Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: bilder-och-filmer
Läst 3966 ggr
Animal-3
0

Elja frá gerdum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu är hon hemma och instalerad. Hon verkar trivas rätt bra i flocken även om hon fortfarande gnabbas lite med det gamla ledarstoet.
Jag och min faster har köpt ett litet islandssto ihop. Första islandshästen jag är "ägare" till:) spännande med inridning och grejer nästa vinter.
Tänkte slänga upp några bilder från de två första dagarna hon varit här.

Animal-3
0

Elja tillsammans med mina grabbar:)

Animal-3
0

Elja och Eldrun:) fasters islandssto, dom hänger ihop konstant.

Animal-3
0

Ingen jätte bra bild men här är iallafall hela flocken ihop:)

Animal-3
0

MLphoto var här och tog enbild:)

Animal-3
0

Jag är ju inte jätte insatt i island men hon är 5 gånare och jag måste säga att jag tycker hon rör sig riktigt bra:) höga lyft har hon iallafall.

Animal-3
0

Sista bilden för nu på lilla damen:)

740tjejen
0

Söt hon är. :) Lycka till med henne.

Alex
0

Grattis till köpet! Skrattande Hon ser fin ut, fint steg verkar hon ha i alla fall! Kan väl behöva bantas lite lätt dock… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Animal-3
0

#7 TackSkrattande

#8 TackSkrattande haha ja vi tyckte också hon var rund, fast lite rund får hon vara då det väntas bäbis i sommar Flört (hon blev tjuvbetäckt hos förra ägaren)

Alex
0

#9 Åh okej, men dåså, klart man får vara rund då! Skrattande Vad är det för hingst hon betäcktes med?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Animal-3
0

#10 som sagt var det en olycka då hingsten rymt. Så det är en godkänd shetlandsponny hingst. Fux med ljus man och svans, så det blir ju en korsning, men vi hoppas på att det blir en frisk liten parvel endå.
Det är nämligen så att Eldrun (faster islandssto) är dräktig med Gaukur fra Innri-Skeljabrekku, så vi tycke att det var lite passande att hon också var dräktig då fölen kan leka ihop framöver:)

Alex
0

#11 Ja okej, får hoppas det blir en söt liten sak i alla fall då! Och tur i oturen ändå att det var en shetlandsponny, de är ju trots allt inte alltför olika i typen, så fölet ska väl se vettigt ut i alla fall. Flört

Men vad roligt att Eldrun är dräktig med Gaukur! Det är ju en himla fin hingst. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Animal-3
0

#12 ja, precis och egenliten att hingsten är godkänd då är han ju endå bedömd som en frisk och "bra" häst eller hur man nu ska utrycka sig utifrån sin ras. Har mött honom och han är ortoligt trevlig i temperamentet och fin typ, rätt stor. Så bara det blir en frisk liten fölunge är vi glada. Tanken är att den ska träna trick tillsammans med min shettis framöver.
Ja det är han ska bli så spännande att se vad det blir av den lillaSkrattande

Alex
0

#13 Jo precis, det med. Glad

När är fölen beräknade, vet du det?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Animal-3
0

#14 Eldrun ska väll ha i slutet av Mars början av April (faster har exakt datum med betäckningar och grejer, jag vet bara ungefär när vi ska börja vakaSkäms) och Elja ska enligt tidigare ägare inte ha fören i Juni. Men vi håller en nära öga på henne då vi tycker det känns som att hon är längre gången. Men dom är de som vet när hingsten var där och när hennes brunster frösvann. Dom hade ju tydligen sett betäckningen med så det finns språngrullar på det. Så fölet bör få fullstam fast den är korsad.

Alex
0

Okej, spännande! Skrattande

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tarja
0

Superhärliga bilder =) Grattis till sötnosen!

Animal-3
0

#16,#17 Tack!Skrattande

Maja
0

Åh, grattis till köpet! Hon ser jättefin ut! Jag gillar färgen också! :)

Spännande med fölen! =)

Lycka till med henne nu och håll oss uppdaterade med allt som händer! ;) Alltid spännande med ny häst!

Animal-3
0

#19 TackSkrattande Ja visst är det. Kan väl säga en sak till på en gång då. Denna dam som verkar så liten och timid är en riktig tuffing, hon gnabbas inte bara med ledarstoet. Hon börjar ta över. Bra eller dåligt vi vet inte riktigt än. Ger det några dagar och ser vad som händer.

Maja
0

#20 - Haha, ojdå! =) Hur gammal är Eldrun då? :)

Animal-3
0

#21 Eldrun fyller 7 år i år. Men ledarstoet är vår gamla fjording som fyller 22 år. Aldrig sett henne flytta sig förr men denna dam har lyckats. Jag och faster bara gapade.

(Bild: från första gången de sågs.)

Alex
0

Hihi det är väl härligt. Flört Går det "vänligt" till eller blir det skador?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Animal-3
0

#23 Det har varit några rejäla klappar men när ingen ger sig går båda undan samtidigt då de inte är ute efter att skada eller bli skadadeGlad Så det har varit rätt lungt, inga skador och idag var det mkt lugnare. Nu verkar Elja fått greppet om flockenGlad Hon har lite jobbigt efter som mina två grabbar inte har mkt till flock instinkt och hon gärna vill ha dom något sammlade. Så hon får gå och hämta in dom stup i kvartenOskyldig

Alex
0

Haha hon har att göra med andra ord. Skönt att det är såpass vänligt i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Animal-3
0

#25 haha,Jo det kan man sägaFlörtFörst se till att hålla rangen över stona och samtidigt hålla koll på två små träga pojkar. Men hon verkar rätt nöjd med det. Det är bara Gulli (gamla fjordingen) som verkar lite ledsen, men det släpper förhoppningsvis snartGlad

Killen
0

Fin häst och jättefina bilder.

kissmekate.blogg.se

Animal-3
0

#27 Tack Skrattande

Killen
0

Har du ridit henne något eller är hon helt "mamma ledig"?

kissmekate.blogg.se

Animal-3
0

#29 Hon är inte inriden änn så det tar vi tag i senGlad

Killen
0

aha okay Glad

kissmekate.blogg.se

Animal-3
0

#31 japp men der blir spännandeSkrattande första islandshästen jag rider in. Är kanske inte jätte stor skilland mot andra raser men det är ju detta med gångarterna man vill lyckas träna fram lite med tiden. Annars har jag ju ridit in flertalet av andra raser, och en sak jag tror och hoppas är att hon är bekvämare att sitta på än tex Peewee mitt varmblod .Tungan ute

Alex
0

#32 Jo det är ju gångarterna som kan ställa till det, men förutom det är det ju ingen skillnad. Men det är ju just det där med att få rena gångarter, hålla isär dem och få hästen att förstå när man vill ha vilken gångart. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Animal-3
0

#33 exakt, det är väl det jag får jobba mest (med mig själv så att säga).Flört Men det blir en spännande utmaningSkrattande Faster har ju haft ett ungt islandssto tidigare och nu eldrun och båda har hon fått lära upp själva så jag tar väl hjälp av henne fämst.Glad

Alex
0

#34 Ja men precis, då ska det ju förhoppningsvis inte vara några problem. Att ha tillgång till bra hjälp är ju det viktigaste när man inte har all kunskap själv. Så det ska nog gå bra! Glad Hur gammal är Elja nu?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Animal-3
0

#35 Ja det löser sig säkertSkrattande Skulle det vara något väldigt problem så har vi nära kontakt med Eldruns uppfödare som hållt lektioner, (lite turridning tror jag) och fött upp islandshästar länge. Så det ska säkert lösa sigGlad Hon fyller bara 4 i år. Så vi tycker hon är kanske lite ung att ha föl där av har vi väldig uppsyn över henne. Men hon verkar obekymrad så det går nog bra. Och det blir lagom att börja med inridningen nästa vinterGlad