Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: bilder-och-filmer
Läst 2797 ggr
Zabbio
0

töltande tvååring *bild på Solon* :P

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte illa för en otränad 2-åring? x)

Råkade se denna bland mina foton och tyckte att den var söt, lille Solon :)

Var ute och gick promenad med honom idag också, han gjorde en riktigt fin, avspänd vänster öppna, väl böjd i kroppen och sökte sig fram-ner, fast höger öppnan var mer spänd. Måste nog vänja honom vid att jag går på fel sida :P

Blev lite rädd för en skällande rttweiler men gjorde inget dumt, och gick snällt förbi stona i en hae vi passerade, bara frustade lite med uppförde sig för övrigt perfekt. Väldigt roligt med tanke på hur lite vi gjort med honom, han har bara gått som handhäst til och från hagen och någon gng följt med på en skrittur som handhäst. Men det ger mersmak när han är så rolig att arbeta med. :)  Ska försöka ordna någon form av unghäst sällskap till sommaren, antingen låna hit eller hitta plats i en flock och låta honom gå där.

Näväl, bilden:

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alex
0

Välkommen till islandshästvärlden, de är såna! Flört Haha nä men härligt att han visar sånt naturligt. Det brukar betyda femgångare i de flesta fall. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

:P

ne.. tror han är fyrgångare; skritt, tölt, pass och galopp..>_>

Nån trav har jag inte sett ännu, trist nog. Det närmsta var tölt med fel benpar (diagonal tölt istället för den vanliga som på bilden ovan) men för det allra mesta är det ren pass som gäller, utom när det går lite fortare och det blir galopp.. Inte ens grisepass utan klockren pass.. :/

Hoppas lite att mjukgörande arbete vid hand ska hjälpa, och massage, annas får nån professionell kolla på honom och lösa muskelspänningarna eller vad det är som hindrar honom at ta ett enda travsteg ens på böjt spår. Tänker att svälten kanske satt spår i kroppen eller något.

Alex
0

Fyrtaktig trav kallas det. Flört Men det brukar kunna vara så med femgångare, de behöver ofta bra med fart för att få traven, och oftast går det enklare under ryttare. Jag får sällan min häst i trav vid hand (ett  helvete vid hältutredningar vill jag lova…) men när jag sitter på är det inga som helst problem, så länge hon får ta ut steget ordentligt. Då har hon riktigt snygg trav. Glad

Så tappa inte hoppet, de är bara smarta eftersom passgångarterna är mer energisparande. Varför ska de då slösa energi när de inte behöver…? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

Fyrtaktig tra med jämn 4-takt? :P Är ju knappast trav då längre..xD Ska kalla tölt för fyrtaktig pass nu :P Fast iofs är ju tölt en av de passtaktiga 4-taktiga gångarterna.. är väl egentligen bara running walk som är helt jämn 4-takt..

Tycker ändå det är skumt att han inte ens travar på böjt spår eller i snö/högt gräs.. och behöver definitivt inte en häst till sen som är svår att få trav på..*suck* Räcker med att Crow bara travar med mycket övertalning på böjt spår, och sen glömmer hurt man galopperar istället.. och då travar han ändå alltid när han inte har ryttare.

Vill ärligt talat hellre ha en 4 gångare än en 5-gångare om jag kunnat välja..är krångligt nog ändå :3

Maja
0

Haha, eller så kanske du har gått och köpt dig en 27-gångare? ;) Sådana hästar har jag träffat på en del gånger, de kan hitta på alla möjliga gångarter.. Min förra valack var ju också femgångare. Traven kom aldrig i hagen, där var det bara skritt (passaktig) eller grisepass. Om jag cyklade eller sprang bredvid honom så var det grisepass i 98% av fallen (fick honom dock i tölt en gång, fråga mig inte hur). Men satt jag på ryggen så kom traven! Och det var en underbar känsla, det vill jag lova! =)

Men vad fin han ser ut att vara! Hur är det förresten? Ska du fortfarande sälja honom? Har du haft några intresserade?

Zabbio
0

Crow är ju femtielva gångarter, jobbigt som bara den.. men samtidigt otroligt givande :) Fast jag vet inte om jag orkar en sån till..

Annonsen ligger där väl fortfarande men ingen har hört av sig. Inte helt förvånande, jag satte nog 35 000 på honom :P Försöka går ju. ;)

Så han får stå kvar tills vidare.. om allt går som det ska så tänkte jag muskla upp lite med markarbete och om han verkar redo, rida in honom lite lätt nästa vinter. Förhoppningsvis kan han då redan skolorna från marken så det borde bli lätt. Sen får jag se hur det blir,  antingen kärar jag ner mig och behåller honom, eller så visar han sig lättare med gångarterna än Crow och jag behåller honom, eller så blir det som jag misstänker och då säljer jag honom som lätt inriden, får en massa pengar och köper kallblodstravare utan tölt istället. :)