Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettbilder-och-filmer
Läst 3097 ggr
Killen
0

Galopp

Jag och Ess har haft problem med galoppen inne på ridbanan. Nu går det bättre och bättre.

Vad tycker ni om hans galopp?

Galopp

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Vad har ni haft för problem?

Nu är min dator och photobucket inte vänner över huvud taget så filmen krånglar för mig och jag kan inte se den normalt. Ljudet spelas upp som vanligt, men bilden visas i slow motion och hackar. När ljudet har spelats klart så har bilden knappt hunnit halvvägs, men när ljudet är slut så stoppas även bilden. Knasig dator! Tungan ute

Hoppas att någon annan kan se videon normalt!

Killen
0

Han vill inte alls galoppera, utan springer iväg i pass…

Tror dock att han har lättera att galoppera utan ryttare.

Tyvärr blev det så när jag laddade upp, har prövat två gånger. Ska prova på ett annat ställe att ladda upp.

kissmekate.blogg.se

Killen
0

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Vad väljer han i hagen? Pass eller galopp?

Om han föredrar pass före galopp kan det vara så att han har lite problem med balansen. Visst är det så att det säkert blir enklare för honom att galoppera utan ryttare, eftersom om han har lite balansosäkerhet så blir han inte lika osäker som när han har ryttaren på ryggen också (och måste balansera upp dig också).

Men jag tycker att det ser bra ut. Filmen hackar upp sig lite grann för mig, men jag vet inte om jag ser fel, men tar han för sig rejält i galoppen? Hur skulle han reagera om du drev på honom lite mer?

Alex
0

Det är svårt att se på en så kort video, men han ser "fladdrig" och obalanserad ut, lite stel och tar ut det han inte har i styrka i snabbhet istället. Så jag förstår att ni har haft problem, han ser ut att behöva både smidighet och styrka för att kunna bära sig i galoppen. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

HannaT
0

Som Sajtvärd för hästhoppning kan jag tipsa om att travhoppa och hoppa studs, det stärker baken = stärker galoppen. Oskyldig

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Killen
0

#4 Har bara sett honom springa en gång i hagen, då var det galopp.

#5 okay.

#6 Då måste jag lära honom att hpppa först Flört

kissmekate.blogg.se

Toltaren
0

Precis så var Glói också när vi hade börjat lägga pass på honom… Men träna mycket trav, galoppfattningar, kavaletti och styrka så borde det blir bättre ;)
Var noggrann med galoppfattningar också, så att h-n tar rätt! Träna ute på rakt spår (gärna i uppförsbacke), då brukar de tycka att det är lättare :)

Killen
0

Prövade kavaletti förra veckan, eller ja, en bom la jag ut… Han tog konstiga skutt över den varje gång han passera så vi måste öva först att man ska gå över Glad

kissmekate.blogg.se

Ofelia
0

Lånar tråden lite från Killen, om det går bra? Har inte problem med galoppen så mycket som med styrkan (hästen springer iväg i rätt gångart men lite för snabbt).

Hjälper det att löshoppa hästarna också, både för galoppen och styrkan? Det där med att hoppa studs har man ju hört många gånger men hur ser det ut egentligen? Vi har lite dammiga hoppgrejjer som står i nåt hörn, tänkte att man kanske skulle ta fram dom.

HannaT
0

#10 All hoppning är nyttig för musklerna "i bakkärran". Glad 

Studs är rättuppstående hinder (så många man själv vill ha) uppställda med 3 meter mellanrum. Har inte hästen hoppat studs innan kan man börja med att bara ha bommar på marken.

Alex
0

#11 Beror inte avståndet på en studs lite på höjden på hindrena och storlek på hästen (hur stora steg den tar)? För islandshästar hoppar i regel väldigt dåligt, och är ju lite mindre än halvbloden, så har man hinder på kanske max 50 cm och en häst på kanske 1.40 så blir väl tre meter lite väl långt, eller?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

HannaT
0

#12 Jag tror att 3 meter blir jättebra. För stor häst brukar man säga 3 - 3.5 meter. Sedan är det inte meningen att man ska hoppa med särskilt höga hinder, utan ~50 cm brukar räcka bra.

Alex
0

#13 Jaha okej. Ja, jag vet inte så mycket om hoppning direkt, utan det var mest en tanke. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

HannaT
0

#14 Haha. Tungan ute Men det är bra, man ska ifrågasätta. Skulle det vara så att det känns för långt/för kort kan man självklart länga eller korta avstånden.

Ofelia
0

Tack Hanna för inlägget.

Har ju hört det där med studs men aldrig förstått vad det är . Kul, ska testa lite med hästarna löst, får se vad de tycker. En  av dom vet vi gillar att hoppa, de andra två har vi aldrig testat med.

Killen
0

Nytt för idag:

trav

Galopp

Galopp höger

Någon skillnad på höher/vänster galopp?

kissmekate.blogg.se

may-britt
0

det er inte bare hoppning man skal gjöra for och  sterka hans galopp hästen moste rides och  mykes upp i  begge sider och  han moste lära och  bruke sine bak  ben mycke bettre så  mycke skritt myke upp  och  trava over bommar hvor han moste lyfte sine ben.

så  tar du  galoppen i en svak bakke trena der högre och  venstre galopp

longsera han mycke med sadel och  la han ta galoppen på  line

mest av alt han moste finne sin balagse och  få  hva jag kaller galopp  muskler.

jag hadde en av mine is hon flög i  vei ved galopp  fattning och  i  haven valgte hon gette snabb trav nu  etter masse trening er hon muk och  go  går i  form men jag tar galoppen i  longseings lina hvor jag sier galopp och  hon går i  galopp

så  nu  når hon er i  haven velger hon galopp  fra for trav så  kan se hon tycker det er mycke bettre och  fatta galopp  nu.

jag trenar enu masse muke övelser med henne jag har inte bett om galopp når jag sitter på  henne sen jag vill inte at hon fattar för jag vet at hon har muskler och  balagse nok til och  fatta med rytter.

så  tar det lungt och  trenar skritt trav och  tölt.

vill senere når det inte er halt fatta galopp i  bakke for och  trena der.

jag kan sé at  trening med line tömmer kjöring hjelper sen nu  går hon i  gjette flott  form i  skritt trav och  i  tölt even når jag fattar tölten holder hon formen.

det er så  at  de moste ha gode rygg muskler for och  kunne fatta sin galopp uten och  flyga.

viss du  collar på  din häst rygg vill  du se at  musklene inte er bra nok