Svenskt pass?
Ja aldrig får det vara enkelt.
Jag och faster har kärat ner oss i ett litet islands sto och allt verkar toppen. Dock hörde ärgarna av sig aldeles nyligen och sa att de skämmdes lite, för de hade glömt att berätta att de inte svenskregistrerat henne än.
Hon är importerad från island 08 och alla papper och allting är klart så de trodde det kunde fixas i samband med ägarbyte.
Dock vill jag och faster höra oss för lite innan man ger sig in i något.
Vad kostar en svenskregistrering? kan det bli några problem då hon redan vistats i landet i över ett år?
Ja gärna lite allmänt om detta med registereringen. Allt är välkommet.
Det allra lättaste för er är att kontakta SIFs avelskansli för att få veta exakt vilka papper som ska skickas in. Du har även massa nyttig information här: länk.
Tyvärr har jag inga prisuppgifter i huvudet, men om du ringer/mailar till avelskansliet så ska de kunna besvara alla era frågor! Lycka till!

#1 Tack så jätte mkt:) Ska kolla länken direkt. Ja faster sitter hemma och ringer och så sa vi att jag skulle kolla lite här bland de andra islandskunniga:)
Tror att det handlar om 400 kr för att få svenskt pass (om hon har isländskt vill säga).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#3 ok tack:) ja enligt ägaren ska alla papper och passet vara i ordning bara att skicka in:) vi lämnar inga pengar eller skriver på något för en vi fått se alla papper och passet.
#4 Ja, är hon importerad -08 så ska det inte vara några problem, är rätt så säker på att alla hästar har pass då.
Så det är en väldigt enkel process, och inte så fasligt dyr, om de inte höjt priserna. Men det kan du kolla på SIF's hemsida. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#5 Tack låter ju toppen:) ska man bara se till att får fram allting och få det inskickat:D
Precis. Det hittar du också på SIF's hemsida, vad som ska med samt hur och vart det ska skickas. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#7 ja och tack igen :D
Inga problem, bara att hojta om det skulle vara något mer! Har ju gått igenom proceduren själv när jag importerade så. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport