Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettbilder-och-filmer
Läst 1763 ggr
Toltaren
0

Glói efter vintervilan...

Jag har precis satt igång Glói igen efter vintervilan och tog med mig kameran ut och filmade när jag löslongerade honom härromdagen. Lämna gärna en kommentar (antingen här eller på youtube) om hur ni tycker han ser ut :)

Här är filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=I6IbLHfsJ3Y

Maja
0

Vad fin han är! =) Duktig att lyssna på dig också! :)

Vad är det för stam på honom? :) Ber om ursäkt om jag har frågat det förut, minnet är bra men kort! ;)

Toltaren
0

Tack så mycket :D Ja, konstigt nog gör han det, haha, men det är bara ibland ;)

Han är
e. Gáski frá Eyrarbakka ee. Gáski frá Hofsstöðum (även farfar till bla Forni frá Horni)
eu. Nútíð frá Eyrarbakka

u. Muska frá Þverá I
ue. Roði frá Kolkuósi
uu. Vala frá Þverá I

Katter3
0

Håller med Juve, vad duktig han var på att lyssna! Och så mysig han såg ut! Skrattande

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

amlis
0

Blir helt fascinerad :-) jätteduktig!

Är fortfarande novis på många områden - hur lär man en häst vad man vill med löslongering? Den kan komandon från ridningen föståss innan, är vån att blir longerad på vånligt vis, men sedan? Krävs en sådan bana/ring kankse.. springer ni med första tiden?

Toltaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Tack, han är faktiskt ganska mysig, heh! :D

#4 Innan vi hade "korallen" eller "rundeln" som vi kallar den brukade vi sätta upp en eltråd (utan el i såklart) eller ett rep så man bara har halva ridbanan (typ paddock eller ridhus) och så får han gå runt där själv (de rundar av hörnen ganska bra själva, hehe)

I början när man ska löslongera så hade iallafall jag en lång pisk med lång snärt, en longerpisk alltså. Det viktigaste är att du alltid tänker på vart du står i förhållande till hästen, står du tillexempel framför hästens bog och försöker driva den framåt, så kan jag lova att hästen bara blir förvirrad. Sätt sedan gärna kommandon som du använder varje gång du byter gångart. Jag säger ju tillexempel traaaava när jag vill att han ska trava, i början fick jag även snärta lite bakom honom med pisken. Sedan för att göra halt flyttar jag mig framför honom och höll pisken som ett "stopp" framför honom och sa tex halt. Sedan om man vill lära dem vända sig så brukar jag gå mot honom och peta på bogen och säga "vänd", efter ett tag brukar det räcka med att bara vifta lite med pisken. Nu har jag även lärt honom att när jag visslar vill jag att han ska sakta in lite, och säger jag halt betyder det stopp :)

En annan viktig sak att tänka på är kroppsspråket. Min ridtränare gav mig som tips att ha olika positioner med händerna beroende på vilket tempo jag vill ha. Skritt så står/går jag bara avslappnat med händerna hängande. Trav har jag den pådrivande handen (dvs den som är bakom hästen) ungefär i midjehöjd och vill jag ha galopp så har jag den i axelhöjd ungefär…

Hästarna är smarta och fattar ganska snabbt vad det går ut på och beroende på hur känslig hästen är behöver man anpassa sina medel - en lat häst kanske behöver veta att du har en pisk för att fatta galopp, medans Glói tillexempel bara behöver ha kommando och att jag höjer handen lite.

En tredje viktig sak är att vara konsekvent, har man olika kommandon så blir hästen bara förvirrad och man själv blir irriterad, däremot om man är konsekvent så lär hästen det sig ganska snabbt. I somras kunde tex inte Glói galoppera i rundeln (syns även nu, han bryter till pass) men nu kan han iallafall fattningen! Och jag använder samma kommandon även när jag rider. Vissel är typ "lugna dig" Hooooo-halt betyder "lyssna, stopp" och sedan trav är trav, yup brukar jag säga i samband med galopp och hepp i passläggningar. När jag ska tölta blir det ofta "klick-ljud".

Bifogar en bild också, kolla in den Flört

Oj vad långt det blev Skäms

amlis
0

#5 Tack snälla för ett jättebra svar! Här är paddocken fortfarande oanvändbar (för mycket is) men ska tänka på det när vi får tillfälle!

Toltaren
0

#6 Du får fråga om det är någonting du inte fattar eller så ;)

amlis
0

#7 Tack! Frågorna kommer nog upp när jag väl kommer igång att testa

:-) Är ingen stor vän av longering hittills, saknar nog mest erfarenhet, men ser klart nyttan/fördelar att ha det som extraträning… så det får vi kommer att lära oss tillsammans helt enkelt.