, roligt med tävlingar också!
Åh, det är en lång och deppig historia som jag inte ens själv vet svaret på, går att läsa om på Bukefalos Hästmänniska-forum under "Jag är less". Nu verkar det dock som att denna häst ska få vandra vidare till de evigt gröna ängarna och att jag ska åka till Gotland och titta på en ny pälskling.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ah, hm.. Lät inte så vidare kul måste jag ju säga! :(
Men ja, han måste ha något fel (absolut inget illa menat, har tappat halva mitt ordförråd vid den här tiden på dygnet) om han inte blir bättre. Det bästa kanske är att låta honom vandra vidare. :/ Oerhört tråkigt! Jag förstår att det är tungt för dig! :(
Min dam är istället helt annorlunda. Hon är inte rädd för någonting och låter alla hålla på med henne. Om det skulle dyka upp en fara så är hon den hästen som skulle stanna kvar och slåss för sitt liv, medan alla andra springer därifrån. Konstigt att det kan bli en sådan skillnad..
Men jag hoppas att allt löser sig för dig! :)
Visst är det knasigt med hästar, att de är så olika… Och så finns det folk som tror att de inte har personligheter! Nåväl, som sagt, det kommer att lösa sig.
Allting känns lite tungt men jag är hoppfull :) Har dessutom hittat en liten liten möjlighet: att han får gå på lösdrift i unghästflock som lekfarbror hos min tränare i resten av sitt liv, men att jag fortfarande äger honom och betalar en liten slant för hö och försäkring. Det vore ett oerhört bra alternativ men vi får se vad denne tränare säger.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Får jag fråga vem han är undan?
Nu är det ju som jag skrev i början av tråden. Jag har hört (säger inte att det är så, utan har bara hört) att Gladur är lite… Speciell. Problem med att rida honom och så. Kanske kan det spela en liten roll i detta fall? Bara en tanke, ingenting som jag är säker på alltså.
Du nämnde i tråden på Buke att han blev kastrerad sent - var han planerad att visas eller blev det bara så? :)
Men jag håller tummarna för er! :)
u. Frenja från Enesgärdet
Det är många som har spekulerat i det där, om det är ett arv från fadern eller om det är någonting annat - förmodligen är det en bladning av allt möjligt: tidigare felhantering, en kass inridning, stress, fysisk smärta och tråkigt arv. En jäkligt klurig häst, med andra ord.
Tror inte att det var tänkt att han skulle visas, utan att det bara blev så. Jag upplever att många islandshästmänniskor gärna kastrerar sent… kanske för att få mer vilja i hästarna.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ah, låter som ett riktigt klurigt pussel det där!
Felhantering kan påverka oerhört mycket, tyvärr. Jag red en häst när jag var yngre som hade blivit oerhört felhanterad av tidigare ägare som blev polisanmälda och allt.. Lång story. Verkligen en speciell häst det där som tyvärr hade denna tragiska historia.
Vad kan man säga - det finns gott om okunniga människor där ute och gott om rena arslen också. I min hästs fall är jag ganska säker på att det handlade om det förstnämnda, men det hjälper ju tyvärr inte.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg