Tappar pälsen
Som ni ser på bilden så har hästen (Guffi) som jag rider tappat en massa päls på huvudet och halsen. Hon som äger gården där han står trodde att det var pga svamp eftersom det är så varmt (plusgrader) och han har massor med vinterpäls, och att detta har kliat så han har kliat bort pälsen. Jag såg i dag att en till häst hade en liten fläck på halsen som såg likadan ut.
Nu undrar jag om det är någon annan som har en häst som ser ut så här? Det är ju inte direkt fint. Och om ni har varit med om det förut, växer pälsen ut igen under vintern? Eller har ni något tips på vad man kan göra åt det, förutom att vänta på att det blir kallt?
Oj, hm, det såg skumt ut!
Nu vet jag inte om det är fel årstid, men det kan inte vara pälsätare då? Är han klippt? Ska han klippas?
Tja, teoretiskt sätt så borde ju pälsen kunna växa ut igen så länge svampen/pälsätarna eller vad det än är försvinner tycker jag. Men ja, det gäller ju att ni vet källan till problemet och löser det därifrån. :)
Jag håller tummarna!
Det kan nog vara det…ser ut som på bilderna som fanns i den tråden.
Jag tror att han tappade pälsen förra vintern också men bara på huvudet, men då red/tog inte jag hand om honom. Lägger in en bild på hur han såg ut då. Och om han hade det förra vintern också kanske man ska behandla det.
Ser onekligen ut som pälsätare… :)
Pälsätare säger jag med. De kommer fram på vintern. Så ja, det kan vara idé att behandla mot det om han haft det två vintrar i rad.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Definitivt pälsätare!
Förövrigt, lusschampo eller switch är väl sånt som man kan ha ihjäl de små krypen med. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#7 Då ska jag fixa det imorgon :) Finns det i vanliga hästaffärer eller måste man gå till apoteket?
#7 Nej det hittar du i vanliga hästaffärer.
Vet inte om det finns lusschampo speciellt för hästar, men det finns för hundar och det lär ju fungera precis lika bra.
Switch kan ju vissa hästar reagera på, så testa och kolla det först innan du behandlar ordentligt om du använder det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#8 Tack för hjälpen :) Det lär väl stå hur man ska testa, så det inte blir fel ändå :p
#9 Det vet jag inte om det står, men bara ta på en liten fläck först. Det är ju ett fästingmedel, så det är ganska starkt och vissa hästar får allergiska reaktioner av det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#10 Hur visar dom att de får en allergisk reaktion då? Han kan ju inte berätta för mig direkt :p
#11 Det kan variera från häst till häst, men sår, klåda eller sånt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Då får jag prova mig fram :)
Jag hittade inget, varken på apoteket eller hästaffärer :/
Ska prata med familjen som hade detta problem förra året i helgen och höra vad de gjorde, annars vet jag inte vad jag ska göra…Det är ju inte jag som äger honom.
Frågade du efter Switch? Möjligt att de inte har det nu, då det är fästingmedel. Men har du en djuraffär i närheten kan du ju köpa lusschampo, om du nu kan duscha honom när det är kallt… Varmstall är ju att föredra då.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag frågade, och dom hade inget som stod i en bok om hästvård som fanns där. Tyvärr har vi bara kallvatten i stallet så det är nästan omöjlig att duscha honom nu när det är minusgrader dygnet runt :/
Jag har en hästaffär jag inte varit till än som ligger lite längre bort, får nog bli att kolla där också. Men jag tror jag pratar med den andra familjen först. Och hon som äger honom.
Ja, det kan vara bra att prata med dem först. Ni har inget Granngården i närheten? Där har de det i alla fall… Annars går det ju att beställa.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jo, men där hittade vi inget. Iofs frågade jag inte, och det kan ju vara olika på olika ställen i landet.

Om jag inte minns fel används ETOTAL till pälsätare. Är eg nåt man använder mot löss till mink har jag för mig. Puder man häller på hästen, ej godkänt till häst, men många som använder det vet jag. Kan vara värt att kika på kanske?

Min medryttarhäst hade också någon typ av "pälslös" fläck på huvudet, men nu är den borta! :)